Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

  13:51aktualizováno  13:51
Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů a automobilových součástek do země představuje riziko pro národní bezpečnost, a nastínit možnosti řešení tohoto problému.

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu. | foto: Reuters

Trump loni v květnu uvedl, že zvažuje clo 25 procent na dovoz aut, což by se velmi dotklo evropských automobilek.

Očekává se však, že Trump zatím nezveřejní doporučení ministerstva, protože se nyní zaměřuje na Čínu a další naléhavé otázky obchodu. Detaily nemusí odhalit až do rozhodnutí o zavedení cel. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na informace od úředníků z ministerstva.

Automobilky i zahraničí vlády návrh na zavedení cel kritizují. Také Trump nakonec zbrzdil své původní snahy o zavedení cel na auta kvůli silné kritice Kongresu a automobilek.

Velké automobilky loni oznámily, že clo 25 procent na dovoz aut a součástek by zvýšilo ceny automobilů v USA ročně o 83 miliard dolarů (1,9 bilionu korun) a způsobilo by ztrátu stovek tisíc pracovních míst. Podle Aliance automobilových výrobců, jejímiž členy jsou General Motors, Volkswagen nebo Toyota Motor, by clo zvýšilo cenu dováženého vozu v průměru o téměř 6000 dolarů.

Podle jiného odhadu analytické firmy IHS Markit by cena dovážených vozů mohla stoupnout v průměru o zhruba 5000 dolarů a vozů vyráběných v USA o 1800 dolarů, protože i tyto vozy využívají součástky z dovozu.

Podle automobilek neexistují důkazy, že dovoz aut představuje riziko pro národní bezpečnost. Kanada a Mexiko dokonce získaly v rámci nové obchodní dohody bezcelní přístup pro 2,6 milionu vozidel i v případě, že americká vláda zavede cla.

Podle vládních úředníků je hrozba zavedení cel způsobem, jak získat ústupky od Japonska a Evropské unie při jednání o obchodu. Trump nakonec loni slíbil, že nezavede cla, pokud budou rozhovory přínosné. Trump tlačí na EU, aby zrušila cla deset procent na dovoz aut. USA uplatňují v současnosti na dovoz osobních aut clo 2,5 procenta a u nákladních aut 25 procent.

Proti clům je i několik republikánských senátorů. Někteří podporují legislativu, která by omezila prezidentskou pravomoc zavádět cla z důvodu národní bezpečnosti.

Německý hospodářský institut Ifo odhadl, že zavedení cla 25 procent na dovoz aut by mohlo snížit vývoz aut z Německa do USA v dlouhodobém výhledu o 50 procent a těžce by se dotklo také vývozu do dalších zemí. „Tato cla sníží celkový vývoz aut z Německa o 7,7 procenta, což by se rovnalo 18,4 miliardám eur (473 miliard korun),“ uvedl odborník Ifo na zahraniční obchod Gariel Felbermayr.

Agentura AP upozornila, že od zveřejnění doporučení ministerstva obchodu má Trump 90 dnů na rozhodnutí, zda cla zavede. Ministerstvo se však může také rozhodnout, že vydání doporučení odloží.

Americký zákon z roku 1962 umožňuje prezidentovi zavést cla na základě doporučení amerického ministra obchodu a po konzultaci s ministerstvem obrany, pokud se zboží do Spojených států dováží v takovém množství nebo za takových okolností, které ohrožují nebo narušují národní bezpečnost. 

Tento postup se však používá jen zřídka a nebyl uplatněn od založení Světové obchodní organizace (WTO) v roce 1995. Kongres nemá v tomto případě možnost změnit nebo vetovat prezidentovo rozhodnutí.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Najdete na iDNES.cz