Diskuse k článku

Elektromobily jsou jen přestupní stanice k vodíku

To auto zpívá, aspoň když jede malou rychlostí. Je to bezpečnostní prvek. Hyundai Nexo je auto s elektrárnou na palubě, jezdí docela tiše, ten lehce pisklavý zvuk, podobný tomu, který vydávají vesmírné lodě ve sci-fi filmech, vydává proto, aby mu chodci neskákali pod kola, protože ho neslyší. Při překročení třicetikilometrové rychlosti umělý hlas utichne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V65a97c53l29a37v 25B53u51r53e83š 3383918912349

a jak je to s nějakou bezpečností s vodíkem?Co si pamatuju s chemie, tak vodík je celkem bum bum:-)

0/0
11.3.2018 9:41

M61a15r89t96i83n 76K73a92r96á95s32e96k 9358673298698

S ohledem na to, ze vodik je uz z principu fungovani vyrazne drazsi na provoz (je vuroba je energeticky narocna) a I budovani infrastruktury je radove drazsi, tak bych na nej az tolik nesazel...

+2/0
2.3.2018 9:23

G78e91o15r25g 37K71o53m18b68e75r67e16c 9984221296271

I budovani infrastruktury je radove drazsi

muzete to prosim rozvest v cem je drazsi?

0/0
3.3.2018 9:53

M33a80r61t56i87n 80K61a58r59á90s14e56k 9338143288288

Opravdu potrebujete detailni vysvetleni proc je infrastruktura pro vodik (tzn cca trojnasobek potrebneho elektrickeho vykonu oproti dobijecim autum, tovarny na vodik, distribucni system vodiku, vodikove stanice - cenove za miliony spise desitky milionu) drazsi ne infrastrkutua pro dobijeci auta (nasobne mensi potreba elektrickeho vykonu, z vetsiny uz existujici infrastruktura rozvodu elektriny, dobijeci stanice v cene desitek az stovek tisic dle rychlosti)? Pominme praktickou pouzitelnost, kdy pro dobijeci auto staci pro early adopters par dobijeicch stanic po republice, protože se da dobijet doma, zatím u vodiku musite napred vybudovat desitky ne li stovky stanic, aby i ten největší fanda vůbec mohl zaci uvazovat o koupi...

0/0
3.3.2018 11:18

P83a34v23e58l 98F85r19a33n42k 2459887252105

Elektromotor je do budoucna jediná logická náhrada za spalovací motor.

Lidi, Přestaňte už prosím nenávistně zatracovat Elektromobily tím že si pletete pojmy. Elektromobil nebí Bateriomobil!

+1/−1
1.3.2018 15:45

M15i85r96e82k 12G79a11j85e67r 5231896219520

Uz vidim, jak jsou vsichni lide zhavi platit za pohon sveho auta 3x tolik, co nyni za benzin a nejmene o 50% platit vic v porizovaci cene auta se zmensenym zavazadlovym prostorem. Ani zvyseni poctu tankovacich mist z jednoho v republice na 10x tolik te atraktivite vodikovych aut moc neprida.

+1/0
28.2.2018 21:48

G65e77o79r48g 61K44o71m49b86e25r87e15c 9674331936521

tak ona neni jen Ceska republika ze? :-P

0/0
1.3.2018 8:36

V32a55c44l72a42v 59V84a28v58r49a 3117474265967

Podle stovek článků iDnesu jsem se domníval že modlou českých novin i čtenářů je TESLA a nic nikdy jinak. ... a ono najednou ne.

Vzpomínám jak před asi 20 ti lety vyrobil Ford zde v USA asi necelou tovku aut na spalování vodíku. Jezdily okolo N.Y a na Floridě, v Kalifornii.

Jistě spalování vodíku je dnes odsunuto do neznáma s problémem skladování vodíku v nádržích ale palivové články na bázi vodíku jsou dnež už v USA vymakané, mnohonásobně lehčí a mnhonásobně levnější i spolehlivější. Auta i autobusy jezdily po New Yorku ořece dávno.

