Pondělí 11. prosince 2023, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 11. prosince 2023 Dana

Test dětských autosedaček skončil katastrofou, děti jsou v ohrožení

Renomovaný německý magazín Auto motor und sport otestoval dětské autosedačky: pět z deseti propadlo v nárazovém testu. Jednou selhal i bezpečnostní úchyt Isofix.
Sedačka se upevňuje prostřednictvím dvou úchytů Isofix přímo na karoserii. Při nárazu se jedno ze spojení uvolnilo, konstrukce sedačky se prohnula a začala létat po kabině. Něco takového by se nikdy nemělo stát.

Sedačka se upevňuje prostřednictvím dvou úchytů Isofix přímo na karoserii. Při nárazu se jedno ze spojení uvolnilo, konstrukce sedačky se prohnula a začala létat po kabině. Něco takového by se nikdy nemělo stát. | foto: Reinhard Schmidt, AMS

Děti jsou v ohrožení! Čtyři z deseti testovaných autosedaček propadly v crashtestu na celé čáře, pátá dostala nálepku nedoporučujeme. Žádnou zárukou kvality navíc není ani vyšší cena sedačky – tak shrnuje výsledky nejnovějšího testu redaktor německého magazínu Auto motor und sport Christian Bangemann.

Tak špatně nedopadl ještě ani jeden z testů, který redakce časopisu pořádá už 18 let.

"Nazvat výsledky jinak než katastrofou není možné. Nikdo z nás ani z týmu české pobočky společnosti TÜV Süd, v níž jsme testy uskutečnili, něco takového ani ve snu nečekal," říká Bangemann. "Může to vypadat, že výrobci investují minimální námahu do vývoje a sedačky navrhují tak, aby prošly jen velmi mírně nastavenými homologačními kritérii. Vývojáři se však nezabývají reálnými podmínkami, jaké simuluje i náš test," varuje Chris Bangemann.

Testovací karoserie při simulovaném nárazu v okamžiku zbrzdí z rychlosti 51 km/h na nulu. Toto brutální zpomalení figurínu doslova poskládá jako švýcarský nožík a u některých sedaček se dokonce postaralo o zlomení plastové skořepiny.

Testovací karoserie při simulovaném nárazu v okamžiku zbrzdí z rychlosti 51 km/h na nulu. Toto brutální zpomalení figurínu doslova poskládá jako švýcarský nožík a u některých sedaček se dokonce postaralo o zlomení plastové skořepiny.

Dětské autosedačky, koupené v běžném obchodě, testovala zkušebna TÜV Süd v Úhelnici u Mladé Boleslavi. Technici je upevnili na pravé zadní sedadlo v testovací karoserii Volkswagenu Golf přesně podle návodu k použití. Ta pak při simulovaném nárazu v okamžiku zbrzdí z rychlosti 51 km/h na nulu – tohle brutální zpomalení testovací figurínu doslova poskládá a u některých sedaček se dokonce postaralo o zlomení plastové skořepiny.

TEST dětských autosedaček

výsledky testu přehledně

Jedna zlomená, druhá vysmeklá

První sedačkou, která zklamala, byla Chicco Key 1, uchycená systémem Isofix (je lepší než uchycení jen bezpečnostním pásem). Chicco však nepoužívá tradiční úchyt v přední části sedadla pod nohama dítěte, ale řemen, který se ukotví na zadní straně opěradla ve spodní plastové konstrukci nad ocelovou tyčkou. Spojení je však při nárazu příliš namáhané a skořepina sedačky se při nárazu po celé šířce zlomila. Závěr je jasný: systém selhal.

Zlomená konstrukce vrchní části sedačky Chicco Key 1.

Zlomená konstrukce vrchní části sedačky Chicco Key 1.

"Nehraje roli, že zátěž působící na figurínu byla poměrně nízká a riziko zranění hodnotíme jako malé až střední. Sedačku jednoduše nedoporučujeme," říká Christian Bangemann a dodává: "Možná je to tvrdé rozhodnutí, ale test simuluje pouze první náraz, při němž by byla ochrana celkem dobrá, ale při druhém nárazu je už ochrana nulová. Při nehodách je běžné, že do havarovaného vozu narazí další nešťastník nebo vozidlo vrazí do další překážky."

Druhá sedačka, která svou úlohu nesplnila, je Recaro Polaric. Kompletně spoléhá na úchyty Isofix, bezpečnostním pásem se přichytit nedá. A právě jeden z kotvicích bodů Isofixu se při nárazu uvolnil a sedačka sebou nekontrolovaně smýkla. "Nejdřív jsme mysleli, že jsme udělali chybu při montáži, ale ukázalo se, že ne. Systém prostě selhal," říká Bangemann.

Po každém nárazu se montuje nový bezpečnostní pás.

Po každém nárazu se montuje nový bezpečnostní pás.

Navíc už jen montáž sedačky do vozu je problematická. Je poměrně velká a těžká, takže se s ní nemanipuluje právě nejsnadněji. Sedačku je třeba ještě navíc fixovat dvěma řemeny.

"Postup je velmi komplikovaný, uživateli hrozí, že některý krok vynechá či nezvládne zcela správně. Ideální je namontovat sedačku nastálo do jednoho auta," míní Bangemann.

