Pokud delší dobu v noci není mráz a přes den stoupají teploty nad 10 stupňů Celsia, je dobré dle odborníků autoklubů přezout na letní pneumatiky. Ale která pneumatika je lepší? Odpověď poskytuje nezávislý test v čele s německým ADAC.
Pneumatiky 205/55 R16 91V
Z 15 testovaných gum v tomto rozměru, který se často montuje na vozy nižší střední třídy a má je ve výbavě třeba Škoda Scala, získaly tři modely hodnocení „velmi dobré“ (známka 2), 11 pneumatik pak bylo hodnoceno „doporučeno“ (známka 3) a jen jedna byla „doporučena s výhradami“ (známka 4). Celkový výsledek zní tedy velmi pozitivně.
Premiantem jsou pláště Continental PremiumContact 6 a Semperit Speed-Life 3 s výslednou známkou 2,2. Za nimi jsou s hodnocením 2,3 pneumatiky Bridgestone Turanza T005.
V silné jedenáctičlenné skupině „dobrých“ pneumatik jsou Goodyear EfficientGrip Performance 2 (známka 2,6), Kumuho Escta HS51 (známka 2,6), Apollo Alnac 4G (známka 2,7), Hankook Ventus Prime 3 K125 (známka 2,7), Fulda EcoControl HP2 (známka 2,8), BF Goodrich Advantage (známka 2,9), Maxxis Premitra 5 (známka 3,0), Nokian Wetproof (známka 3,0), Pirelli Cinturato P7 (známka 3,0), Unyroyal RainSport 5 (známka 3,0) a Petlas Imperium PT515 (známka 3,3). Tyto pláště měly často průměrné hodnocení v oblasti jízdy po suchém povrchu, proto taková známka.
Na posledním místě v celém testu skončila s celkovou známkou 3,6 pneumatika King Meiler Sport 1. Byly u ní zjištěny nedostatky při jízdě na mokrém povrchu a průměrné výsledky měla i na suché vozovce.
Kolik ujedou
Novinkou testu pro letní sezonu 2021 je hodnocení opotřebení pneumatiky, autokluby jej udělaly pro menší ze zkoumaných rozměrů. V něm byla nejlepší pneumatika Goodyear Efficient Grip Performance 2 s průměrným nájezdem až 55 tisíc km. Nejhorší je pak pneumatika Nokian Wetproof s nájezdem 24 800 km a Pirelli Cinturato P7, která bude třeba měnit po 26 250 km.
Kolik najeduVšechny pneumatiky v testu dle průměrného nájezdu na jednu sadu:
|
Pneumatiky 225/50 R17 98Y
Z testovaných 17 modelů většího rozměru, který používají vozy střední třídy, byly čtyři pneumatiky hodnoceny jako velmi dobré (známka 2), dvanáct je dobrých (známka 3) a jedna vysloveně špatná (známka 5). Rozhodovalo brzdění na mokru, kde testované gumy sbíraly nejčastěji záporné hodnocení.
A proč je to u tohoto rozměru zásadnějším tématem než u užších pneu? Čím lepší je široká pneumatika na suchu, tím je horší bude na vodě, protože nestačí odvádět vodu do stran. Proto jsou obecně náchylnější k aquaplaningu (ztrátu dotyku pneumatik s vozovkou při vjezdu do vody; vznikne totiž vodní klín, který zvedne kolo, to „plave“, vzorek pneumatik nestačí zpod kola odvádět vodu, a vozidlo se tak stane neovladatelné). Vice o aquaplaningu čtěte zde.
Premiantem této skupiny byla pneumatika Falken Azenis FK510 s výslednou známkou 2,1, následují Continental PremiumContact 6 se známkou 2,2, Kumuho Ecsta PS71 (2,3) a Bridgestone Taranza T005 (2,5).
V početné skupině dobrých pneumatik jsou Michelin Primacy 4 (známka 2,7), Dunlop Sport Maxx RT2 (známka 2,8), Esa+Tecar Spirit Pro (známka 2,8), Nexen N Fera Sport (známka 2,8), Pirelli Cinturato P7 (známka 2,8), Semperit Speed-Life 3 (známka 2,9), Kleber Dynaxer HP4 (známka 3,1), Sava Intensa UHP 2 (známka 3,1), Giti GitiPremium H1 (známka 3,3), Laufenn S Fit EQ+ LK01 (známka 3,3), Barum Bravuris 5HM (známka 3,4) a Viking ProTech NewGen (známka 3,5). Mezi nejčastějšími slabinami se u těchto modelů objevovala jízda na mokré vozovce, a proto mají známky okolo 3.
V nejnovějších testech zcela propadla pneumatika Firestone Roadhawk. Menší slabiny měla při jízdě na suché vozovce, ale velké problémy byly při brzdné dráze na mokré vozovce. Pro zastavení z osmdesátikilometrové rychlosti potřebovala o 8,5 metru delší dráhu než nejlepší z konkurentů (Semperit), předposlední barumka byla stále o 2,1 metru lepší.