Zimní autoškola: soustřeďte se, natankujte a přibalte lopatku

  19:25
Hromady sněhu na silnicích a mráz připravují řidičům ty nejtěžší zkoušky. Na zablokovaných dálnicích počítejte i s několikahodinovým čekáním, zima také řádně prověří vaší výbavu.

Ilustrační foto | foto: saab.rajce.net

Policie už vydala doporučení, ať lidé před nájezdem na dálnici natankují dostatek paliva, aby si mohli dlouho topit v případě, že se dostanou do zácpy na dálnici. Na dálnicích můžete v nekonečných frontách strávit i několik hodin a jindy blízká čerpací stanice se najednou může stát nedostupnou.

I když máte pocit, že cesta na kterou se chystáte, vás už nemůže ničím překvapit, raději si zkontrolujte výbavu. A přidejte si do ní i pár dalších věcí: lopatku a pytlík s posypem, ideální je mít i řetězy.

Staří praktici radí přibalit třeba ještě nařezané kusy koberce, kterými si pomůžete, až budete vyprošťovat auto zahrabané v závěji (v nouzi je nahradíte koberečky). Když už budete balit do auta zimní výbavu, nezapomeňte na deku a před delší cestou přiberte klidně ještě termosku s čajem. Přihoďte taky svítilnu.

Na okna opatrně

Úplným základem je škrabka a smetáček pro uvolnění ledu a sněhu z oken. Elegantním řešením je plachta, kterou zachytíte pod stěračem a zavřete do dveří. Plachta čelní okno překryje a máte po starostech. V nouzi lze použít i karton, ale dejte pozor, aby nebyl vlhký. V žádném případě se nepokoušejte led z oken odřít stěrači, poškodíte gumičky a budete je muset měnit. S uvolňováním zamrzlého okna může pomoci chemie, v autopotřebách i na benzinkách seženete speciální spreje, kterým led neodolá.

Nepouštějte stírače, ostřikovače a elektrické ovládání oken, pokud jim brání námraza. Nemusí to totiž odnést jen spálená pojistka, často se poškodí i koncovky přívodních kabelů nebo pohonné motorky.

Okna pečlivě oškrábejte, pro bezpečnou jízdu určitě nestačí průzor velikosti CDčka. Stejné nebezpečí znamená sněžná třiceticentimetrová čepice na střeše, která za vámi tvoří za jízdy neprůhlednou sněžnou clonu a při prvním prudším zabrzdění vám zasype kapotu do výše očí. Auto omeťte od sněhu celé.

Pozor na baterii

Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno, stejně se téměř nezahřeje. Je lepší ho zahřát plynulou jízdou, šetříte tak motor i palivo. Motor prvních několik minut/kilometrů nevytáčejte do vysokých otáček. U aut, která nemají klasický budík teploměru, ale jen kontrolku značící studený motor, rozehřívejte ještě nějaký ten kilometr po jejím zhasnutí.

Při jízdě šetřte elektrickou energií. I moderní vozy mohou mít problémy s kapacitou akumulátoru při krátkých jízdách a využití mnoha spotřebičů; obrovským žroutem jsou hlavně vyhřívaná sedadla. Nezapomínejte je vypínat, úplně nejhorší je, když topí naprázdno. Po několika kilometrech vypínejte i vyhřívání zpětných zrcátek a zadního okna.

Když auto nestartuje, protože má vybitou baterku, rozhodně ho neroztlačujte. Kdo se tak pokusí rozpohybovat auto, zničí si katalyzátor. K vyčerpanému akumulátoru tedy vždycky volejte pomoc druhého auta se startovacími kabely.

Zima umí potrápit také řidiče dieselových aut. Na zamrzlou naftu nabízejí výrobci speciální aditiva, majitelé starých aut mohou zkusit přimíchat trochu benzinu. Rozhodně to ale nezkoušejte u nových moderních motorů. A rada zkušených: pokud jedete na hory, natankujte plnou až tam, protože je pravděpodobné, že tam mají naftu aditivovanou na větší mrazy než u vás "pod kopcem".

Uzavřená dálnice D5 od Sulkova. (2. prosince 2010)

Když auto prokluzuje a nejede, zařaďte dvojku

Soustřeďte se, když vidíte, že by silnice mohla klouzat, opravdu si odpusťte telefonování a další rozptylující aktivity za volantem. Držte ho pevně, seřiďte si pořádně sedačku. Volantem točte plynule, ne trhavě, to samé platí o zacházení s plynovým pedálem, když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat, než zbrkle šlapat na brzdu.

Vyjet táhlé namrzlé stoupání se zdá mnohdy na sněhu jako neřešitelný problém. Když přidáte moc příliš plynu, kola prokluzují. Nestyďte se používat ruční brzdu "Není to nic špatného. Obě ruce mějte na volantu a vše dělejte s citem, plynu stačí trochu. Když to moc prokluzuje, kousek si couvněte," radí Stanislav Procházka, instruktor společnosti HCT, která pořádá kurzy pro řidiče na mosteckém polygonu. Když nejde rozjezd na ledu na jedničku, zkuste to na dvojku.

Nejlepší je při jízdě do kopce nezastavovat, stále držet auto v pohybu. Samozřejmě, je-li to bezpečné. Jakékoliv razantnější sešlápnutí plynu způsobí protočení kol a zastavení. Ideální řešení je tedy zařadit raději nižší rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat.

Ilustrační foto

Než se zabít, raději auto zpomalte o závěje

Při sjezdu z kopce na křižovatku, kde je nutné dát přednost, radí Procházka hlavně se na ledovce nerozjíždět a vybírat si na silnici místa, kde je spíše sníh, než najíždět na námrazu. A když auto jede příliš rychle, klidně ho zbrzdit o odhrnutý sníh na krajnici.

Když jde skutečně do tuhého, použijte k utlumení rychlosti sněhovou bariéru u krajnice. Je lepší si jen poškrábat auto, než nabourat.

"V hlubším sněhu jezděte pomalu, ale plynule a stejnoměrně. A pokud to není nutné, tak nezastavujte. Když už přece jen najíždíte do sněhu, je výhodné dělat to s koly rovně proti vyšší vrstvě sněhu," radí Procházka.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů
Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů

Zjistili jste právě, že bude vaše dítko potřebovat rovnátka, a nevíte, jestli zvolit klasická fixní rovnátka, nebo ta neviditelná? Všechna rovnátka...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...