V podstatě jde stále o totéž. Benzín je laciný a tudíž další vývoj stojí. Až patřičně podraží vývoj se opět rozjede. Palivový žlánek mění vodík na elektřinu.Odpadem je trochu páry, možná pár kapek vody.

0/0
28.2.2018 21:00

J66a10n 68V87á43c52l55a61v96í37k 3792376651989

Modlou idnes a velké části čtenářů je koncernový diesel.

0/0
28.2.2018 21:28

M81i93r95e21k 77G90a24j89e44r 5751796339280

Až patřičně podraží benzin, tak podraží i vodik. On se totiz neda cerpat ze zemnich vrtu jako zemni plyn.

0/0
28.2.2018 21:50

H94o30n12z94a 70T11a70r 3279312154982

Stejná situace je už dnes s LPG, CNG

Které když zdraží benzín také podraží

0/0
28.2.2018 23:15

H45o60n10z76a 93T47a45r 3619312294282

Jak kde

http://www.hybrid.cz/tagy/palivove-clanky

0/0
28.2.2018 23:21

G76e54o14r36g 48K15o51m20b33e21r63e29c 9374661756341

v clanku je zminovano -

Dieter Zetsche, šéf koncernu Daimler, už v průběhu uplynulých měsíců a let několikrát řekl, že ony elektromobily nejspíš asi opravdu budou správná cesta. Aktuálně to na svém vystoupení ve Stuttgartu potvrdil.

On taky Dieter Zetsche na zenevskym autosalonu prohlasil ze "Diesel ma jeste pred sebou skvelou budoucnost"

takze vitr spis vane odtud :-P

0/0
3.3.2018 9:51

J84i65ř63í 38H63l72i90s22n41i40k24o22v50s37k43ý 9703951742121

Vodík je dále, než si mnozí myslí.

Vyvíjejí se kamiony s palivovými články. Vyvíjejí se lokomotivy s palivovými články. Německo už nějakou dobu vyrábí ponorky s palivovými články.

Honda vyrábí 2. generaci Clarity na palivové články s dojezdem přes 500 km. Další výrobci Toyota a Hyndai tak daleko nejsou, ale postupují.

A výroba vodíku? Může být v atomovkách 4. generace. Německo má slibný Energie park Mainz, ve kterém vyrábí vodík z větrných eletráren.

Podle top odborníků jde jednoznačně o budoucnost nejen aut.

+9/−1
28.2.2018 19:49

P35e50t66r 74H31a21r79i93p74r33a96s79a49d 36H71a20j76i64č 5651896223810

Jako další možnost určitě. Současný problém je vysoká cena palivových článků a jejich krátká životnost současně s drahými materiálovými vstupy. Výrobci zatím dost mlží. Viděl jsem x grafů degrace bateriového packu v závislosti na počtu cyklů a způsobu vybíjení, ale neviděl jsem ani jeden graf závislosti degradace výkonu (automobilového) palivového článku na počtu hodin. Stacionární palivové články mají celkem vysokou účinnost i životnost, ale hmotnost je také někde jinde. Jinak těm vodíkovým technologiím celkem fandím. H2 se dá vyrábět elektrolýzou a dlouhodobě ukládat. Ukládat dlouhodobě energii přímo v bateriích je neefiktivní, ty se hodí, jak si každý odvodí, na krátkodobé ukládání a častou cyklaci. A pak ropné společnosti (Shell ap.) se také musí nějak vyrovnat se změnou trhu.

+2/−1
28.2.2018 20:00

V22a23c16l74a37v 97V82a83v29r58a 3417904735977

není to pravda. Palivové články jsou velmi spolehlivé, lehké a levné. Nicméně při sooučasné ceně paliv se s nimi nepodniká.

+1/0
28.2.2018 21:05

J44i98ř87í 16S51c92h96w47a17c43h 8438724238646

životnost 150 tisíc km pro náklaďák nebo lokomotivu je hrozně málo.

