Brno plánuje novou čtvrť, starosty těch okolních děsí dopravní kolaps

  13:12aktualizováno  13:12
Brno chce vybudovat v oblasti Červeného kopce novou čtvrť pro deset tisíc lidí. Záměr děsí starosty i obyvatele přilehlých městských částí, kteří se od prvního zveřejnění plánů ptají na podobu obřího sídliště či jak bude řešená doprava. Nyní se dočkali alespoň částečné odpovědi.

K oblasti Červeného kopce v Brně nyní patří stejnojmenná národní přírodní památka, zarostlé skládky, nové domy s luxusním bydlením i bývalá dělnická kolonie Kamenka, desítky zahrádek i lesíky z náletu a neudržované louky. V budoucnu tu má vyrůst nová čtvrť pro 10 tisíc lidí. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Oblast Červeného kopce leží na rozhraní Brna-střed, Bohunic a Starého Lískovce, necelé dva kilometry jihozápadně od centra města. Patří k ní stejnojmenná národní přírodní památka i zarostlé skládky, nové domy s luxusním bydlením i bývalá dělnická kolonie Kamenka, desítky zahrádek i lesíky z náletu a neudržované louky.

Fotogalerie

Oddělení strategického plánování brněnského magistrátu nyní představilo právě dokončenou územní studii, ve které odborníci podstatné otázky výstavby na největším brněnském brownfieldu řeší a přibližují, jak má území o rozloze 25 hektarů ve finále vypadat.

 „Navrhli jsme od Vídeňské ulice městskou zástavbu, která vystoupá na terasu Kohnovy cihelny, kde jsou krásné výhledy. Bude dopravně napojená na Jihlavskou, kde je dnes jen tramvajové těleso. Šlo by o zhruba pětipatrové bytové domy a vznikne tu klasická čtvrť s náměstím, obchody a komunitním centrem, školou a hřištěm. Součástí jsou i stavby pro podnikání, ale ty situujeme spíš do míst u Jihlavské ulice,“ popsal architekt Petr Pelčák, jehož ateliér studii vypracoval.

Tady podle něj najde domov osm tisíc lidí. Na vlastním Červeném kopci má pak vzniknout obdoba Masarykovy čtvrti s vilami v zahradách pro dva tisíce obyvatel.

Lokalita se rozvíjí živelně, chybí jí infrastruktura

Oblast je už od roku 1994 v územním plánu vyčleněná pro bydlení, ale nerozvíjí se, jak by měla. A pokud ano, tak živelně. Brzdí ji ekologická zátěž, složitý terén, spousta vlastníků, nevyjasněné restituce a hlavně fakt, že je odříznutá od zbytku města.

„Už tu existuje například uzavřený soubor domů v oblasti Kohnovy cihelny, vlastník místního fotbalového hřiště tu chce postavit kolonii rodinných domů a v bývalé LDN plánuje město domov důchodců. O stavební povolení žádá celá řada investorů. Každý si však jede jen to své a nezabývá se celou oblastí, kde chybí infrastruktura,“ podotkl Pelčák.

Pokud to nyní Brno nezačne řešit, může se podle něj stát, že už ji ani nepostaví. „Jen najít stopu, kudy by vedla městská komunikace, která by splňovala všechny zákonné předpisy, bylo vzhledem ke stojícím domům a černým stavbám dost složité,“ doplnil.

Autoři studie představili několik možností řešení městské hromadné dopravy, kterou by měly obstarat trolejbusy nebo autobusy. Naplánovali novou linku od bohunického kampusu přes ulice Kamenice a Vinohrady až k odsunutému nádraží. Další autobusy mají mířit z křižovatky, která vznikne u krematoria, ke Kohnově cihelně.

A právě u krematoria vyroste ve vzdálenosti 200 až 300 metrů od jádra zástavby nová zastávka, jež poslouží také lidem, kteří pojedou na hřbitov. Nad krematoriem pak vznikne nové parkoviště.

Klíčové je rozšíření Jihlavské, blízko jsou však domy

Osobním autům má sloužit především nová křižovatka nad nadjezdem tramvají. Podmínkou je ale klíčové rozšíření Jihlavské ulice. „Je potřeba přidat alespoň jeden pruh. Dostaneme se tím však blíže domům, takže další rozšíření je závislé na hladině hluku,“ vysvětlil dopravní specialista Petr Soldán z Ateliéru DPK, který řešil hlavně dopravní stránku studie.