Na rozdíl od Chicca však nebylo příčinou selhání špatné konstrukční řešení, ale chyba při výrobě. Pro tak renomovanou značku, jakou je Recaro, to určitě není dobrou vizitkou.

Ulomený plast z opěrky

Recaro spolupracuje na výrobě a vývoji sedaček s firmou Storchenmühle, a také druhý výrobek z jejich stáje negativně překvapil: modelu My Seat CL se odlomila část opěrky zad. Nezbylo než opět vynést verdikt – systém selhal, nedoporučujeme. V tomto případě je příčinou špatná volba materiálu: plast je příliš křehký, což naznačují i výrazné hrany zlomu. Opěrka zad je však nevydařená také po konstrukční stránce.

Poměrně křehký plast skořepiny sedačky Storchenmühle My Seat CL také nevydržel.

Poměrně křehký plast skořepiny sedačky Storchenmühle My Seat CL také nevydržel.

Třetí zástupce od Recara/Storchenmühle – Twin One – sice fatálně neselhal, ale ani zde nebyli technici zcela spokojeni. Velká zátěž v oblasti krku vedla k verdiktu "nedoporučujeme".

Se stejným hodnocením vyšla z testu i sedačka Concord Transformer. Má také nevhodnou konstrukci – při nárazu se sedačka prolomila téměř po celé šířce těsně u konce kovových částí. Navíc je poměrně drahá, a jak se ukazuje, ani to není úplnou garancí dobré bezpečnosti.

Čtyři sedačky lze doporučit

Čtveřice sedaček dostala hodnocení "doporučujeme". U modelu BeSafe Izi Combi X2 však technici vytkli složitou montáž, která je minimálně tak komplikovaná jako název. Druhým premiantem je Maxi Cosi Tobi. Ta zase vyžaduje dost dlouhý bezpečnostní pás, což může být v některých autech (např. Ford Kuga) velký problém.

Menší poškození, jako v případě sedačky Römer, nevedla ke ztrátě bodů.Spokojenost panovala s výsledky modelů Cybex Solution X-Fix a Kiddy Discovery Pro. Ty potěšily i pokud jde o ceny, které se nacházejí ve středu testovaného spektra. Navíc se obě snadno instalují a jsou lehké na přenášení.

Hodnocení "doporučujeme s výhradami" si jako jediná ze sedaček odnesla Römer Eclipse, jež poskytuje uspokojivou ochranu.

Kompletní výsledky testu najdete ve třetím letošním čísle české verze magazínu Auto motor a sport.

OBSTÁLA I POUŽITÁ

Kromě zbrusu nového exempláře sedačky Maxi Cosi Tobi jsme do srovnání zařadili i identickou, ale dva roky intenzívně používanou sedačku.Kromě zbrusu nového exempláře sedačky Maxi Cosi Tobi jsme do srovnání zařadili i identickou, ale dva roky intenzívně používanou sedačku. V akci byla prakticky každý den a neustále střídala auta. Na druhé straně se o ni majitel vzorně staral, takže zub času se zde až tak nepodepsal. Mírně vysezenému čalounění ani drobným šrámům na vnější konstrukci se ale lze jen stěží vyhnout.

Samotné bezpečnostní pásy sedačky i místa, kterými procházejí bezpečnostní pásy vozidla, jsou však plně funkční. I samotný náraz potvrdil, že bezpečnostní funkce sedačky nebyla nijak omezena. Všechny naměřené hodnoty pouze neznatelně zaostávají za novou. I ona tak obdržela hodnocení "doporucujeme".

Přesto koupě sedačky z druhé ruky představuje riziko. Pokud nad nečím podobným uvažujete, vždy si musíte být jisti že: 1. Sedačka nikdy nebyla účastníkem žádné dopravní nehody. Nerozhoduje přitom ani rychlost při nárazu, jako spíše rozsah poškození vozidla. 2. Sedačka nesmí být starší než pět let. Po této době totiž muže dojít k únavě materiálu a poměrně velkému opotřebení (hlavně plastu), které se mohou negativně podepsat na funkčnosti systému.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

7. prosince 2023

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada...

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

7. prosince 2023

Premium Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

5. prosince 2023

Spectre hýří superlativy, jemně přede a konejšivou jízdou hýčká. Cena je od 9,5 milionu korun, spíš...

Ojetiny zlevňují, cenové šílenství končí, říká průkopník online prodeje

6. prosince 2023  10:30

Exkluzivně Trh ojetin je podle Jakuba Šulty, zakladatele e-shopu s ojetinami Carvago, vlastně skvělým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektroauta bude stát rozdávat od ledna, na osobní auto 200 tisíc

4. prosince 2023

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty

Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý kočky mokrý žáby. V...

„To bylo odbojové znásilňování.“ Izrael pouští detaily a dělá si hořkou legraci

Premium Izrael, který je znechucen reakcí OSN a organizací „hájících práva žen“ včetně MeToo, začal světovým médiím a v OSN...

Vlajková loď. Příběh čtyř generací Škody Superb

11. prosince 2023

Advertorial Škoda Superb poslala mladoboleslavskou automobilku do zcela jiných vod, než kterými proplouvala do...

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

11. prosince 2023

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová...

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

Autokvíz: Jste Superbznalec?

11. prosince 2023

Nová Škoda Superb je na startu. Čtvrtá novodobá generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky je...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada vozidel dostala tvary a...