Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Test dětských autosedaček skončil katastrofou, děti jsou v ohrožení

Renomovaný německý magazín Auto motor und sport otestoval dětské autosedačky: pět z deseti propadlo v nárazovém testu. Jednou selhal i bezpečnostní úchyt Isofix.
Sedačka se upevňuje prostřednictvím dvou úchytů Isofix přímo na karoserii. Při nárazu se jedno ze spojení uvolnilo, konstrukce sedačky se prohnula a začala létat po kabině. Něco takového by se nikdy nemělo stát.

Sedačka se upevňuje prostřednictvím dvou úchytů Isofix přímo na karoserii. Při nárazu se jedno ze spojení uvolnilo, konstrukce sedačky se prohnula a začala létat po kabině. Něco takového by se nikdy nemělo stát. | foto: Reinhard Schmidt, AMS

Děti jsou v ohrožení! Čtyři z deseti testovaných autosedaček propadly v crashtestu na celé čáře, pátá dostala nálepku nedoporučujeme. Žádnou zárukou kvality navíc není ani vyšší cena sedačky – tak shrnuje výsledky nejnovějšího testu redaktor německého magazínu Auto motor und sport Christian Bangemann.

Tak špatně nedopadl ještě ani jeden z testů, který redakce časopisu pořádá už 18 let.

"Nazvat výsledky jinak než katastrofou není možné. Nikdo z nás ani z týmu české pobočky společnosti TÜV Süd, v níž jsme testy uskutečnili, něco takového ani ve snu nečekal," říká Bangemann. "Může to vypadat, že výrobci investují minimální námahu do vývoje a sedačky navrhují tak, aby prošly jen velmi mírně nastavenými homologačními kritérii. Vývojáři se však nezabývají reálnými podmínkami, jaké simuluje i náš test," varuje Chris Bangemann.

Testovací karoserie při simulovaném nárazu v okamžiku zbrzdí z rychlosti 51 km/h na nulu. Toto brutální zpomalení figurínu doslova poskládá jako švýcarský nožík a u některých sedaček se dokonce postaralo o zlomení plastové skořepiny.

Testovací karoserie při simulovaném nárazu v okamžiku zbrzdí z rychlosti 51 km/h na nulu. Toto brutální zpomalení figurínu doslova poskládá jako švýcarský nožík a u některých sedaček se dokonce postaralo o zlomení plastové skořepiny.

Dětské autosedačky, koupené v běžném obchodě, testovala zkušebna TÜV Süd v Úhelnici u Mladé Boleslavi. Technici je upevnili na pravé zadní sedadlo v testovací karoserii Volkswagenu Golf přesně podle návodu k použití. Ta pak při simulovaném nárazu v okamžiku zbrzdí z rychlosti 51 km/h na nulu – tohle brutální zpomalení testovací figurínu doslova poskládá a u některých sedaček se dokonce postaralo o zlomení plastové skořepiny.

TEST dětských autosedaček

výsledky testu přehledně

Jedna zlomená, druhá vysmeklá

První sedačkou, která zklamala, byla Chicco Key 1, uchycená systémem Isofix (je lepší než uchycení jen bezpečnostním pásem). Chicco však nepoužívá tradiční úchyt v přední části sedadla pod nohama dítěte, ale řemen, který se ukotví na zadní straně opěradla ve spodní plastové konstrukci nad ocelovou tyčkou. Spojení je však při nárazu příliš namáhané a skořepina sedačky se při nárazu po celé šířce zlomila. Závěr je jasný: systém selhal.

Zlomená konstrukce vrchní části sedačky Chicco Key 1.

Zlomená konstrukce vrchní části sedačky Chicco Key 1.

"Nehraje roli, že zátěž působící na figurínu byla poměrně nízká a riziko zranění hodnotíme jako malé až střední. Sedačku jednoduše nedoporučujeme," říká Christian Bangemann a dodává: "Možná je to tvrdé rozhodnutí, ale test simuluje pouze první náraz, při němž by byla ochrana celkem dobrá, ale při druhém nárazu je už ochrana nulová. Při nehodách je běžné, že do havarovaného vozu narazí další nešťastník nebo vozidlo vrazí do další překážky."

Druhá sedačka, která svou úlohu nesplnila, je Recaro Polaric. Kompletně spoléhá na úchyty Isofix, bezpečnostním pásem se přichytit nedá. A právě jeden z kotvicích bodů Isofixu se při nárazu uvolnil a sedačka sebou nekontrolovaně smýkla. "Nejdřív jsme mysleli, že jsme udělali chybu při montáži, ale ukázalo se, že ne. Systém prostě selhal," říká Bangemann.

Po každém nárazu se montuje nový bezpečnostní pás.

Po každém nárazu se montuje nový bezpečnostní pás.

Navíc už jen montáž sedačky do vozu je problematická. Je poměrně velká a těžká, takže se s ní nemanipuluje právě nejsnadněji. Sedačku je třeba ještě navíc fixovat dvěma řemeny.

