Test zimáků: barumky zaváhaly na mokru, Trayal nestojí za zkoušku

aktualizováno 
Skvělá pneumatika jednoho rozměru nemusí být stejně dobrá v jiném. A celoroční pláště jsou horší než zimní. To je výsledek testu zimních pneumatik autoklubu ADAC.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Německý autoklub ADAC ve spolupráci s rakouským ÖAMTC, švýcarským TCS a spotřebitelskou nadací Stiftung Warentest každoročně pořádá dva respektované testy pneumatik, letní a zimní. Ten se letos zaměřil na gumy dvou rozměrů: čtrnáct výrobků velikosti 175/65 R14 T (obouvají je auta velikosti Škody Fabia) a šestnáct plášťů s údajem 195/65 R15 T, jež obouvají vozy nižší střední třídy typu Škody Octavia. Prověřil i půltucet plášťů pro celoroční použití.

Jak jezdily gumy na fabii

Test se letos konal už počtyřiačtyřicáté. "Zkoumaly se jízdní vlastnosti na suchu, na mokru, na sněhu a na ledu. Kromě toho se měřila spotřeba paliva a hluk vycházející od kol. Hodně důležitá je také rychlost opotřebení," říká Friedrich Eppel, odborník autoklubu ÖAMTC. Mezi 14" pneumatikami se v nejlepším světle představila trojice výrobků.

Pláště Continental ContiWinterContact TS800 se skvěle chovaly na sněhu a do nich obuté auto mělo nízkou spotřebu. Michelin Alpin A4 bodoval především díky nízkému opotřebení, vyvážená po všech stránkách byla pneumatika Dunlop SP Winter Response.

Za trojicí nejlepších následuje velká skupina pneumatik, jež měly v některé z testovaných kategorií lehké nedostatky. Mezi nimi je také letošní novinka Goodyear UltraGrip 8.

Test zimních pneumatik

Tabulku s podrobnými výsledky najdete zde

Stejný model se však při testu větších patnáctipalcových plášťů zařadil mezi nejlepší. Tvůrci testu to považují za potvrzení správnosti strategie provádět zkoušky s pneu více rozměrů. Nejméně bodů nasbírala v testu čtrnáctipalcových kol pneumatika Falken Eurowinter HS 439, propadla při jízdách na sněhu.

Větší pneu: hned šest nejlepších

Druhá část zkoušek zaměřená na obutí s rozměrem 195/65 R15 T určila hned šest nejlepších zimních plášťů.

Continental ContiWinterContact TS830 a Semperit Speed-Grip 2 vyhrály kategorii, která posuzuje vliv kol na spotřebu paliva. Goodyear Ultragrip 8 byl výborný na mokré zimní silnici a Michelin Alpin A4 opět předčil ostatní v odolnosti proti sjíždění vzorku. Přeborníkem při testech na ledu je pneumatika Pirelli Winter 190 Snowcontrol 3. Dunlop SP Winter Sport 4D byla stejně jako její menší sestra přesvědčivá ve všech částech testu.

Naprostým propadákem byly výkony původem srbské pneumatiky Trayal Arctica. Ukázala vážné nedostatky na všech typech testovaných povrchů. Největší překážku pro pláště představovala mokrá vozovka: auto obuté do zimních pneumatik Trayal na mokru velmi špatně brzdilo a nedrželo jízdní stopu. Kromě toho test odhalil problémy na suché zimní silnici i na sněhu.

Nejhorší z 16 testovaných pneumatik měla navíc potíže na ledu, byla hlučná a měla negativní vliv na spotřebu paliva. Obstála jen v jedné části testu - její dezén se totiž pomalu opotřebovává. Autoklub to komentoval tak, že Trayal nestojí ani za vyzkoušení.

Barum zaostal na mokru

Nová zimní pneumatika Barum Polaris 3 se objevila mezi testovanými 15" a až na malá zaváhání na mokré silnici uspěla. V celkovém hodnocení dosáhla na školní stupnici na známku tři. Jedničku si však neodnesly žádné pláště,
nejlepší skončily s dvojkou. Jestliže mokrá zimní silnice není místem, kde by Polaris 3 kralovala, na sněhu a na suchém asfaltu se může měřit s nejlepšími výrobky věhlasnějších značek. Špatně si nevedla ani v měřeních ovlivnění
spotřeby, také v rychlosti opotřebení dezénu si vedla velmi dobře.

Michelin je mistr v životnosti

Pneumatiky Michelin Alpin A4 se pomalu opotřebovávají a na autě vydrží nejdéle. Navíc se francouzský výrobek umístil mezi nejlepšími v obou částech testu mezi čtrnácti- i patnáctipalcovými koly. "Je to velmi vyvážené zimní obutí,
které výborně zvládá zasněženou silnici, suchou vozovku i mokrý podklad," konstatuje ADAC.

Stejný Goodyear, různý výsledek

Na výsledcích letošní novinky Goodyear UltraGrip 8 je patrné, že s různým rozměrem se trochu mění vlastnosti pneumatik. Mezi patnáctipalcovými gumami  patřil typ Goodyear k premiantům, mezi výrobky menší velikosti za nejlepšími o něco zaostal kvůli horším vlastnostem na sněhu. Přesto platí, že si podle výsledků testů ADAC mohou vybírat i majitelé aut s pneumatikami ne zcela stejných, ale podobných rozměrů.

Nelze zaručit, že větší nebo menší kola dopadnou stejně, ale dá se čekat, že by v jednom testu úspěšné pláště v jiném úplně nepropadly.

Continental, Dunlop a Michelin dvakrát na špici

Pouze Continental, Michelin a Dunlop mají zástupce ve výsledkové listině srovnávacích testů ADAC pokaždé mezi vítězi. V jejich hodnocení se opakuje formulka "velmi vyvážená pneumatika". "To znamená, že prokázala výborné vlastnosti na sněhu, na mokru i na suchu. A dobře si vedla také v dalších disciplínách, kdy se hodnotí jízda na ledu, rychlost opotřebení, hlučnost a vliv na spotřebu.

Falken v obou testech ztratil

Pneumatiky japonské značky Falken skončily mezi poraženými v obou částech testu. Důvod je jednoduchý: ve srovnání s ostatními nezvládají dobře jízdu na sněhu. Zkušební auta obutá do plášťů Falken Eurowinter HS439 měla problémy také na mokré vozovce a navíc se v porovnání s ostatními tyto pneumatiky rychle sjížděly.

Celoroční pláště moc nefungují

Poslední část testu autoklubů si vzala na mušku šest pneumatik, které jejich výrobci prodávají pod označením celoroční. Pouze jedna z nich - Goodyear Vector - je alespoň srovnatelná při zimních podmínkách s pneumatikami,
které dostaly hodnocení "uspokojivá". Ostatní dopadly ještě hůře, a autokluby proto řidičům doporučují kupovat na zimu zimní obutí a na léto letní pneumatiky.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Najdete na iDNES.cz