Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Potvrzeno: Kabaň u VW končí. Novému šéfovi se nelíbily jeho návrhy

Exkluzivně   22:39aktualizováno  21. ledna 10:13
Andreas Mindt, šéfdesignér britské značky Bentley, která patří do koncernu Volkswagen, bude šéfovat stylingu značky VW, informaci exkluzivně pro iDNES.cz potvrdil zdroj z koncernu Volkswagen, který je se situací obeznámen. Německý designér nahradí Jozefa Kabaně, který má přejít do studia Design Future Centrum VW v Postupimi, uvedl zdroj, jenž nechce být jmenován.
Jozef Kabaň a koncept VW ID. Life

Jozef Kabaň a koncept VW ID. Life | foto: Volkswagen

Značka Volkswagen, která je jednou z hlavních v koncernu VW, změní šéfdesignéra 1. února.

Nástupcem Mindta v Bentley má být Tobias Suehlmann, který v současnosti vede design exteriéru u této ultraluxusní značky německé skupiny. Suehlmann nastoupil do Bentley v říjnu 2021, předtím pracoval pro Bugatti, Aston Martin, McLaren a značku VW.

Andreas Mindt

Kabaň, který 4. ledna oslavil padesátiny, byl šéfdesignérem značky od roku 2020.

Future Center Europe

Deignstudio v Postupimi, které má být novým Kabaňovým působištěm, je samostatné studio koncernu Volkswagen, které nespadá pod žádnou ze značek skupiny. Hraje rolí kreativního centra, které má svými nápady a vizemi inspirovat celý koncern Volkswagen (značky VW, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, VW užitkové vozy, Scania a MAN).

„Future Center Europe je unikátní oddělení koncernu Volkswagen, kde vysoce kreativní tým více než dvaceti národností zastupujících několik oborů čelí budoucnosti mobility společně. Nabízíme vzrušující pracovní náplň a příležitost posunout laťku pro prožívání budoucnosti,“ píše se na webu, který nabízí v tomto studiu práci, aktuálně hledají tři zaměstnance (mimo jiné interiérového designéra) a nabízejí stáž devíti studentům.

„Nabízíme individuální zodpovědnost a skvělou rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Vstupem do našeho týmu máte jedinečnou příležitost ovlivnit všechna designová studia koncernu Volkswagen,“ uvádí.

Postupimské studio značky platilo vždy za centrum kreativity. Na druhu stranu může vzhledem k tomu, že jeho tvorba nemá přímou vazbu na konkrétní značky a jejich modely, působit spíše jako „odkladiště“ zasloužilých designérů, případně inkubátor nových talentů. Dá se tedy čekat, že Josef Kabaň který je za svou hvězdnou kariéru zvyklý na miliony vyrobených reálných aut nesoucích jeho podpis (Audi Q5, Bugatti Veyron, VW Lupo, Škody Octavia, Rapid, Superb, Kodiaq...), dlouho v Postupimi snít o vizích sci-fi aut z vědeckofantastických románů nevydrží.

Podle původní zprávy renomovaného magazínu z prostředí autoprůmyslu Automotive News Europe má být za náhlou změnou to, že od loňska nového generálního ředitele značky VW Thomase Schäfera neuspokojovaly některé Kabaňovy návrhy. Schäfer přišel do Volkswagenu loni od značky Škoda. Je to první tak rázný krok, který se za dobu jeho působení ve vrcholovém managementu koncernu (je též členem představenstva celého VW Group za velkoobjemové značky) dostal na veřejnost. V Mladé Boleslavi platil za muže konsenzu, charismatického motivátora s jasnou vizí. Značka Volkswagen ovšem nyní neprochází zrovna šťastným obdobím, vyžaduje změny, přechod na elektromobilitu drhne, Schäfer opakovaně prohlásil, že budou potřeba výrazné změny. Kabaň je k tomu nejen extrémně talentovaný a pracovitý, ale též velmi tvrdohlavý.

Vše nejlepší! Tvůrci krásných moderních škodovek je padesát

Kabaň měl mimo jiné za úkol přepracovat design konceptu ID Life představeného na autosalonu IAA v Mnichově v roce 2021. Automobilka po analýze ohlasů publika požadovala, aby vůz, z něhož má vzejít nový nejmenší elektromobil značky, dostal jiný modernější a emotivnější vzhled.

Malý elektromobil má být představen v roce 2025. A dostane sourozence pod značkami Cupra (Seat) a Škoda, vývoj této trojice modelů obstarává španělská značka. Trojice značek má podle informací ze zákulisí představit dokonce čtyři modely, dvě pod značkou VW, a po jednom v podání Škodovky a Cupry.

VW představil malý elektromobil za půl milionu, dostane dvojče od Škody

V uplynulém týdnu pro magazín Quattroruote šéf značky Seat Wayne Griffiths prohlásil: „Platforma pro malá elektrická auta skupiny Volkswagen, za jejíž vývoj jsme zodpovědní, umožňuje každé značce udělat něco speciálního. Značka VW udělá dvě varianty, my se zaměříme jen na jednu, a tak neplánujeme variantu Cupra se zvýšeným podvozkem.“ Italský magazín upřesňuje, že v továrně v Martorellu budou vyráběny dvě varianty Volkswagenu ID.2 a model Cupra vycházející stylisticky z konceptu UrbanRebel, zatímco model pod značkou Škoda má vyjíždět ze závodu v Pamploně.

Šéf Škody převzal vedení VW. Velký rozhovor na rozloučenou pro iDNES.cz

Schäfer také po Kabaňovi požadoval, aby jeho designérský tým přepracoval styling chystané elektrické vlajkové lodi značky VW Trinity tak, aby místo vzhledu sedanu získal vzhled crossoveru.

Čtvrt století na vlně úspěchu a pět let trápení

Kabaň začal svou kariéru u Volkswagenu začátkem devadesátých let, vše odstartovala jeho účast v designérské soutěži Škody, která byla tehdy novou akvizicí koncernu VW.

Malé elektromobily Škody a VW poprvé oficiálně. Vyrobí je ve Španělsku

Kabaň po čtvrt století, kdy jeho hvězda stoupala v rámci VW od Bugatti Veyron přes Audi po šéfdesignérský post v Mladé Boleslavi, v roce 2017 narychlo skupinu Volkswagen opustil. Přešel k BMW a Rolls-Roycu, kde si ovšem vysloveně nepadl do oka se svým nadřízeným, podobně svéhlavým Adrianem van Hooydonkem. V roce 2020 už byl tedy zpátky ve Wolfsburgu na místě šéfdesignéra značky Volkswagen.

Jeho nástupce, třiapadesátiletý Mindt, je rovněž veteránem koncernu VW; vyrostl ve Wolfsburgu, kde sídlí centrála VW. Jeho otec byl konstruktérem ve VW.

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Není to první změna na nejvyšších postech mezi designéry největšího německého koncernu. Koncem loňského roku skončil po třicetileté kariéře u Volkswagenu šéfdesignér celé skupiny (a tedy Kabaňův nadřízený) Klaus Bischoff Zyciora, který tuto funkci zastával od roku 2020. Když tehdy povýšil, nahradil ho na místě vedoucího studia značky Volkswagen právě Kabaň.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Čínský elektrovůz vytlačí z Polska fiátky. Bateriovou pětistovku přestaví na benzin

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Malé fiaty často skvěle ilustrují vývoj automobilismu v Evropě. A i nyní bestseller značky – slavná...

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

Lucid Motors pálí peníze raketovým tempem. Loni prodal pouhých 6 001 aut a...

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...