Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Výměnu oleje nezanedbávejte, motoru můžete hodně ublížit

Odborníci radí měnit olej častěji, dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. „Dodatečná aditiva do olejů jsou jen reklama, některé typy mohou motoru naopak škodit,“ tvrdí Ladislav Fuka, ředitel Divize paliv a maziv SGS v rozhovoru pro MF DNES.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Dalibor PuchtaiDNES.cz

Co se může stát, když jezdím dlouho s nevyměněným olejem?
Výrazně to zkrátí životnost¨motoru. Motor se rychleji zanáší a ztrácí těsnost, otěrové částice a saze způsobují opotřebení. Olej je zatížen degradačními produkty a nespáleným palivem. To vše zhoršuje mazací schopnosti, olejový filtr a mazací kanálky se rychleji zanášejí a může to skončit i zadřením. Nejdříve jsou ohroženy citlivé díly motoru, například turbodmychadla. Olej ohrožují i poruchy, od závady vstřikování paliva až po ztrátu těsnosti chladicího systému a průnik chladicí kapaliny do oleje. To bývá zpravidla pro motor smrtelné.

Proč v některých servisech dávají olej na jeden, jinde na dva roky?
Zdůrazňuji, že doporučený druh oleje a interval výměny stanovuje výrobce vozidla. Často se stává, že existuje hned několik systémů údržby. Můžeme se tak u jednoho vozu setkat s fixním intervalem výměny oleje jeden rok, nebo 15 tisíc kilometrů, ale také při splnění určitých podmínek s prodlouženými intervaly na dva roky, nebo 30 tisíc kilometrů. Prodloužené výměny samozřejmě vyžadují kvalitnější olej, pro krátké fixní intervaly lze použít cenově příznivější alternativu.

Když je auto nové a jezdí hlavně dlouhé trasy, zvládne olej skutečně i 30 tisíc kilometrů?
Při kvalitním servisu a doplňování čerstvého oleje během dlouhého intervalu jistě ano. Existuje ale mnoho důvodů, aby olej tento interval nevydržel. Hlavně časté přetěžování a závady na motoru (třeba vstřikování). Nebo nekvalitní palivo, stačí i jedno takové natankování. Zásadní roli ale hraje nekvalitně provedená výměna oleje, to olej může mít i polovinu životnosti už za sebou, aniž by se na něm ujel jediný kilometr.

Vyplatí se tedy u staršího auta, které má více najeto, zkrátit výměnný interval na běžných 15 tisíc kilometrů a jezdit do servisu každý rok?
Určitě ano. Mnohdy sice nezaplatím za olej a servisní úkon méně, ale pokud chci, aby mi auto sloužilo delší dobu, předejdu tím nejen mnohem vyšším nákladům za budoucí opravy motoru. Navíc zkrácení intervalu se často projevuje kultivovanějším chodem a sníženou spotřebou paliva.

A co aditiva? Má je smysl přidávat do olejů, nebo to je jenom marketing výrobců? Nejsou oleje samy o sobě dost kvalitní?
Každý schválený motorový olej už z výroby obsahuje potřebnou aditivaci pro splnění výkonnostních specifikací. Dodatečná aditiva mohou velmi snadno narušit vyváženost vlastností olejů. Nemusí se s olejem dostatečně smísit, mohou vytvářet abrazivní (obrušující) prostředí hlavně v případě, kdy obsahují kovy. Nebo se naopak mohou s olejem smísit dobře, ale zapříčiní odloučení složek původní aditivace, a tak zničí jinou ochrannou vlastnost oleje. Určitě pohorším některé spokojené uživatele dodatečné aditivace například na bázi halogenovaných uhlovodíků. Věřím, že jejich auto má znatelně tišší motor, případně nižší spotřebu paliva, možná i vyšší výkon, protože tyto látky jsou vynikajícími mazivy. Problém ale nastává, když se v motoru vysráží vlhkost, která společně s degradačními produkty této dodatečné aditivace vytvoří vysoce agresivní kyselinu. A ta je pro většinu kovových částí devastující. Po některých negativních zkušenostech zakazují dodatečná aditiva do motorového oleje i někteří výrobci vozidel. Je tedy lepší se produktům „kosmického výzkumu“ nebo „nanotechnologiím“ vyhýbat.

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun....

Německý hacker útočí na tesly, umí je částečně ovládat na dálku

Devatenáctiletý hacker tvrdí, že se naboural do palubního systému více než 25 tesel ve 13 zemích. David Colombo tvrdí,...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...