Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Koncept Volkswagen twin up! ohromuje nereálnou spotřebou 1,1 litru

  12:49aktualizováno  12:49
Automobilka Volkswagen představila koncept hybridního provedení miniauta Up! Nese název twin up!, má vznětový dvouválec a elektromotory a dosahuje normované spotřeby neuvěřitelných 1,1 litru na 100 kilometrů. Realita ovšem bude pochopitelně jiná, byť stále asi dost zajímavá.

Volkswagen twin up! je plug-in hybrid se spotřebou 1,1 litru na 100 kilometrů | foto: Volkswagen

Twin up! je na první pohled vlastně zcela normální model Up!, liší se jen drobnými úpravami karoserie. Pod povrchem je však změn podstatně víc, je tu totiž špičková technika odvozená z futuristického konceptu XL1, čímž Volkswagen stvrzuje její přinejmenším částečné sériové ambice.

Hybridní sestava totiž kombinuje miniaturní turbodieselový dvouválec s objemem 0,8 litru a výkonem 35 kW, s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou DSG a elektromotorem, opět o výkonu 35 kW. Maximální kombinovaný výkon soustavy je 55 kW, točivý moment 215 Nm, což je na malý vůz, jakým twin up! je, jistě dostatečná porce.

Elektromotor se postará o bryskní akceleraci, však jen v čistě elektrickém módu umí auto zrychlit z nuly na 60 km/h za slušných 8,8 sekundy. S kombinací obou agregátů tak může twin up! být králem semaforových startů. Zrychlení na stovku s kombinovaným pohonem trvá 15,7 sekundy.

Jenže o ty v tomto případě vlastně vůbec nejde. Twin up! je totiž především ukázka toho, že se v podstatě již dnes dá postavit až neuvěřitelně úsporné sériové auto. Aby byly výsledky ještě lepší, je studie plug-in hybridem, li-ion baterie s celkovou kapacitou 8,6 KWh tak lze dobíjet doma ze zásuvky. Pokud by tak uživatel pravidelně činil, může se v praxi dočkat doslova rekordní spotřeby.

Neskutečně nízká spotřeba

V normovaném cyklu NEDC totiž vykazuje twin up! spotřebu pouhých 1,1 litru na 100 kilometrů. K tomuto triku ovšem pomáhá fakt, že auto ujede čistě na elektřinu až 50 kilometrů. Pro krátké denní dojíždění do práce by tak mohl být twin up! opravdu jen čistě elektrickým autem, maximální rychlost je v tomto režimu slušných 125 km/h. Mód se zapíná tlačítkem.

Volkswagen twin up! je plug-in hybrid se spotřebou 1,1 litru na 100 kilometrů

Když přijde ke slovu i spalovací motor, umí twin up! uhánět rychlostí až 140 km/h. V tu chvíli sice bude spotřeba dost vzdálená fantastickému litru, ale ani tak nebude nejspíš moc vysoká. Odhadem ze schopností extrémního XL1 a elektrického dojezdu i normované spotřeby můžeme dovodit, že v praxi by při běžném kombinovaném provozu nemusela spotřeba výrazně překročit dva litry na 100 kilometrů. Do tří by se měl vejít i opravdu nespořivý řidič.

Na rozdíl od mnoha experimentálních hybridů ponechali konstruktéři tomuto konceptu palivovou nádrž běžné velikosti. Vejde se do ní 33 litrů nafty, takže v kombinaci s denním dojížděním jen na elektřinu by mohl být řidič twin up! opravdu svátečním návštěvníkem čerpacích stanic.

O výrobě ani slovo

K úctyhodným výkonům se twin up! dostal nejen díky samotnému hybridnímu ústrojí, ale i řadě různých dalších detailů. Zlepšila se aerodynamika, součinitel odporu vzduchu Cx má hodnotu 0,3. Hmotnost auta je stále dobrých 1 205 kg. Krom nízké spotřeby se vůz chlubí i emisemi CO2 pouze 27 g/km.

Twin up! je zatím jenom konceptem, Volkswagen ani nenaznačil, jak to s budoucností tohoto úsporného hybridu myslí. Experimentální XL1 vznikne v omezeném množství, twin up! je podstatně civilnější a možná by se i dal prodávat. Jenže i přes v podstatě běžnou sériovou techniku by tohle nebylo vůbec levné miniauto. A je otázkou, jestli VW chce poslat do výroby další model, který bude předem kvůli ceně odsouzen ke komerčnímu neúspěchu.

  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Ztráta, nebo rána z milosti? Pařížský autosalon zrušen, prý koronavirus

Koronavirová pandemie zasahuje celý autoprůmysl. Svět aut čekají velké změny, následky výpadku výroby a pád prodejů...

Autofotka týdne: Když je za oknem koronavirus, postavte si auto v obýváku

Ikonický Fiat 500F se nemusí prohánět jen po silnicích, ale také v obýváku po koberci. Automobilka Fiat se spojila se...

Premium

Jaká jsou čísla prodejů nových aut za loňský rok? Prvenství zůstává Německu

Nejoblíbenější značkou i pro rok 2019 zůstává Volkswagen a nejprodávanější model je Golf. Český trh je za uplynulý rok...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Advantage Consulting, s.r.o.
OBALOVÝ SPECIALISTA/LOGISTIK

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz