Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Výměnu oleje nezanedbávejte, motoru můžete hodně ublížit

aktualizováno 
Odborníci radí měnit olej častěji, dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. „Dodatečná aditiva do olejů jsou jen reklama, některé typy mohou motoru naopak škodit,“ tvrdí Ladislav Fuka, ředitel Divize paliv a maziv SGS v rozhovoru pro MF DNES.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Dalibor PuchtaiDNES.cz

Co se může stát, když jezdím dlouho s nevyměněným olejem?
Výrazně to zkrátí životnost¨motoru. Motor se rychleji zanáší a ztrácí těsnost, otěrové částice a saze způsobují opotřebení. Olej je zatížen degradačními produkty a nespáleným palivem. To vše zhoršuje mazací schopnosti, olejový filtr a mazací kanálky se rychleji zanášejí a může to skončit i zadřením. Nejdříve jsou ohroženy citlivé díly motoru, například turbodmychadla. Olej ohrožují i poruchy, od závady vstřikování paliva až po ztrátu těsnosti chladicího systému a průnik chladicí kapaliny do oleje. To bývá zpravidla pro motor smrtelné.

Proč v některých servisech dávají olej na jeden, jinde na dva roky?
Zdůrazňuji, že doporučený druh oleje a interval výměny stanovuje výrobce vozidla. Často se stává, že existuje hned několik systémů údržby. Můžeme se tak u jednoho vozu setkat s fixním intervalem výměny oleje jeden rok, nebo 15 tisíc kilometrů, ale také při splnění určitých podmínek s prodlouženými intervaly na dva roky, nebo 30 tisíc kilometrů. Prodloužené výměny samozřejmě vyžadují kvalitnější olej, pro krátké fixní intervaly lze použít cenově příznivější alternativu.

Když je auto nové a jezdí hlavně dlouhé trasy, zvládne olej skutečně i 30 tisíc kilometrů?
Při kvalitním servisu a doplňování čerstvého oleje během dlouhého intervalu jistě ano. Existuje ale mnoho důvodů, aby olej tento interval nevydržel. Hlavně časté přetěžování a závady na motoru (třeba vstřikování). Nebo nekvalitní palivo, stačí i jedno takové natankování. Zásadní roli ale hraje nekvalitně provedená výměna oleje, to olej může mít i polovinu životnosti už za sebou, aniž by se na něm ujel jediný kilometr.

Vyplatí se tedy u staršího auta, které má více najeto, zkrátit výměnný interval na běžných 15 tisíc kilometrů a jezdit do servisu každý rok?
Určitě ano. Mnohdy sice nezaplatím za olej a servisní úkon méně, ale pokud chci, aby mi auto sloužilo delší dobu, předejdu tím nejen mnohem vyšším nákladům za budoucí opravy motoru. Navíc zkrácení intervalu se často projevuje kultivovanějším chodem a sníženou spotřebou paliva.

A co aditiva? Má je smysl přidávat do olejů, nebo to je jenom marketing výrobců? Nejsou oleje samy o sobě dost kvalitní?
Každý schválený motorový olej už z výroby obsahuje potřebnou aditivaci pro splnění výkonnostních specifikací. Dodatečná aditiva mohou velmi snadno narušit vyváženost vlastností olejů. Nemusí se s olejem dostatečně smísit, mohou vytvářet abrazivní (obrušující) prostředí hlavně v případě, kdy obsahují kovy. Nebo se naopak mohou s olejem smísit dobře, ale zapříčiní odloučení složek původní aditivace, a tak zničí jinou ochrannou vlastnost oleje. Určitě pohorším některé spokojené uživatele dodatečné aditivace například na bázi halogenovaných uhlovodíků. Věřím, že jejich auto má znatelně tišší motor, případně nižší spotřebu paliva, možná i vyšší výkon, protože tyto látky jsou vynikajícími mazivy. Problém ale nastává, když se v motoru vysráží vlhkost, která společně s degradačními produkty této dodatečné aditivace vytvoří vysoce agresivní kyselinu. A ta je pro většinu kovových částí devastující. Po některých negativních zkušenostech zakazují dodatečná aditiva do motorového oleje i někteří výrobci vozidel. Je tedy lepší se produktům „kosmického výzkumu“ nebo „nanotechnologiím“ vyhýbat.

  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Čína kvůli koronaviru odkládá největší autosalon pořádaný v Pekingu

Čína z obav před novým koronavirem posune na neurčito největší automobilový veletrh v zemi. Mezinárodní autosalon v...

V Monaku shořelo ikonické Ferrari F40, v dražbách stojí desítky milionů

Přesně na výročí 122 let narození Enza Ferrariho, 18. února shořel v ulicích Monaka jeden z klenotů z Maranella. Slavné...

Nová pouliční autopůjčovna přišla do Prahy. Pronajímá elektrické volkswageny

V Praze nově jezdí 100 sdílených elektromobilů VW e-up! maďarské carsharingové služby GreenGo. Do tří měsíců by měl...

Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené realitě. A je jí to...

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...

Nenáviděla jsem se za svá prsa, říká Fialová. Poprsí si nechala zmenšit

Herečka Kateřina Marie Fialová (22), známá ze seriálu Ordinace v růžové zahradě či show Tvoje tvář má známý hlas, šla...