+1/0
28.2.2018 20:26

J33i92ř40í 19H21l23i67s53n61i24k46o51v95s90k49ý 9763311182451

Životnost článků v 2011 byla 9 000 hodin, což je při 50 km/h 450 000 km.

0/0
28.2.2018 22:33

J97i22ř42í 65S76c83h69w88a25c75h 8988414928346

ano vodík je dále, ve smyslu "hodně daleko"

Kdyby byl blíže, tak by se ho dnes možná prodávalo alespoň srovnatelné procento jako "baterkáčů". Jenže těch komplikací a problémů je okolo vodíků ještě mnohem více, než okolo baterek.

+2/0
28.2.2018 20:34

V69a28c95l65a10v 81V61a84v75r55a 3357904155507

USA je nepoměrně dál s palivovými články i v PRAXI a připravená na sériovou výrobu mnoha modelů všech svých značek.Čistě elektromobil ještě v Evropě v sériové verzi z výrobní linky nesjel. Leda na autoshow v jednom provedení.

0/0
28.2.2018 21:03

M10i55r67e65k 22G63a77j66e20r 5591746419360

Bez ohledu, jak je vyvoj vodikovych palivovych clanku daleko, auta na ciste elektricky pohon jsou mnohem dal a perspektivnejsi. Jedine, co by dokazalo tento trend zmenit ve prospech vodikoveho hospodarstvi by byla levna vyroba vodiku. V tomto smeru vsak zadny vyrazny prulom nenastal a je v nedohlednu.

0/0
28.2.2018 21:54

J52i78ř38í 85H25l15i58s70n31i31k80o65v17s62k45ý 9373661192501

Není. Z mnoha důvodů.

0/−1
28.2.2018 22:32

H91o64n48z25a 30T40a74r 3809692904602

Prototyp v provozu "krouží" kolem jediné čerpací stanice v ČR

https://cs.wikipedia.org/wiki/TriHyBus

0/0
28.2.2018 23:20

P84e15t35r 49H35a41r96i27p49r74a10s90a38d 33H45a84j55i56č 5241306823920

H2EV technologie je vlastně BEV s extenderem, čili sériový hybrid (spalovací motor se přímo nepodílí na pohonu, jen pohání generátor, pohon obstarávají elektromotory). Soustrojí spalovací motor - generátor je tedy vlastně jen nahrazené palivovým článkem. Z tohoto pohledu je jasné, že elektromobily nejsou přestupní stanicí k vodíku, protože protože tento výrok je sémanticky chybný.

Ve stejném duchu pokračuje celý článek. Jeden Hoax za druhým, občas se tam objeví něco, co je pravda, ale často bez potřebného kontextu. Škoda, že to nehodnotí Mirka, ta by se to ani nenamáhala ohodnotit. ;-D Dávám 15%.

+1/−2
28.2.2018 19:35

P27a64v56e85l 95K94u89t34i23l 9760406123219

A jestli neumreli, sni o vodiku do dnes.

+8/−1
28.2.2018 17:28

R70o59b90i53n 66Ž14i84ž89k69a 2238374926746

Myslím že vodík i elektromobily mají smysl paralelně. Vodík pro dálkovou dopravu, elektrika pro (pří)městskou.

Tesla je sice velmi pěkná hračka, obsahující mnoho poctivého inženýringu, ale jako velké auto s malým dojezdem je nepraktické už svým konceptem.

+2/0
28.2.2018 16:03

P88e95t75r 11H20a87r33i71p88r26a32s82a36d 68H88a48j52i86č 5621396923470

Baterie udělaly a ještě udělají velký pokrok. Pokud bychom se dostali na hodnotu hustoty energie která je váhově i objemově přibližně 1/10 energie ve fosilním palivu (řekněme benzín), tak při ceně někde kolem 100$/Kwh (závisí to i na životnosti, tj. počtu cyklů) a počtu cyklů někde kolem 5-10 000 nebude už co řešit. Umístit do podlahy 200-250KWh baterií nebude problém. V současnosti jsme někde na 1/30, nějakou dobu to ještě potrvá.

