Není vidět na krok, zapněte mlhovky

  15:48aktualizováno  15:48
Deka, která přikryla celé Česko, je neprostupná jako u Rákosníčkova rybníku Brčálníku. Když je mlha hustá tak, že by se dala krájet, je čas rozsvítit mlhovky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Mlhy řidiče trápí hlavně dopoledne a navečer. Objevují se prakticky všude, kde se ochlazuje vzduch těsně nad povrchem země. Mlha je vlastně kondenzovaná vodní pára, tedy vlastně mrak, který leží na zemi.

Pro řidiče je jedním z nejrizikovějších povětrnostních faktorů a zákon přímo říká, jak musí řidič v takovém počasí jezdit.

Zjednodušeně řečeno, v mlze je nutné jet tak pomalu, abyste stihli kdykoli "na fleku" zastavit. "Povinné je zapnout zadní červenou mlhovku, tou musí být vybaveno každé auto. Můžete zapnout i přední mlhová světla, ta však povinná nejsou. Za jízdy je dobré občas bliknout dálkovými světly, abyste viděli, jestli se situace zhoršuje nebo zlepšuje: pokud vidíte jen bílou stěnu, mlha houstne; pokud ji prosvítí, řídne," říká expert Autoklubu ČR Václav Špička. Jinak nechávejte dálková světla zhasnutá, nepomůžete si, naopak spíš přihoršíte. "Dálkovky" totiž způsobují takzvaný zrcadlový efekt, kdy řidič oslní sám sebe.

Mlhovka nejen v mlze

Silniční zákon přímo předepisuje, že zadní světla do mlhy musí řidič užít vždy za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Kdy je ta správná chvíle zadní červenou mlhovku zapnout? "Je trochu problém posoudit, zda déšť je hustý, anebo jestli už jde opravdu o mlhu a ne jen o nějaký mlžný opar, případně zda poletující sněhové vločky je možno považovat již za sněžení. Rozhodující pro zapnutí zadních mlhovek je, když špatně vidíte zadní koncová světla vpředu jedoucího auta," říká Špička.

Nikdy mlhovky nezapínejte předem, ani je nenechávejte svítit po vyjetí z mlhy nebo sněžení, protože ostatní řidiče oslňují.

Držte se středové čáry

Pro mlžnou jízdu platí několik základních pravidel: držet si větší odstup než normálně a zásadně nepředjíždět. A to ani na dálnici nebo silnici s více pruhy. "I v levém pruhu může stát porouchané auto," říká Špička.

"Řidič přichází o doplňkové informace, na které je zvyklý a které jsou důležité pro bezpečné řízení," říká o jízdě v mlze dopravní psycholožka rakouského autoklubu ÖAMTC Marion Seidenbergerová. Řidič se podle ní v mlze soustředí především na to, aby viděl silnici před sebou a je tak vytížen, že jeho reakce jsou mnohem horší než při dobré viditelnosti.

Silnice bývá při mlze vlhká a prodlužuje se brzdná dráha, připomíná Marion Seidenbergerová. Když je nejhůř, je lepší jet krokem než zbytečně riskovat.

Václav Špička zdůrazňuje, že je nutné naplno se věnovat řízení a o asistenci klidně požádat i spolujezdce, ať pozorně sleduje, není-li na krajnici nějaká překážka, třeba chodec nebo nepojízdné auto.

"Ideální je orientovat se podle vodorovného značení, tedy bílých čar. V Česku bývají ale často nezřetelné. Jsou-li viditelné, sledujte střední dělicí čáru, protože při jízdě těsně při pravém okraji silnice hrozí nebezpečí, že tam bude chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka," radí Václav Špička.

Nad obligátní radou sledovat koncová světla jiného auta se však usmívá. "Jistě se tak jede lépe, ale můžete taky dojet jinam, než jste chtěli," říká. Navíc to může být nebezpečné.

Při jízdě za mlhy je velmi důležité udržovat dostatečný odstup od aut jedoucích vpředu. "Řidič se cítí za světly jedoucími před ním v husté mlze bezpečněji, protože vidí alespoň něco. Nesmí se však přiblížit takovému autu na tak malou vzdálenost, že by při brzdění nestačil včas zastavit," varuje Petr Buček ze specializovaného serveru AutemBezpečně.cz.

V případě, že jste nuceni z auta vystoupit na nepřehledném místě, je v mlze víc než kdy jindy třeba obléci reflexní vestu a postavit do dostatečné vzdálenosti výstražný trojúhelník.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Tesla představila sci-fi Cybertruck. Nerozbitné okno Muska zradilo

Osm set kilometrů dojezd na elektřinu a naprosto neopakovatelný design. Tesla Cybertruck je venku. Elon Musk představil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Modré zóny vynesly Praze půl miliardy. Odpůrce mají i mezi městskými částmi

Pokus, při kterém byly v Praze uzavřeny pro dopravu oba břehy Vltavy v prostoru Malé Strany a Smetanova nábřeží, opět...

Německo tlačí elektromobilitu, zvýšilo dotace. Polovinu zaplatí automobilky

Německo zvýší dotace na nákup elektromobilů až na 6 000 eur, to je 153 tisíc korun. Vyplácet se budou nejméně do konce...

Premium

Český pamětník vypráví, jak učil indiány v Chile montovat octavie

Představte si, že vás šéf pošle na služební cestu na druhou stranu zeměkoule, aniž byste uměli cizí řeč. A na dva roky....

Německé úřady uložily automobilkám pokutu 2,6 miliardy korun za kartel

Německý kartelový úřad uložil třem velkým automobilkám BMW, Volkswagen a Daimler úhrnnou pokutu sto milionů eur, což je...

Najdete na iDNES.cz