Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Automatická klimatizace je úspornější než manuální

  • 217
Jakou klimatizaci vybrat, stačí manuální, anebo připlatit za automatickou? Kromě komfortnějšího ovládání je ta "chytřejší" z nich také úspornější. Německý autoklub ADAC to otestoval na Škodě Octavii.

Klimatizace se stává běžnou výbavou nových aut všech velikostí, auto bez klimatizace je dnes vlastně neprodejné, shodují se bez výjimky bazaristé. Hovět si v parném létě v chládku chtějí i největší šetřílkové. Že klimatizace zvyšuje spotřebu ví každý, u malých aut se slabým motorem poznáte zapnutí klimatizace i na úbytku výkonu.

"Především moderní plně automatické systémy jsou úspornější, než bylo dříve zvykem," cituje z výsledků testu ADAC Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. "Tato nejdražší varianta chlazení interiérů aut zvýší spotřebu paliva o 0,25 až 0,3 litru paliva." Poloautomatická klimatizace, u níž řidič volí pouze rychlost ventilátoru, spotřebuje víc paliva než automatická. Na druhou stranu bývá při nákupu levnější.
 
ADAC ve svém testu měřil nárůst spotřeby se zapnutou klimatizací v octavii stojící v koloně, pak při městské padesátce a nakonec při jízdě stovkou.

"Nejlevnější a nejjednodušší manuální klimatizace, která se zapíná tlačítkem A/C a jejíž ostatní ovládání se řídí běžnou ventilací auta, zvýšila spotřebu o 0,35 litru paliva na 100 kilometrů – při stání v zácpě a při městské rychlosti," popisuje Buček.
 
Když ADAC měřil spotřebu při rychlosti 100 km/h, naměřil nárůst spotřeby jen o 0,2 litru na 100 km. Když tedy auto jede rychleji, chová se manuální klimatizace šetrněji.

Srovnání klimatizací - vliv na spotřebu

 
Poloautomatická klimatizace, která je další variantou, zvyšovala apetit auta až o 0,4 litru při jízdě městem, o 0,3 litru při stokilometrové rychlosti a o zhruba 0,33 litru při stání s běžícím motorem.
 
ADAC proto radí, aby majitelé vozů s automatickou klimatizací používali pouze plnou automatiku.

Pak mohou počítat s nárůstem spotřeby pouze o pět až šest procent. Nejlepší je podle ADACu volit teplotu mezi 21 a 23 stupni Celsia. Obecně se doporučuje volit teplotu maximálně o pět stupňů nižší, než je venkovní teplota. Jinak mohou velké změny teplot při vystupování způsobovat zdravotní komplikace. ADAC radí nasměrovat proudění studeného vzduchu k vršku těla a nohy nechat v teple.