Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mladí ztrácejí zájem o auta, vyhrává internet a kola

Pryč jsou doby, kdy mladí lidé toužili po řidičáku a vlastním autě, ať už to byl sebehorší vrak. Dřívější symboly svobody a samostatnosti vyměnili za internet a automobilový průmysl v Americe se dívá do červených čísel, která znamenají úbytek mladých zákazníků.

Po dlouhá léta bylo auto symbolem dospělosti. Dnes touha po řidičáku chladne. | foto: Volkswagen

Ztráty zaznamenává automobilový průmysl v téměř všech odvětvích. Snad kromě Asie, kde prodeje táhnou nenasytné trhy Číny a Indie, výdělky klesají a v Evropě se začíná mluvit o velkém kolapsu. Přečtěte si Evropský autoprůmysl míří do záhuby

Z Ameriky přicházejí ještě další varovná čísla, ze kterých majitelé autokoncernů nebudou mít radost. Zájem mladých lidí o řidičský průkaz, který byl pro několik generací 20. století vždy symbolem určité svobody a pro miliony mladých lidí také přestupní stanicí do dospělosti, dlouhodobě klesá. A v posledních letech se propad ještě znásobil.

Cestování s internetem

Nejnovější průzkum zveřejnila Michiganská univerzita, podle kterého mělo v roce 1983 řidičský průkaz přes 87 procent mladých Američanů do 19 let, v roce 2010 už necelých 70 procent. Největší propad přitom statistika zaznamenala v posledních čtyřech letech.

Autoři studie Michael Sivak a Brandon Schoettle zanalyzovali i data z dalších 14 zemí (například Kanada, Japonsko, Finsko, Švýcarsko nebo Jižní Korea) a z nich se sice nedá jednoznačně říci, že by v každé zemi mladí řidiči ubývali, s jistotou ale tvrdí: čím je v dané zemi větší procento uživatelů internetu, tím více klesá počet nově vydaných řidičských průkazů. "Virtuální kontakt snižuje potřebu osobního kontaktu," myslí si Michael Sivak z michiganské univerzity.

Tato slova víceméně potvrdil i další výzkum od společnosti Gartner, podle kterého by 46 procent řidičů mezi 18 a 24 lety raději zvolilo přístup na internet než vlastnictví vozidla. Dnešní mladí lidé o automobily jednoduše ztrácí zájem a mnohem víc je zajímají chytré telefony, tablety, notebooky a drahá kola.

A americká státní organizace FHA přidává další čísla. Mladí lidé do věku 34 let se od roku 2001 vydali na cyklistický výlet o 24 procent častěji, víc chodí pěšky a až o 40 procent častěji využívají veřejnou dopravu. A také přestávají kupovat nová auta, za poslední dekádu je počet nových mladých majitelů o 10 procent menší.

Podle společnosti Frontier Group, která se tématem také zabývá, má na klesajících číslech největší podíl ekonomická recese, která v minulých letech neumožnila mladým do 34 let najít dobře placenou práci.

"Neznám podobný výzkum v ČR," říká Ondřej Horázný, předseda Asociace Autoškol ČR. "Nicméně subjektivně je po řidičských průkazech v poslední době menší poptávka, což může být způsobeno jednak slabšími ročníky, ale i výše popsanými faktory," komentuje pro iDNES.cz.

Auto jako limonáda

Ať už je důvod jakýkoliv, počty nově vydaných řidičáků a aut, která si kupují mladí lidé, v USA vytrvale klesají. Vážnost situace si uvědomuje například General Motors, který začal spolupracovat s firmou Scratch patřící do gigantu Viacom, jehož součástí je například stanice MTV. Scratch má ke značkám GM přilákat právě mladé lidi.

Schratch si narychlo provedla vlastní výzkum u tří tisíc lidí narozených mezi lety 1981 až 2000 a požádala je, aby vypsali 31 obchodních značek, které sami preferují. Výsledky se vlastně daly předpokládat. Mezi prvními desíti nebyla jediná automobilová značka, daleko častěji padala jména jako Google nebo Nike.

Spolupráce těchto firem začíná mít první výsledky. GM změnil některé části svých budov, postříkalo je grafiti a do týmů najalo mladé lidi, kteří maji oslovit svoji generaci. Nedávno představil nově sestavený vývojářský tým nové barvy, jako například "technorůžová" a "limonáda", které mají zaujmout mládež nakupující v  hypermarketech. Paleta nových barev by se měla objevit pro model Spark.

A na základě doporučení už GM začal přeškolovat své dealery tak, aby dokázali oslovit i mladé lidi. Podle diskutujících na internetu to ale budou mít pořádně těžké.

K čemu vlastně slouží?

"Ostatní už to řekli, ale má cenu to zopakovat. Moje generace (je mi 25 let) se o auta moc nezajímá, protože nechceme ničit životní prostředí a utrácet balík peněz za koupi auta," napsal do jedné z internetových diskusí istriachilles z Chicaga. "Navíc pro ty z nás, kdo žijí ve městech, je mnohem zábavnější poznávat okolní prostředí na kole nebo pěšky."

"Nedokážu si představit důvod, proč bych měl teď nějaké auto kupovat," říká Petr Bárta, čtyřiadvacetiletý programátor z Prahy. "Jeho provoz stojí spoustu peněz, ve městě se neustále stojí v zácpách a většinu pracovních záležitostí stejně vyřeším přes internet. Ale s rodinou se to asi přece jen změní."

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...