ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Michal Turek, MAFRA

Z dálnice se stal strašák, novým trendem je bydlení u příměstských vlaků

  • 505
V oblastech poblíž železničních stanic stojí nemovitosti víc než jinde, klidně až o 20 procent. Za příměstskými vlaky se stěhují i lidé z Brna, protože bydlení pro střední třídu je v něm takřka nedostupné.

Ještě před deseti lety hrály mezi zákazníky prim nemovitosti s dobrou vzdáleností od sjezdů na dálnice a silnice první třídy. Dnes však řada lidí prahne po bytech a domech v docházkové vzdálenosti od nejbližší stanice příměstského vlaku.

V jejich okolí vzrostly ceny pronájmů i prodejů oproti průměru o deset procent, v nejexponovanějších oblastech skočily meziročně až o pětinu.

„Železniční zastávka se stává epicentrem, které mění ceny nemovitostí stejným způsobem jako v Praze stanice metra. A troufám si tvrdit, že jsme teprve na začátku. Městské nájemní i prodejní ceny přestávají pro mnohé zájemce dávat smysl,“ tvrdí Hendrik Meyer, výkonný ředitel portálu Bezrealitky, který na českém trhu pokrývá pětinu všech prodejů a pronájmů.

Jeho tvrzení podporují také data Monitoru přímého trhu s nemovitostmi – počet dotazů na vzdálenost bydlení od nádraží vzrostl asi o 30 procent a o dvě třetiny se v inzerátech zvýšily zmínky o železniční zastávce v okolí.

Zatímco v Praze se trend týká okolí takřka všech tratí, jež vycházejí z hlavního města, v případě Brna se budoucí hranice takzvaného metropolitního prstence teprve utvářejí.

A to i kvůli tomu, že obce v dobrých dojezdových vzdálenostech od Brna autem často dokážou nabídnout dostatek pozemků za odpovídající cenu k samostatné výstavbě.

Na druhou stranu i na jižní Moravě je už několik oblastí, kde železnice ceny přímo ovlivňuje – především u severní trati na Blansko, u břeclavského koridoru nebo trasy na Rosice a Ivančice.

Dobrá dostupnost je víc než vzdálenost

Odborníci se navíc shodují, že individuální doprava pro mnohé domácnosti přestává být hlavním způsobem cestování.

„Z dálnice, která dřív hrála stěžejní úlohu v úvahách o místě bydlení, se tak trošku stal i strašák. Stačí si zapnout dopravní hlášení. Jízda autem se u řady lidí dostává do nemilosti a trh na to samozřejmě zareaguje,“ komentuje Karel Rozsypal z Multicont reality ve Vyškově, kde se podle něj tento trend naplno projeví až po rekonstrukci železniční trati.

Lokality, kde rychleji zdražovaly nemovitosti

  • Dojezd vlakem do 20 minut do centra Brna, docházka maximálně 10 minut na stanici: nárůst o 20 % 
  • Dojezd vlakem do 40 minut do centra Brna, docházka maximálně 15 minut na stanici: nárůst o 10 % 
  • Lokality se sjezdem z dálnice na Brno: beze změny

Pozn. red.: Jde o meziroční zdražení oproti průměrným cenám nemovitostí.

Šéf brněnské kanceláře RE/MAX Magnum Miloš Kesler minimálně letos sleduje rostoucí zájem o bydlení v místech s dojezdovou vzdáleností hodiny od Brna. Nejžádanější jsou sídla s přímým spojením na brněnské vlakové nádraží, ale i autobusem ke Grandu či na Zvonařku, maximálně s jedním přestupem ve spádových obcích.

„I u menších developerů a stavebních firem sleduji, že svůj zájem soustředí rovněž na tyto lokality. Poptávka po bydlení zde stoupá a vyřízení stavebního povolení je nepoměrně rychlejší než v Brně nebo obcích v působnosti šlapanického stavebního úřadu,“ podotýká Kesler.

Dostupnost lokality dokáže vytáhnout nabídkové ceny nemovitostí o více než pětinu také podle jednatele brněnského Home Hunters Jaroslava Kováče.

„Obec, která je geograficky dále, ale má skvělou dostupnost, je určitě zajímavější, a tedy i dražší než ta, která je blíže, ale nejezdí tam vlaky nebo autobusy,“ shrnuje Kováč. Podle něj na tomto „benefitu“ dobře profituje například Kuřim, kde ve finále ceny pozemků vycházejí obdobně jako v samotném Brně.

Zmíněný trend potvrzuje i starosta Rajhradu ležícího kousek od Brna. „Výhodou je především vlakové spojení, kdy jste během 20 minut v centru Brna. Současně je zde i dobré autobusové spojení z přestupního uzlu či z několika dalších zastávek v Rajhradě. Každopádně vlak je výhodou, neboť na kolejích nejsou kolony, tedy alespoň prozatím,“ podotýká František Ondráček.

Pomáhá i modernizace tratí

A tak je pravděpodobné, že obliba bydlení v dosahu železnice dál poroste. Už jen kvůli plánované elektrifikaci trati Brno – Střelice.

„Vzniknou nové zastávky Starý Lískovec a Ostopovice, což zkvalitní obslužnost lokalit,“ sděluje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Nela Friebová plány, které odstartují už v květnu příštího roku. Druhá etapa pak zahrnuje zdvoukolejnění úseku Střelice – Tetčice – Zastávka u Brna.

„K přínosům modernizace patří i pohodlnější a tišší cestování, zkrácení jízdní doby v úseku ze Zastávky do Brna až o deset minut a zrychlení tratě až na 120 kilometrů za hodinu. A také vyšší bezpečnost na přejezdech a dvakrát vyšší kapacita tratě, což přinese zkrácení dopravního taktu,“ popisuje Friebová.

Do obcí v takzvaném metropolitním prstenci by se tak mohli vrátit zpět obyvatelé ze střední třídy, které dříve stahovala města a jejich „satelity“. I proto, že aktuálně ceny nemovitostí v Brně stále rostou, dokonce víc než v Praze.

„Brno je studentské město, navíc vzrůstá zastoupení zahraničních firem a poptávka je obrovská. Výhledově ceny zdejších nemovitostí určitě porostou, pro velkou skupinu lidí jsou nedostupné už teď,“ uzavírá Kesler.