Letošní test si vzal na mušku 22 nových modelů všech kategorií autosedaček, koupit je lze také v Česku. Důraz na používání dětských autosedaček je stále větší. Nakazují to předpisy a třeba Česká pojišťovna nově nabízí pětiprocentní slevu z povinného ručení pro rodiče, kteří své dítě převážejí v dětské autosedačce.
Isofix není všemocný
Už se zdálo, že symbolem bezpečnosti se u dětských sedaček stává isofix. Jde o jednotný technický systém pro přichycení autosedačky ke karoserii auta. Kovová oka, která představují isofix, některé automobilky přivaří na výrobní lince k podlaze auta, jindy jsou pevnou součástí sedadla (například u velkoprostorových aut s vyjímatelnými sedadly).
užitečné radyKdyž umísťujete dětskou sedačku do auta, vždy se řiďte přiloženým návodem. Ujistěte se, že dětská sedačka je správně umístěna vždy, když ji chcete použít. Pokud je sedačka správně připoutána, nedá se s ní téměř pohnout. Vždy se přesvědčte, že dítě je správně připoutané (popruhy těsně přiléhají k tělu, jen plochou dlaň lze protáhnout), že neproklouzne pod pásy a že pásy nevedou přes krk. Vyvarujte se silného navrstvení oblečení. Nikdy nevozte dítě bez správné sedačky, i když jedete na krátkou vzdálenost. Dávejte sami dobrý příklad tím, že používáte bezpečnostní pás. Rady při nákupu Pokud kupujete sedačku z druhé ruky, ujistěte se, že nevykazuje mechanické poškození a že je plně funkční. Opět žádejte český návod k použití. Zdroj: Babystar |
V nejnovějším testu však některé výrobky s isofixem propadly. Bezpečný systém nezaručuje správnou ochranu, když se nepovede konstrukce dětské autosedačky.
Vysoká cena neznamená kvalitu
Mezi sedačkami pro nejmenší děti, které rodiče kupují novorozeňatům a používají je zhruba do roku až půldruhého roku stáří miminek, zklamal zástupce značky IWH s názvem Babymax a výrobek Emmaljunga. Při čelním nárazovém testu se sedačce IWH utrhly pásy a figurína zastupující nemluvně se ocitla mimo své bezpečné místo.
Emmaljunga First Class, která měla také velké problémy s pevností, patří mezi porovnávanými výrobky k nejdražším, její cena se v přepočtu blíží 10 tisícům korun.
Čelní testovací náraz nezvládl ani další produkt z dílny IWH určený dětem do 12 let, jeho celé jméno zní IWH Megamax.
Boční crash test zase odhalil slabiny a nedostatečnou bezpečnost sedáku Alpin Daisy z nejvyšší věkové kategorie. Jedná se o takzvanou "poslední" autosedačku, kterou rodiče kupují dětem starým zhruba čtyři roky. "Pro vzrostlejší děti je třeba odejmout její zadní část, kvůli čemuž při bočním nárazu nechrání tělo dítěte,“ uvádí v komentáři k testu Stefan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC. "Ani boční airbagy riziko snížit nemohou," dodává.
Dobrou zprávou je, že v každé testované kategorii lze najít jednu nebo více sedaček mezi letošními novinkami, které v testech prokázaly vysokou odolnost.
Autokluby jsou přísnější než normy
Autokluby a spotřebitelské organizace testují dětské sedačky přísnějšími měřítky, než jaká představuje evropská norma ECE-R44. Toto označení uváděné na sedačkách tak samo o sobě není zárukou bezpečí.
Norma vůbec nebere v úvahu boční nárazové testy. U čelních crash testů autokluby rozjíždějí auta do vyšší rychlosti, než stanovuje tento předpis. Autokluby testují náraz v rychlosti 64 km/h. "Aby se dosáhlo takového zatížení, které odpovídá reálným nehodám," vysvětluje ve své zprávě k testu německý autoklub ADAC.
Konečné hodnocení testů autosedaček vychází nejen z výsledků ze zkušeben, ale známkuje také pohodlí pro děti, náročnost obsluhy pro rodiče a jednoduchost při sundávání potahu a další podobné péči.
Obecně stále platí, že dítě vystřídá při cestování v autě postupně se svým vývojem tři sedačky.
Novorozenec ulehá do cestovní "kolíbky", od roku do čtyř let následuje klasická a zároveň nejdražší autosedačka, pak dítě přesedá do sedáku s ochranou těla a hlavy, kde už se isofix většinou nepoužívá. Existují sice i sedačky nabízející sloučení více kategorií do jedné, často ale zaostávají v bezpečnosti. Jejich nabídka navíc nebývá široká, a zákazník tak nemá možnost většího výběru.
bezpečnost | obsluha | komfort | údržba | hodnocení ADAC |
|
do 10 kg (0), do asi 1 roku | |||||
CASUALPLAY Prima Easy + Base Primafix (Isofix) |
o | o | + | o | o |
do 13 kg (0+), do asi 1,5 roku | |||||
RÖMER BabySafe Plus + Belted Base | + | + | + | + | + |
CYBEX Aton | + | + | + | + | + |
EMMALJUNGA First Class 0+ 1) | + | + | + | + | + |
BÉBÉ CONFORT Streety.fix + Streety.base | + | + | + | o | + |
EMMALJUNGA First Class 0+ Base (Isofix) 1) |
- | + | + | + | - |
IWH Babymax Isofix + Basis 1) | - | o | + | o | - |
do 18 kg (0/I), do asi 4 let | |||||
HTS BeSafe iZi Kid X1 Isofix | + | + | o | + | + |
Britax Fixway (isofix, shodná s autosedačkou Volvo 0/I) |
+ | o | o | o | o |
CHICCO Proxima | x | o | o | o | x |
9-18 kg (I), asi od 1 do 4 let | |||||
RÖMER Safefix Plus TT (isofix) | + | + | + | + | + |
MAXI COSI Tobi | + | + | + | o | + |
BÉBÉ CONFORT Axiss (shodná MAXI COSI Axiss) |
o | + | + | + | o |
NANIA Cosmo SP Isofix | o | + | o | o | o |
9-36 kg (I/II/III), asi od 1 do 12 let | |||||
NANIA Racer SP | o | o | + | o | o |
IWH Megamax Isofix + Basis 1) | - | - | o | o | - |
15-36 kg (II/III), asi od 4 do 12 let | |||||
CYBEX Solution X-Fix | + | ++ | + | + | + |
CONCORD Transformer XT | + | + | + | + | + |
HTS BeSafe iZi UP X2 | + | ++ | + | + | + |
CHICCO Key2-3 | o | + | + | o | o |
NANIA Starter SP | o | + | + | o | o |
ALPIN Daisy | - | + | o | + | - |
1) podle výrobce byl produkt upraven |