Test dětských autosedaček: prošly skoro všechny, rozdíl je v ochraně

aktualizováno 
Německý, rakouský a švýcarský autoklub otestovaly 28 letošních modelů dětských autosedaček. Dobrou zprávou je, že hned 18 z nich získalo hodnocení "velmi doporučujeme". Jen jediná, ABC Design Risus, nebyla dostatečně bezpečná.

Boční crashtest dětské autosedačky | foto: ADAC

Statistiky mluví jasně: čím dál víc dětí zažije dopravní nehodu coby spolujezdci v autě. Od začátku 90. let je to o 60 procent více, v číslech to jsou přes 3,5 tisíce ročně. Děti se vozí v autech častěji, ale naštěstí častěji neumírají. Počet smrtelných úrazů klesá, podle dostupných údajů je to v Česku zhruba desítka ročně. Bezpečnější jsou totiž nejen auta, ale i "zádržné systémy", do nichž děti usazujeme. V autosedačce (jsou povinné pro děti do 12 let a 36 kg) je dítě sedmkrát lépe chráněno, než když je jen připoutáno bezpečnostním pásem. 

Rok od roku lepší

Test sedaček každoročně už několik let organizují autokluby: německý ADAC, rakouský ÖAMTC a švýcarský TCS. Bariérové testy se dělají v autorizované zkušebně.

Experti v testu zjišťují bezpečnost sedaček při nárazovém testu, kvalitu jejich dílenského zpracování, obtížnost při manipulaci, ale i to, jak snadno se čistí. Dobrá zpráva je, že plných 18 z 28 testovaných sedaček letos obstálo ve všech disciplínách a získalo hodnocení "dobrá". A sedačka určená pro první rok dítěte, Recaro Privia, doplněná o podstavec Recaro Fix,  dosáhla dokonce na celkový výsledek "vynikající" a stala se vítězem testu. "Je bezpečná, příkladně zpracovaná a její materiály neobsahují žádné škodlivé látky," říká Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

Ještě lepší zpráva je, že zatímco předloni a loni propadly čtyři sedačky, letos dopadla špatně jediná. Propadlíkem je sedačka ABC Design Risus. "Nezvládla čelní, ani boční crash testy, za bezpečnost získala nula procent," přibližuje Petr Buček. Byla tak jedinou z osmadvacítky, kterou experti nemohli vůbec doporučit. 

Další tři byly ocejchovány jako "nepřesvědčivé", což znamená, že je testeři doporučují jen s výhradou. Dosáhly pouze na jednu, či na dvě hvězdy, většinou kvůli nedostatečné bezpečnosti. Například sedačka renomované značky Römer za ni dostala pouhých 20 procent.

Test dětských sedaček

Se základnou je to pohodlnější 

Zajímavou a stále častější novinkou jsou v kategorii do zhruba jednoho roku dítěte sedačky, které k obvyklé kolébce přidávají základnu, jakýsi podstavec, připevněný ke konstrukci auta systémem Isofix. "Zjednodušuje to manipulaci s miminkem. Základna zůstává v autě, dítě rodiče přinesou v sedačce a jednoduše ji zacvaknou do základny. Není nutné sedačku obepínat bezpečnostním pásem. Dítě se neprobudí a rodiče se nemusí složitě předklánět k sedačce," vysvětluje Petr Buček s tím, že nevýhodou je jen vyšší cena sestavy.

Kvalitní sedačky stojí většinou čtyři až pět tisíc korun, základna však přijde na další tři tisíce. Protože někteří rodiče používají jen kolébku bez základny, testovali experti obě varianty zvlášť. Asi nepřekvapí fakt, že do základny ukotvená sedačka dopadla pokaždé o něco lépe než ta, která byla uchycená pouze bezpečnostním pásem, byť jen o několik procent.

Petr Buček také připomíná, že se v poslední době na českém trhu objevila novinka, která výrazně zvyšuje bezpečnost sedaček pro větší děti (15–25 kg). "Je to pás, který se propojí s bezpečnostním pásem auta, čímž k pásu, jež je součástí sedačky, přibude ještě jeden. Na hrudi malého pasažéra se pak překříží, a ten díky tomu nevypadává, třeba když usne, což se jinak stává neustále," vysvětluje princip. Zlepšovák vymyslel britský pár Hanna a Phil Bathamovi, kteří si ho také nechali patentovat. Koupíte jej už i v Česku za zhruba 700 korun.

Ubývá škodlivých látek, přibývá úchytů Isofix

Další pozitivní zjištění je, že autokluby letos nezjistily tolik škodlivých látek v sedačkách jako v minulosti. Poprvé od roku 2011, kdy se tento parametr začal sledovat, se mezi sedačkami neobjevila jediná s vyšším obsahem znečišťujících látek, které mohou způsobit alergickou reakci dítěte. U čtyř kousků (Axkid, Römer Max Kid2, Concord Ultimax a Airsafe) experti ocenili, že výsledky byly výrazně lepší než u předchozích modelů.

Stále více sedaček je vybaveno systémem Isofix, umožňujícím jednoduché nacvaknutí sedačky do pevných ok, přivařených ke karoserii, tuto možnost nabízelo hned 19 testovaných modelů. Tento trend bude sílit, protože od letošního listopadu bude Isofix pro nově vyrobená auta povinný.

V testu se letos poprvé objevila i sedačka s označením i-Size. Maxi-Cosi 2way Pearl je schválena podle nového předpisu ECE-R129, který při homologačních zkouškách povinně zavádí boční náraz (autokluby ho ovšem testují už řadu let). Po výrobcích také třeba požaduje, aby výrobky neoznačovali podle hmotnosti dětí, ale podle jejich výšky. Stále však musí být uvedeno maximální zatížení. Samozřejmě, že nadále je možné bez omezení používat i sedačky schválené podle předchozí legislativy (tedy s homologační značkou ECE-R 44-04).

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Najdete na iDNES.cz