"Postup je velmi komplikovaný, uživateli hrozí, že některý krok vynechá či nezvládne zcela správně. Ideální je namontovat sedačku nastálo do jednoho auta," míní Bangemann.

Na rozdíl od Chicca však nebylo příčinou selhání špatné konstrukční řešení, ale chyba při výrobě. Pro tak renomovanou značku, jakou je Recaro, to určitě není dobrou vizitkou.

Ulomený plast z opěrky

Recaro spolupracuje na výrobě a vývoji sedaček s firmou Storchenmühle, a také druhý výrobek z jejich stáje negativně překvapil: modelu My Seat CL se odlomila část opěrky zad. Nezbylo než opět vynést verdikt – systém selhal, nedoporučujeme. V tomto případě je příčinou špatná volba materiálu: plast je příliš křehký, což naznačují i výrazné hrany zlomu. Opěrka zad je však nevydařená také po konstrukční stránce.

Poměrně křehký plast skořepiny sedačky Storchenmühle My Seat CL také nevydržel.

Poměrně křehký plast skořepiny sedačky Storchenmühle My Seat CL také nevydržel.

Třetí zástupce od Recara/Storchenmühle – Twin One – sice fatálně neselhal, ale ani zde nebyli technici zcela spokojeni. Velká zátěž v oblasti krku vedla k verdiktu "nedoporučujeme".

Se stejným hodnocením vyšla z testu i sedačka Concord Transformer. Má také nevhodnou konstrukci – při nárazu se sedačka prolomila téměř po celé šířce těsně u konce kovových částí. Navíc je poměrně drahá, a jak se ukazuje, ani to není úplnou garancí dobré bezpečnosti.

Čtyři sedačky lze doporučit

Čtveřice sedaček dostala hodnocení "doporučujeme". U modelu BeSafe Izi Combi X2 však technici vytkli složitou montáž, která je minimálně tak komplikovaná jako název. Druhým premiantem je Maxi Cosi Tobi. Ta zase vyžaduje dost dlouhý bezpečnostní pás, což může být v některých autech (např. Ford Kuga) velký problém.

Menší poškození, jako v případě sedačky Römer, nevedla ke ztrátě bodů.Spokojenost panovala s výsledky modelů Cybex Solution X-Fix a Kiddy Discovery Pro. Ty potěšily i pokud jde o ceny, které se nacházejí ve středu testovaného spektra. Navíc se obě snadno instalují a jsou lehké na přenášení.

Hodnocení "doporučujeme s výhradami" si jako jediná ze sedaček odnesla Römer Eclipse, jež poskytuje uspokojivou ochranu.

Kompletní výsledky testu najdete ve třetím letošním čísle české verze magazínu Auto motor a sport.

OBSTÁLA I POUŽITÁ

Kromě zbrusu nového exempláře sedačky Maxi Cosi Tobi jsme do srovnání zařadili i identickou, ale dva roky intenzívně používanou sedačku.Kromě zbrusu nového exempláře sedačky Maxi Cosi Tobi jsme do srovnání zařadili i identickou, ale dva roky intenzívně používanou sedačku. V akci byla prakticky každý den a neustále střídala auta. Na druhé straně se o ni majitel vzorně staral, takže zub času se zde až tak nepodepsal. Mírně vysezenému čalounění ani drobným šrámům na vnější konstrukci se ale lze jen stěží vyhnout.

Samotné bezpečnostní pásy sedačky i místa, kterými procházejí bezpečnostní pásy vozidla, jsou však plně funkční. I samotný náraz potvrdil, že bezpečnostní funkce sedačky nebyla nijak omezena. Všechny naměřené hodnoty pouze neznatelně zaostávají za novou. I ona tak obdržela hodnocení "doporucujeme".

Přesto koupě sedačky z druhé ruky představuje riziko. Pokud nad nečím podobným uvažujete, vždy si musíte být jisti že: 1. Sedačka nikdy nebyla účastníkem žádné dopravní nehody. Nerozhoduje přitom ani rychlost při nárazu, jako spíše rozsah poškození vozidla. 2. Sedačka nesmí být starší než pět let. Po této době totiž muže dojít k únavě materiálu a poměrně velkému opotřebení (hlavně plastu), které se mohou negativně podepsat na funkčnosti systému.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

KVÍZ: Test pozorného čtenáře. Čím bylo inspirováno jméno nové Škody Kylaq?

Také v listopadu jsme pro vás přichystali dlouhý seznam článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to opět informace o novinkách, dění v automobilovém průmyslu, ale i testy a pohledy do historie....

vydáno 6. prosince 2024

Kšeft za stamiliony. Toyota dodá státním úřadům v ČR přes pět set elektroaut

Automobilka Toyota dodá státním úřadům v příštích dvou letech celkem až 515 elektromobilů bZ4X za stovky milionů korun. Uspěla ve třech tendrech na elektrické vozy pod záštitou ministerstva financí....

5. prosince 2024  12:12

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...