Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V testu autosedaček čtyři zcela propadly. Jedna se dokonce utrhla

Takový průšvih se v tradičních testech sedaček německého autoklubu ADAC ještě nikdy nestal. Švédská sedačka Axkid Kidzofix se utrhla z držáků. Výrobce ji zdarma opraví.

Velký pád dřívějších vítězů, tak uvedla expertka německého autoklubu ADAC Bettina Hierachová výsledky velkého podzimního testu dětských autosedaček. Dvojice sedaček zvučné značky Römer, která v dřívějších testech pravidelně vyhrávala, totiž tentokrát dvojnásobně zklamala. Typ Max Fix byl potažen látkou s materiály, které jsou zdraví nebezpečné, model Xtensafix zase ohrozil život dítěte připoutaného pásem auta.

"Pokud bylo dítě připoutáno bezpečnostním pásem auta, ten se při čelním nárazu dostal do přímého kontaktu s krkem figuríny, což by mohlo být fatální," vysvětluje šéfredaktor specializovaného serveru Autembezpečně.cz Petr Buček. Pokud dítě připoutáte vlastními pásy sedačky, je bezpečnost v pořádku, spousta rodičů to ovšem nedělá.

KOMPLETNÍ VÝSLEDKY

Podrobné hodnocení testu sedaček ADAC 2013 - zde

Nebezpečné sedačky výrobce vymění 

Dalším velkým průšvihem byl výsledek sedačky Axkid Kidzofix. "Při čelním nárazovém testu se utrhla z isofixových úchytů a vyletěla i s figurínou dítěte ze sedadla," popisuje Petr Buček. Isofix je systém, který kotví autosedačku ke kovovým okům navařeným ke karoserii. V tomto případě však fatálně selhal zacvakávací mechanismus sedačky.

"Bereme výsledek testu velmi vážně, selhalo nové kování, které jsme začali používat v červnu 2013. Do té doby jsou naše sedačky naprosto bezpečné. Pokud je zákazníci zakoupili po tomto datu, měli by kontaktovat svého prodejce, který zajistí výměnu mechanismu," reagovala okamžitě švédská firma Axkid, která zároveň pozastavila prodej svého výrobku. 

V Česku jej tak nyní neseženete. Podle firmy se problém týká téměř 1 400 sedaček s výrobními čísly mezi 13165 a 17656, umístěnými na spodku sedačky. "Stále však můžete sedačku používat, pokud ji místo kotvy Isofix upevníte tříbodovým bezpečnostním pásem," tvrdí výrobce. ADAC ji ovšem nedoporučuje ani tak. Sedačka totiž propadla i v kategorii obsahu nebezpečných látek v materiálech, z nichž je vyrobena.

A do čtveřice všeho zlého: neobstála ani malá kolébková sedačka Nania Baby Ride. "Při bočním nárazovém testu se dítě neudrželo v sedačce a hlavou narazilo do dveří auta. Totální propadák," komentuje výsledek Buček.

ADAC je na výrobce přísnější než normy

Celkem vybral ADAC do testu 15 sedaček a čtyři propadly úplně (hodnocení nedostatečná), jedna uspěla jen stěží (dostatečná) a tři byly jen "uspokojivé". To je velký rozdíl oproti jarnímu testu, v němž nebyla "nedostatečná" ani jediná sedačka. Testy autoklubu se zaměřují hlavně na bezpečnost při nárazu auta a organizátoři se netají tím, že podmínky jsou přísnější, než požadují evropské normy.

"Čelní náraz se v našich testech odehrává v rychlosti 64 km/h, boční pak při padesátikilometrové rychlosti. To je výrazně nad rámec normy, která je podle nás nedostatečná a my už od roku 2003 voláme po jejím zpřísnění. Jde přece o životy našich dětí," uvádí představitelé autoklubu ADAC.

I sedačky, které v testu propadnou, se tak oficiálně mohou prodávat. "Zkušenosti ovšem ukazují, že ty s nedostatečným hodnocením velmi rychle zmizí z trhu, protože je prostě lidé přestanou kupovat. A tak se výsledkům našich testů přizpůsobují i výrobci," uvádí ADAC.

Pozor na jedy

Testy ADAC se také pravidelně zaměřují na obsah škodlivých látek v potahových i plastových materiálech, které přicházejí do kontaktu s nechráněnou pokožkou dětí, tedy hlavně v oblasti ramen, hlavy a rukou. Je jich spousta: od polycyklických aromatických uhlovodíků přes zpomalovače hoření, ftaláty, fenoly, organické sloučeniny cínu až po azobarviva a těžké kovy. Situace se v posledních letech výrazně zlepšila, ale letos zachytil autoklub dvě z tohoto pohledu nevyhovující sedačky. Jednou z nich je už zmíněný Axkid, druhou pak Römer Max Fix.

"Obsah škodlivých látek v oblasti ramen je vysoký. Firma na to zareagovala tím, že u svých maloobchodníků nabízí lidem, kteří sedačku koupili, její bezplatnou výměnu," uvádí ADAC. U této sedačky testerům také vadilo, že je velmi těžká a manipulace s ní je obtížná. "Je tak rozměrná, že si ji před nákupem musíte bezpodmínečně vyzkoušet ve svém autě," dodává ADAC. Ostatně jednoduchost obsluhy a manipulace se sedačkou je jedním z hodnocených kritérií.

Sedačka s pultíkem sklidila pochvalu

Naopak nejlepšího výsledku ve všech čtyřech zkoumaných oblastech (bezpečnost, manipulace a ergonomie, obsahu škodlivých látek a snadnosti čištění) dosáhla sedačka Juno 2-Fix od firmy Cybex (pro zajímavost, zakladatelem této německé značky je český emigrant Martin Poš).

"Juno 2-Fix se hodí dětem zhruba od jednoho roku do čtyř let a je to takzvaná pultíková sedačka. To znamená, že namísto integrovaných pásů drží dítě pultík, což se ukazuje být bezpečnější. Ne každé dítě však musí pultík přijmout, proto je dobré sedačku před koupí s dítětem vyzkoušet," radí Petr Buček. ADAC také upozorňuje, že mnoho rodičů chybuje v poutání dítěte do sedačky a doporučuje přesně dodržet postup, který uvádí výrobce v návodu k obsluze.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...