+2/0
28.2.2018 19:50

R20o63b28i50n 12Ž87i25ž36k93a 2428574126296

Vývoj baterií už běží docela dlouho a na rozdíl od vodíkového pohonu má daleko blíž ke svému stropu. A navíc větší baterie znamenají také větší nároky na nabíjení, k čemu je vám 250 kwh v autě, když to doma za noc nabijete na pětinu nebo u superchargeru strávíte odpoledne.

0/0
1.3.2018 11:31

M11a38r47t75i29n 23K87a97r69á74s31e83k 9768253118318

No nic proti, ale z tech technologii je mnohem blize stropu prave vodik, ne baterky....

+1/0
1.3.2018 22:16

P70a50v40e45l 94K57u64t46i90l 9470316833729

Na petinu by jste to doma nabil za 3 hodiny uplne do plna za 15. Kolikrat by jste takove auto s dojezdem 1000 km potreboval nabit mimo domov? Ale stejne neni relevantni porovnavat auto ktere bude v budoucnu se soucasnymi nabijeckami. I kdyz uz je par kousku, kde by se to auto za 40 minut nabilo.

0/0
3.3.2018 7:37

P88e38t49r 78B65á69č47a 8245496865195

Elektromobily jsou jen slepa vetev, podprovana nesmyslnyma dotacema.

+8/−7
28.2.2018 14:35

J79i59ř21í 92Z53ý29k28a 9209103351720

každá technologie je slepou větví, která jednou skončí. Jednou to bude třeba i kolo na dopravních prostředcích ...

+1/0
28.2.2018 17:45

L71u17d71v82í15k 80G81a38j38d75o65š23í95k 2845913434972

Nepravděpodobné.

0/−1
28.2.2018 18:47

G59e40o82r55g 11K53o35m25b96e53r52e46c 9284131736721

na spalovaci clanek si dnes muzete koupit uz i kolo. Na 34 gramu hydrogenu pres 100 km;-) viz

https://img.kaloo.ga/thumb?url=http%3A%2F%2Fwww.tagesspiegel.de%2Fimages%2Fwasserstoff-fahrrad-linde-h2-bike%2F12472844%2F2-format60051.jpg%3FinIsFirst%3Dtrue&md5val=5a766a4b27b3f7be15ea0a90f4988947&key=83662ccc4b0d43ded6f517386961cf51f66d2186&method=fill&size=924x520

+1/0
28.2.2018 13:27

M63i65l77a70n 92N85ě41m43e66c 1575790136936

A Tesla nebude mít co žrát :)

+1/−1
28.2.2018 12:30

P96e96t68r 36B83á21č49a 8935886255165

Coz je jedine dobre.

Ostatne nemela by uz ani ted nebyt nesmyslnych dotaci.

0/0
28.2.2018 16:06

P28e57t89r 83H37a84r91i57p61r49a33s30a36d 64H36a66j54i51č 5221436943540

To těžko. Vony ty H2EV se zatím na nic moc nezmohly. Je to zatím moc drahé a parametry jsou podstaně horší (cena, životnost, okamžitý výkon, cold start to ready), než u čistých BEV. Jediná výhoda je delší dojezd, ale i to se začíná stírat. A pořádnou baterku to musí mít taky.

+1/0
28.2.2018 20:07

G21e12o56r55g 76K90o28m62b33e69r76e61c 9644731386501

jedina vyhoda dojezd? 8-o a co tankovani?

0/0
1.3.2018 8:38

M59a39t71y87á55š 41R57. 7729476105289

První vodíkové auto načerpá na stanici za 5 minut. Druhé tam ale bude alespoň půl hodiny čekat, než se pro něj vodík natlakuje na 700 barů. Opravdu výhoda.