S rozšířením na čtyři pruhy se počítá také v ulici Kamenice, která bude s novou rozsáhlou čtvrtí propojená třemi křižovatkami. Starostové městských částí, jichž se výstavba dotýká, mají i tak strach z dopravního kolapsu.

„Na jihozápadní část Brna se řítí katastrofa. Projekt zástavby Červeného kopce počítá s vyústěním městské hromadné dopravy do křižovatky ulic Vídeňská, Vojtova a Vinohrady, ale osobní dopravu chce vést přes ulici Kamenice na Jihlavskou nebo přímo na ni dole u krematoria. Pokud se Jihlavská nerozšíří na šest pruhů, doprava tady skončí. Bez důkladné dopravní studie od křižovatky s Vídeňskou až k obchodnímu centru Campus Square souhlas nedáme,“ rezolutně prohlásil například starosta Bohunic Antonín Crha (KDU-ČSL).

Nyní dokončená územní studie se stane podkladem pro zpracování územního plánu nebo pomocným podkladem pro územní rozhodnutí o umístění stavby. Ta se má stát jedním ze strategických projektů města, podobně jako například tramvaj Plotní.

Podle Dušana Novotníka, šéfa magistrátního odboru pro územní plánování a rozvoj, jde o „první výkop“. Vlastní budování je otázkou příštích 20 let. „Řekli jsme lidem, co by tam mohlo být, a jejich připomínky chceme ještě do studie zapracovat,“ podotkl Novotník.

Možnost podle něj dostanou i v dalších etapách tvorby plánu a při projednávání jednotlivých projektů.

Nejčtenější

Dav lynčoval řidiče, za sražení kočárku s dítětem ale mohla opilá babička

Záchranáři zasahují v Bratislavské ulici v Brně poté, co zde auto srazilo ženu...

Silné emoce loni v Brně vyvolal incident, při němž řidič srazil ženu s kočárkem a následně čelil útoku rozzuřených...

Ženy trpěly, dívky dospěly přes noc, vzpomíná Němka na poválečné útrapy

Elisabeth Wellanová při své poslední návštěvě rodných Želešic zavítala v roce...

Pouhých 14 let bylo Elisabeth Wellanové, když s nejbližšími příbuznými musela v roce 1946 opustit rodné Želešice na...

Proč není na mistrovství? Trenéři mi všechno řekli narovinu, líčí Zaťovič

Martin Zaťovič během utkání proti Rusku

Výborná sezona Martina Zaťoviče v Kometě Brno si o tečku na mistrovství světa snad i říkala. Čtyřiatřicetiletý...

Rozhledny jsou na spadnutí. Na jejich stavbu peníze byly, na údržbu už ne

Stará vyhlídková věž v lokalitě U obrázku u Staroviček z roku 2007 je ve velmi...

Rozhledny, které se ve velkém stavěly počátkem tisíciletí, dosluhují. Na jejich opravy přitom většinou chybí peníze....

Brněnské obchodní centrum nabobtná, bude v něm i největší kino v Česku

V areálu brněnského obchodního centra Avion u křížení dálnice D1 a D2 už jezdí...

Brněnské obchodní centrum Avion se do roka výrazně rozroste. Investice za 1,3 miliardy korun přinese dvě desítky nových...

Další z rubriky

Dav lynčoval řidiče, za sražení kočárku s dítětem ale mohla opilá babička

Záchranáři zasahují v Bratislavské ulici v Brně poté, co zde auto srazilo ženu...

Silné emoce loni v Brně vyvolal incident, při němž řidič srazil ženu s kočárkem a následně čelil útoku rozzuřených...

S koncem Velké ceny už se smiřuji, přiznává brněnská primátorka

Brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Je to přesně půl roku, co Markéta Vaňková z ODS přebrala primátorský řetěz a jako druhá žena v historii se postavila do...

Kdysi sloužil vrchnosti, nyní bude most u rakouských hranic znovu ozdobou

Historický cihlový most u Mikulova dostane zpět svou podobu ze 17. století....

Jako za doby Dietrichštejnů to bude vypadat v pohraničí za Mikulovem. V tamní krajině je totiž dlouho zapomenutý a...

Najdete na iDNES.cz