Po elektrobusech pokukoval Dopravní podnik města Brna (DPMB) delší dobu, nabídka vozů však nesplňovala jeho požadavky. „Pro provoz našich linek bychom potřebovali vozy, které na jedno nabití ujedou 250 až 400 kilometrů,“ podotýká generální ředitel podniku Miloš Havránek.
Nakonec se DPMB na zkoušku spokojil s elektrobusem SOR NS 12 electric s udávaným dojezdem 170 kilometrů. „Vozy s těmito parametry by bylo možné využívat na krátkých linkách, dělených službách nebo bychom museli zajistit jejich dobíjení na konečných stanicích,“ přibližuje Havránek.
Po měsíčním testu, na nějž naváže další zkouška v létě, dopravní podnik vyhodnotí prospěšnost půjčeného stroje. Jeho koupě vyjde na 10 až 13 milionů korun, zatímco naftové autobusy stojí zhruba polovinu. S elektrobusem by se navíc musely koupit i dobíjecí stanice, přičemž běžné dobití trvá 7 hodin, rychlejší varianta to zvládne za hodinu. Výhodou je naopak menší ekologická zátěž.
„Ekologizace dopravy je jedním z kroků programu Připrav Brno, kterým chceme docílit snížení skleníkových plynů ve městě. Díky tramvajové a trolejbusové dopravě jezdí dvě třetiny vozového parku dopravního podniku na elektřinu, polovina autobusů na zemní plyn. Ekologický pohon tak mají čtyři pětiny brněnského vozového parku MHD. Stále se snažíme jít kupředu,“ oznamuje brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS) s tím, že ve druhé polovině roku budou v Brně testovat i autobus na vodíkový pohon.
S dvanáct metrů dlouhým elektrobusem, který nabízí 33 míst k sezení a je plně klimatizovaný, se cestující setkají zejména na linkách 32, 37 a 67, které nový vůz prověří i v kopcích. Zeleno-černý dopravní prostředek bude nocovat ve vozovně Komín, která je nejlépe vybavena pro jeho dobíjení.
„Současná situace na poli energií kvůli vysokým cenám rozvoji elektromobility příliš nepřeje. Chceme být připraveni a pokud by se objevila vhodná dotační příležitost, zvažovali bychom investici právě do elektrobusů. Stávající podmínky jsou pro nás z ekonomického hlediska bohužel nereálné,“ sděluje Havránek.
Zatímco elektrobus bude v Brně novinkou, s jiným strojem se zde naopak rozloučí. Už od prosince vyřazuje dopravní podnik všech devět trolejbusů Škoda 25Tr, přičemž ten poslední vyrazí v neděli na svou rozlučkovou jízdu po všech čtrnácti brněnských linkách s trolejemi.
Ta začne po 9. hodině ráno na lince 30 z Bystrce na královopolské nádraží a skončí po 19. hodině na lince 37 (podrobný rozpis zde). Po čtrnácti letech tak v Brně skončí provoz nízkopodlažních kloubových trolejbusů Škoda 25Tr Citelis 1B.