Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

VIDEO: Výměnu oleje zvládne i vaše babička. Za minutu a půl s čistýma rukama

  10:06
Připomíná to výměnu náplně do tiskárny, výměna oleje bude s novým vynálezem otázkou chvilky a zvládne ji každý rovnou na parkovišti.

Uzavřený plastový kontejner velký přibližně jako autobaterie obsahuje kompletní olejovou náplň i filtr, není potřeba žádné speciální nářadí. Jen zvednete kapotu, uchopíte kontejner za madlo, vytáhnete ze zásuvky v motorovém prostoru a nahradíte čerstvým.

Technologii, kterou vymysleli vývojáři Castrolu (patří do petrochemického gigantu BP) v projektu Nexcel, má všechny předpoklady udělat malou revoluci. Na výměnu oleje se musí minimálně jednou za rok. Je to trochu špinavá práce, která se provádí víceméně stejně už dlouhá desetiletí, a musíte kvůli ní do servisu. Navíc je Nexcel extrémně rychlý, tvůrci uvádějí devadesát sekund, což je citelně míň, než dnešních obvyklých dvacet minut.

Nový nápad, který výrobce testuje na prototypu Aston Martinu, návštěvu servisu odbourá. Nexcel představil svůj nápad britskému výrobci urozených sporťáků před dvěma roky. Je ovšem jasné, že k masovému rozšíření ještě několik let chybí (odhaduje se pět až deset let). Andy Palmer, generál Aston Martinu ale už dnes prohlašuje, že si tuto technologii umí představit v každém voze. Prozatím ji testuje v prototypu čistě okruhového extrémního supersportu jménem Vulcan, který má pod kapotou atmosférický sedmilitrový dvanáctiválec s výkonem přes 800 koní.

Aston Martin Vulcan
Aston Martin Vulcan
Aston Martin Vulcan
Aston Martin Vulcan

Aston Martin Vulcan

Nexcel už otestoval svůj vynález v několika vozech různých výrobců od mikroaut po supersporty (ví se, že existuje například Ford Focus vybavený touto technologií) a provedl crashtesty. Systém obstál i v extrémních zkouškách, dostatečné mazání je schopný zajistit například i při extrémním brzdění s přetížením až 1,8 G - to odpovídá situaci, při které by auto jedoucí stovkou zabrzdilo za 1,6 sekundy. Systém je konstruován tak, že může být použit pro mazání s mokrou i suchu skříní obvyklou u závodních a vysokovýkonných sportovních vozů.

Vynález by ušetřil 200 tisíc cisteren oleje

Oliver Taylor, šéfinženýr projektu, na kterém pracovalo kolem padesáti lidí ve Velké Británii, USA a Německu, uvádí, že toto řešení umožňuje oběh oleje v motoru v objemu 600 litrů za minutu, což je deset až dvacetkrát víc, než vyžaduje pro řádné mazání jakékoliv konvenční auto (běžná olejová čerpadla přečerpají 250 až 350 litrů oleje za hodinu).

Rychlá výměna oleje má ještě další výhody: mění se vždy stejné (v podstatě kompletní) množství oleje, celý systém je mnohem ekologičtější, protože sběr a recyklace olejů bude v tomto případě pod lepší kontrolou. Předpokladem rozšíření technologie Castrol Nexcel samozřejmě budou úpravy na motorech, které budou vyžadovat modifikace systému mazání a vytvoření speciálního standardizovaného prostoru pro kartuš s olejem.

Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci

Zčernání motorového oleje po výměně

Nexcel není jen jednoduchá krabice s olejem a vestavěným filtrem, má v sobě taky chytrou řídící elektronikou, která má komunikovat s řídící jednotkou vozu. Jednotky si například „řeknou“, že dochází k výměně olejové náplně. V Nexcelu by mělo podle popisu, který je prozatím dostupný, být malé čerpadlo, které odčerpá zbytek oleje z motoru, při nahrazení novou kartuší pak systém naplní tak, aby se mohlo bezpečně startovat. Proto pravděpodobně celá výměna trvá udávaných devadesát sekund, i když na pohled se pouze prohodí dva malé kontejnery.

Tvůrci uvádějí, že jejich technologie povede k úsporám paliva a také oleje. Castrol odhaduje, že pokud by byl Nexcel nainstalovaný ve všech autech na světě, ušetřilo by se ročně 200 tisíc cisteren čerstvého oleje. Značka chce intenzivněji recyklovat použitý olej, dnes se ho čtvrtina „vyleje“.

Systém má také lépe řešit zahřívání oleje při studených startech. Právě v režimech, kdy motor pracuje s nedostatečně zahřátým olejem, trpí. Nexcel má v takových případech zmenšit množství oleje v oběhu, ten intenzivněji proudí mazacími kanály motoru a rychleji se ohřeje. Zbytek se dohřeje průběžně následně. Je to také mnohem efektivnější, na hrnek kafe si také neohříváte celou konvici vody.

Castrol uvedl, že nový vynález už představil dalším automobilkám a chce ho licencovat dalším výrobcům olejů. Prozatím má kontejner tvar a velikost podobnou autobaterii, podle tvůrců ale může mít i jiné rozměry.

  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Zázračně přežili. Nehody v F1, které měly být smrtelné. Ale nic se nestalo

Asi každý zná slavnou nehodu Nikiho Laudy, při které Rakušan téměř uhořel. Vážné popáleniny ho poznamenaly na zbytek...

I v Rusku budou jezdit elektromobily. Tahounem má být čínský Moskvič

Přejet Sibiř elektromobilem by asi nebyl pohodlný zážitek, ale jak se dnes říká výzva. Pro jízdy po městech typu Moskva...

Frajeřina, či šílenost? Tříletý kluk prohání ferrari za 50 milionů po okruhu

Ferrari za padesát milionů korun, tříletý kluk a bývalý světový šampion motorkové třídy Supersport Kenan Sofuoglu – to...

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...