0/−4
28.2.2018 10:54

G83e82o48r47g 12K71o32m12b78e80r80e39c 9244651426861

blabol ;-D

+4/0
28.2.2018 11:15

D10a60v58i13d 71K91n26a10p62e14k 8337664646695

Zaujal mě tento údaj:

Ukládání energie v bateriích je stále velmi diskutabilní z hlediska hustoty uložené energie. Když porovnáte hustotu energie uloženou v bateriích oproti nějaké kapalině, je to poměr tak jedna ku stu

Zdroj: https://auto.idnes.cz/vodik-hyundai-nexo-automobil-elektromobil-pohon-f6v-/automoto.aspx?c=A180225_120830_automoto_fdv

0/0
28.2.2018 10:12

M97a81r38t89i10n 77P50l30z39á58k 2927509368714

http://petr-kubac.blog.cz/1701/elektromobily-nebudou

+1/0
28.2.2018 15:02

I77v57i41c73a 88B97o70j72i86č 4509250227892

Vodíková auta jsou dražší, než elektromobily.

Cena paliva je nad úrovní benzínu a to tam ještě není spotřební daň.

Palivo je nebezpečné.

Palivo samovolně uniká.

Musí se vybudovat kompletní infrastruktura.

Opět bude závislost na nestabilních státech kvůli těžbě plynu, ze kterého se vodík vyrábí.

EV si mohou jednoduše nabíjet doma téměř všichni s rodinným domem a není nutné čekat desítky let na vybudování infrastruktury.

Na elektřinu se bude složitěji roubovat spotřební daň a v rámci eko bude mít kde kdo solární panely na střeše, takže elektřina "zadarmo".

Myslím, že vybudovat čerpací stanici na vodík bude dražší, než budování rychlonabijecek.

Osobně si myslím, že vodík může mít smysl třeba u dálkové dopravy a pro lidi, kteří najezdí stovky kilometrů denně, ostatním by měl vystačit elektromobil s dojezdem 300km.

+5/−4
28.2.2018 10:08

D32a46n49i67e98l 44P23a20n82e56k 6842751422180

Proc mate potrebu cpat spotrebni dan na vodik? 8-o

+1/0
28.2.2018 10:59

I59v39i29c53a 78B50o89j37i83č 4559900917742

Protože to lze? Benzín, nafta i LPG a CNG (zatím menší). Proč ne vodík? Musí se tankovat na předem určených místech, nelze jej vyrobit ani skladovat za jednoduchých podmínek a nevypadne tak příjem do státní kasy.

+8/0
28.2.2018 11:10

R70a37d18e51k 49H83o65d59a97ň 9916197341513

A vy opravdu věříte, že v okamžiku ústupu spalovacích/vznětových motorů si stát řekne "tak dobře, ty peníze byly fakt na řešení potíží s prostředím", a prostě se těch peněz vzdá?

Jasně že nevzdá. Zvlášť u něčeho tak snadno evidovatelného jako jsou auta.

+6/0
28.2.2018 11:33

P90a57v67e74l 84K88u23t65i61l 9230576303719

Zrejme nevzda, ale vyresi to dani, kterou budou platit i majitele spalovacich vozu navic k te spotrebni z benzinu.

0/0
3.3.2018 7:42

G43e49o41r18g 64K21o17m52b47e48r54e47c 9424361586511

Vodíková auta jsou dražší, než elektromobily.

Zatim

Cena paliva je nad úrovní benzínu a to tam ještě není spotřební daň.

Pri masivni vyrobe cena klesne

Palivo je nebezpečné.

Kazde palivo je nebezpecne

Palivo samovolně uniká.

Neunika, to uz dnes maji slusne zmaknuty.

Musí se vybudovat kompletní infrastruktura.

Na el.stojany taky plus dalsich xyz km² plochy

+4/−1
28.2.2018 11:13

G98e41o37r43g 53K97o98m78b26e80r16e13c 9614151746941

Opět bude závislost na nestabilních státech kvůli těžbě plynu, ze kterého se vodík vyrábí.

Vyvoj nestoji, pokud se podari ITER je cesta volna na dostatek el.energie a tim vyroba vodiku elektrolyzou

0/0
28.2.2018 11:14

J93i28ř22í 32S20c66h82w54a23c43h 8478204288296

při výrobě vodíku elektrolýzou bude cena násobně vyšší.

+2/0
28.2.2018 14:21

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Najdete na iDNES.cz