Středa 3. června 2020, svátek má Tamara
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 3. června 2020 Tamara

VIDEO: Jak a kdy měnit olej. Výrobce neposlouchejte, radí odborníci

aktualizováno 
Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. Odborník na maziva Jaroslav Černý radí motor olejem proplachovat. Vyjde to dráž, ale motor to doslova léčí.

Odkládání výměny oleje výrazně zkrátí životnost motoru. Rychleji se zanáší a částice, kaly a saze zvyšují opotřebení. Olej se navíc znehodnocuje a ředí nespáleným palivem. Motor se pak hůř maže, mazací kanálky se zanášejí a v nejhorší fázi se motor může zadřít.

K degradaci oleje dnes přispívají také výrazně „downsizingované“ motory, ze kterých konstruktéři při zmenšování objemu dolují vyšší výkony pomocí přeplňování. Životnost motorových olejů zkracují také biopaliva a biosložky přidávané do benzinu a nafty.

„Týká se to hlavně vznětových motorů. Ty totiž olej zatěžují produkcí sazí, které ze spalovacího prostoru pronikají přes pístní kroužky do klikové skříně a dostávají se tak do motorového oleje,“ vysvětluje Jaroslav Černý z Ústavu technologie ropy a alternativních paliv při VŠCHT Praha. „Saze ve velmi krátké době způsobí, že motorový olej je úplně černý a neprůhledný.“ Při výměně oleje pak zůstane část staré náplně v mazacím systému a smíchá se s novou.

Pohodlí na úkor kvality

Jaroslav Černý tvrdí, že za mnoho problémů moderních motorů mohou právě prodloužené intervaly výměny oleje. „Prodloužené servisní intervaly jsou dnes podřízeny spíše obchodním zájmům a nadřazují pohodlí automobilisty nad potřebu a požadavky motorů,“ říká.

Ilustrační snímek

Všímá si také, že je to problém především evropských automobilek. Japonské a americké ještě stále drží rozumný interval výměn do dvaceti tisíc kilometrů, i když i ty se u některých modelů přizpůsobují evropské praxi. „Při nájezdu kolem 25 tisíc km a více v olejové vaně nalezneme usazené kaly, které při výměně oleje nebyly vypuštěny se starým olejem.“

Automechanici doporučují dnes mezi autovýrobci módní prodloužené intervaly výměny oleje zkrátit na polovic. Tedy na deset až patnáct tisíc kilometrů, tak se ostatně měnil olej ještě před deseti lety zcela běžně.

Dbejte na výměnu filtru

Dobré je také držet se pravidla měnit olej alespoň jednou za rok. Pokud opravdu najezdíte málo (nějakých pět tisíc kilometrů ročně), můžete intervaly výměny o něco protáhnout, určitě však nechte vyměnit alespoň olejový filtr. Právě ten je častou příčinou problémů. Zanesený filtr nepropouští olej dostatečně a hlavně než se motor a náplně zahřejí a filtr ucpaný zatuhlým olejem povolí a začne fungovat, jede agregát v podstatě na sucho. „I ty největší šetřílky už jsem přesvědčil, že když ne olej, mají si nechat alespoň měnit často a pravidelně filtr,“ říká známý pražský opravář Petr Petřík z Chuchle.

Podle Ladislava Fuky, ředitele Divize paliv a maziv SGS, ovlivňuje kondici oleje přetěžování motoru a také kvalita paliva. „Navíc zkrácení intervalu se často projevuje kultivovanějším chodem a sníženou spotřebou paliva,“ dodává ještě Fuka.

Zaměřte se také na kvalitu výměny oleje. Rychloservis, ze kterého za dvacet minut odjíždíte s vyměněným olejem, nemusí být vždy dobrým řešením. Je třeba nechat vytéct co nejvíc ze staré olejové náplně. Když se nový olej naředí se starým, výrazně to ovlivní jeho životnost.

Odborníci se dívají skepticky i na odsávání oleje, které začíná nahrazovat vypouštění oleje spodem. „Zkoušeli a porovnávali jsme to a rozdíl je několik deci oleje v neprospěch odsávání,“ říká Petřík, který se specializuje na turbodiesely koncernu VW.

Pořádně propláchnout

Při výměně a případném dolévání oleje při úbytku mezi intervaly obměny je samozřejmě třeba dodržovat doporučenou specifikaci oleje, každý motor má druh oleje přesně specifikovaný dle norem. Odborníci se shodují, že v nouzi (při nutnosti dolít) je důležité hlavně olej doplnit, případně i odlišnou specifikací.

Pokud jste koupili ojetinu, u které si nejste jistí, jak pečlivý byl na výměny oleje předchozí majitel, doporučují odborníci propláchnout motor. Existují na to speciální prostředky. Přidávají se do staré olejové náplně, nechají se 10 až 15 minut působit při volnoběhu a poté se i se starým olejem vypustí.

„Tyto přípravky jsou v podstatě čistící detergenty, které ve starém oleji obnoví většinou již vyčerpané detergentní účinky oleje a tím by se měly všechny kaly v motoru rozpustit,“ Jaroslav Černý z VŠCHT Praha. Tyto přípravky ale podle Černého ne vždy fungují. Deset až patnáct minut je podle odborníka příliš krátká doba.

Podle Černého je lepším řešením proplach olejem. Namísto jedné výměny udělat dvě, po jednom až dvou tisících kilometrech, využijí se tak čistící (detergentní) schopnosti čerstvého oleje, vyplaví se kaly a motor se tak „léčí“. „Motor se může běžně provozně zatěžovat. Olej v olejovém systému může proudit rychleji a hlavně delší dobu než výplachový prostředek, to určitě napomáhá lepšímu rozpuštění kalů v oleji,“ popisuje Černý.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Automobilky už škrtají motory, kvůli emisím končí velké diesely

Automobiloví výrobci stahují z nabídky modelů pro příští rok některé motory. Důvody jsou v zásadě dva. Příchod nové,...

Ve sporu designéra se Škodovkou se znalec postavil za automobilku

Automobily společnosti Škoda Auto Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav nevznikly na základě návrhů malíře a...

Jak udržet auto funkční, i když dlouho stojí? Nestačí dotankovat plnou

Premium Odstavit auto na delší dobu je pro něj mimořádně nezdravé. Jaké mohou vyvstat problémy a jak je řešit? Radíme, jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němci skladují auta za 14,8 miliardy eur, v Česku se výprodeje nechystají

Dealeři aut v Německu s napětím vyhlížejí nové zákazníky. Ti se po několikatýdenním uzavření autosalonů vracejí jen...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Téměř polovina škod motocyklů se týká skútrů, hlásí pojišťovny

Zvyšující se obliba skútrů se projevuje v nárůstu počtu škod, které jejich řidiči způsobují. Téměř polovina nehod...

Jak ušetřit při nákupu či prodeji auta? Prozradíme 10 tipů na snížení výdajů

Premium Pořízení auta představuje pro rodinnou kasu obvykle docela velkou ránu. Většina aut ztratí ještě k tomu během prvních...

Klikaté okresky za hranicí. Projeli jsme silnice na německé straně Šumavy

Premium U památníku padlých vojáků na náměstí poklidného bavorského městečka Neukirchen beim Heiligen Blut mě napadá, jestli...

Když investujete do veterána: přehledný manuál od trabanta k ferrari

V rozpočtu zbývá slušná částka a vy přemýšlíte nad investicí do starého auta. Ať už chcete kupovat veterána pro zábavu,...

Najdete na iDNES.cz