Policie už vydala doporučení, ať lidé před nájezdem na dálnici natankují dostatek paliva, aby si mohli dlouho topit v případě, že se dostanou do zácpy na dálnici. Na dálnicích můžete v nekonečných frontách strávit i několik hodin a jindy blízká čerpací stanice se najednou může stát nedostupnou.
I když máte pocit, že cesta na kterou se chystáte, vás už nemůže ničím překvapit, raději si zkontrolujte výbavu. A přidejte si do ní i pár dalších věcí: lopatku a pytlík s posypem, ideální je mít i řetězy.
Staří praktici radí přibalit třeba ještě nařezané kusy koberce, kterými si pomůžete, až budete vyprošťovat auto zahrabané v závěji (v nouzi je nahradíte koberečky). Když už budete balit do auta zimní výbavu, nezapomeňte na deku a před delší cestou přiberte klidně ještě termosku s čajem. Přihoďte taky svítilnu.
Na okna opatrně
Úplným základem je škrabka a smetáček pro uvolnění ledu a sněhu z oken. Elegantním řešením je plachta, kterou zachytíte pod stěračem a zavřete do dveří. Plachta čelní okno překryje a máte po starostech. V nouzi lze použít i karton, ale dejte pozor, aby nebyl vlhký. V žádném případě se nepokoušejte led z oken odřít stěrači, poškodíte gumičky a budete je muset měnit. S uvolňováním zamrzlého okna může pomoci chemie, v autopotřebách i na benzinkách seženete speciální spreje, kterým led neodolá.
Nepouštějte stírače, ostřikovače a elektrické ovládání oken, pokud jim brání námraza. Nemusí to totiž odnést jen spálená pojistka, často se poškodí i koncovky přívodních kabelů nebo pohonné motorky.
Okna pečlivě oškrábejte, pro bezpečnou jízdu určitě nestačí průzor velikosti CDčka. Stejné nebezpečí znamená sněžná třiceticentimetrová čepice na střeše, která za vámi tvoří za jízdy neprůhlednou sněžnou clonu a při prvním prudším zabrzdění vám zasype kapotu do výše očí. Auto omeťte od sněhu celé.
Pozor na baterii
Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno, stejně se téměř nezahřeje. Je lepší ho zahřát plynulou jízdou, šetříte tak motor i palivo. Motor prvních několik minut/kilometrů nevytáčejte do vysokých otáček. U aut, která nemají klasický budík teploměru, ale jen kontrolku značící studený motor, rozehřívejte ještě nějaký ten kilometr po jejím zhasnutí.
Při jízdě šetřte elektrickou energií. I moderní vozy mohou mít problémy s kapacitou akumulátoru při krátkých jízdách a využití mnoha spotřebičů; obrovským žroutem jsou hlavně vyhřívaná sedadla. Nezapomínejte je vypínat, úplně nejhorší je, když topí naprázdno. Po několika kilometrech vypínejte i vyhřívání zpětných zrcátek a zadního okna.
Když auto nestartuje, protože má vybitou baterku, rozhodně ho neroztlačujte. Kdo se tak pokusí rozpohybovat auto, zničí si katalyzátor. K vyčerpanému akumulátoru tedy vždycky volejte pomoc druhého auta se startovacími kabely.
Zima umí potrápit také řidiče dieselových aut. Na zamrzlou naftu nabízejí výrobci speciální aditiva, majitelé starých aut mohou zkusit přimíchat trochu benzinu. Rozhodně to ale nezkoušejte u nových moderních motorů. A rada zkušených: pokud jedete na hory, natankujte plnou až tam, protože je pravděpodobné, že tam mají naftu aditivovanou na větší mrazy než u vás "pod kopcem".
Když auto prokluzuje a nejede, zařaďte dvojku
Soustřeďte se, když vidíte, že by silnice mohla klouzat, opravdu si odpusťte telefonování a další rozptylující aktivity za volantem. Držte ho pevně, seřiďte si pořádně sedačku. Volantem točte plynule, ne trhavě, to samé platí o zacházení s plynovým pedálem, když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat, než zbrkle šlapat na brzdu.
Vyjet táhlé namrzlé stoupání se zdá mnohdy na sněhu jako neřešitelný problém. Když přidáte moc příliš plynu, kola prokluzují. Nestyďte se používat ruční brzdu "Není to nic špatného. Obě ruce mějte na volantu a vše dělejte s citem, plynu stačí trochu. Když to moc prokluzuje, kousek si couvněte," radí Stanislav Procházka, instruktor společnosti HCT, která pořádá kurzy pro řidiče na mosteckém polygonu. Když nejde rozjezd na ledu na jedničku, zkuste to na dvojku.
Nejlepší je při jízdě do kopce nezastavovat, stále držet auto v pohybu. Samozřejmě, je-li to bezpečné. Jakékoliv razantnější sešlápnutí plynu způsobí protočení kol a zastavení. Ideální řešení je tedy zařadit raději nižší rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat.
Než se zabít, raději auto zpomalte o závěje
Při sjezdu z kopce na křižovatku, kde je nutné dát přednost, radí Procházka hlavně se na ledovce nerozjíždět a vybírat si na silnici místa, kde je spíše sníh, než najíždět na námrazu. A když auto jede příliš rychle, klidně ho zbrzdit o odhrnutý sníh na krajnici.
Když jde skutečně do tuhého, použijte k utlumení rychlosti sněhovou bariéru u krajnice. Je lepší si jen poškrábat auto, než nabourat.
"V hlubším sněhu jezděte pomalu, ale plynule a stejnoměrně. A pokud to není nutné, tak nezastavujte. Když už přece jen najíždíte do sněhu, je výhodné dělat to s koly rovně proti vyšší vrstvě sněhu," radí Procházka.