"Civilní" vůz závodníka Juana Manuela Fangia míří do dražby. Torino 380 S sice...

"Civilní" vůz závodníka Juana Manuela Fangia míří do dražby. Torino 380 S sice nepatří mezi nejvzácnější vozy automobilové historie, ale jméno slavného majitele může jeho cenu posunout na nečekanou výšku. | foto: autoevolution.com

Autofotka týdne: Zajímavého exota řídil Fangio i Brežněv. Je z Argentiny

  • 1
Juan Manuel Fangio bývá nejčastěji spojován se slavnými značkami jako Mercedes-Benz nebo Alfa Romeo, do aukce teď míří jeden z jeho civilních vozů. IKA Torino 380 S je pro evropského řidiče absolutně neznámý vůz, v Argentině však býval symbolem luxusu téměř 20 let.

Juan Manuel Fangio patří k nejdůležitějším postavám seriálu F1 v celé jeho historii. Slavný jezdec si v létě letošního roku připsal in memoriam další rekord, kdy se jeho Mercedes-Benz W196 R z roku 1954 stal vůbec nejdražím vydraženým automobilem. Více informací ZDE

Jen o několik měsíců později míří pod aukční kladívko další z jeho vozů. Nejde sice o žádný mercedes nebo ferrari, dokonce nejde ani o sportovní vůz, ale i přesto automobil 380S IKA Torino z roku 1970 přitahuje díky svému majiteli značnou pozornost.

V Evropě poměrně neznámý sedan používal slavný jezdec  poté, co se závodění přestal profesionálně věnovat.

Výroba Torina 380S odstartovala v Argentině v roce 1966, kdy se automobilka Industrias Kaiser Argentina spojila se společností American Motors Corporation (AMC). Spojení dvou firem bylo snahou dodat na argentinský trh moderní vůz, který by v sobě spojoval americkou drsnost a evropský designový styl.

IKA Renault Torino 380 Coupé

Vůz byl postavený na platformě AMC a vycházel z vozů Rambler American a Rambler Classic, designér AMC Richard A. Teague a slavné italské studio Pininfarina  však speciálně navrhli přední i zadní části vozů, nárazníky a interiér. Ve znaku se pak objevil býk stojící na dvou zadních nohách, který odkazoval na vzpínajícího se hřebce od Ferrari.

Do výroby se dostal ve třech různých verzích. Čtyřdveřový sedan měl pod kapotou třílitrový motor a třístupňovou automatickou převodovku, kupé se stejným motorem pro změnu nabízel třístupňový manuál. Automobilka nabízela také speciální verzi 380 W s třemi karburátory a motorem o objemu 3,77 litru a výkonu 131 kW, manuální převodovkou a kotoučovými brzdami na přední nápravě.

Torino 380 vydrželo ve výrobě až do roku 1982. To už argentinská automobilka patřila Renaultu. Perličkou je fakt, že torino byl vlastně poslední sériový renault s motorem vepředu a pohonem zadních kol.

Mezi lety 1970-1976 se torino prodávalo jako luxusní vůz a kupovali si ho slavní, často bývá uváděno vykutálené trio Fidel Castro, Leonid Brežněv a Muammar Kaddáfí.

V této pochybné společnosti se vyjímá Juan Manuel Fangio, jehož vůz bude v aukci nabídnut na Lancaster Insurance Classic Motor Show v listopadu. Cena s velikou jistotou nepřesáhne závodní Mercedes-Benz W196 R, i tak však bude přitahovat značnou pozornost.


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit