Prvoplánovitě líbivý design tesel je zapomenut. Vládce elektroautomobilky Elon Musk svým stylistům vedeným Franzem von Holzhausenem podle všeho nechal jen pravítko. Cybertruck, jak pojmenovala automobilka svůj pick-up, vypadá jako z apokalyptické sci-fi. Nic podobného se zatím žádná automobilka neodvážila nabídnout.
„Samotná myšlenka není špatná. Tvůrci automobilů by se mohli častěji inspirovat v architektuře,“ komentuje neotřelé pojetí vzhledu Cybertrucku pro iDNES.cz průmyslový designér a pedagog Petr Siebert. „Chybí mi tam zjemňující prvek, třeba jinak tvarované blatníky. Jedná se přece o automobil a ne o statický objekt. Na mě Cybertruck působí odtažitě, chladně, nedodělaně,“ dodává.
Výroba až v roce 2021
Šestý model Tesly se dá už po složení stodolarové zálohy předobjednat. Jak je u Tesly zvykem, čekání, než Cybertruck vyrazí na silnice, bude dlouhé. První kusy chce automobilka vyrobit v roce 2021.
Základní cena je 39 900 dolarů, což je asi milion korun. To je částka za základní verzi s jedním elektromotorem a pohonem zadních kol, která má na jedno nabití najet čtyři sta kilometrů a na stovku vystřelit za 6,5 sekundy, maximálka je 177 km/h. Deset tisíc dolarů se připlácí za verzi se dvěma motory a pohonem obou náprav. Za 69 900 dolarů je pak třímotorové provedení s nejdelším, osmisetkilometrovým dojezdem, které dorazí v roce 2022. Takový Cybertruck nabídne zrychlení supersportu, na stovku vyrazí za tři sekundy. Maximální rychlost je 210 kilometrů v hodině.
„Cena je sice o něco nižší, než se předpokládalo, poptávku by nicméně mohl omezit jeho specifický vzhled,“ píše agentura Reuters. „V nejlepším případě to bude produkt vyplňující mezeru na trhu,“ myslí si analytik Matt DeLorenzo ze společnosti Kelley Blue Book. „Nepředstavuje to žádnou hrozbu pro trh s picku-py, jak ho známe dnes,“ dodal.
Pick-up, po americku „pickup truck“, je za Atlantikem jeden z nejžádanějších typů vozidel. Uživatelé vyžadují také praktičnost, která je u elektrického přízraku v podání Tesly vyjádřena schopností táhnout přívěs o hmotnosti až 6 350 kilogramů. Ložná plocha je bez dvou centimetrů dva metry dlouhá, může být zakrytá elektricky ovládanou roletou. Do uzavřeného nákladového prostoru se pak vejde 2 832 litrů nákladu o hmotnosti 1 588 kg.
Elon Musk na prezentaci odhalil pouze exteriér chystaného modelu, na zveřejněných obrázcích je ovšem zřetelné, že minimalisticky zařízená kabina pojme až šest pasažérů.
Nerozbitná okna
Na rozdíl od tradičních pick-upů nestojí cybertruck na nosném rámu, ale má samonosnou karoserii. Při prezentaci nového modelu automobilka zdůrazňovala jeho odolnost. Dokazovala to vrháním velkých předmětů proti oknům ze speciálního vrstveného skla, popisuje magazín Quattroruote.
Zahraniční média ovšem demonstraci nerozbitnosti Cybertrucku při premiéře v kalifornském Hawthorne zesměšňují. Když Franz von Holzhausen hodil kovovou kouli do levého předního okna, rozbilo se a vytvořila se na něm „pavučina“. To samé se pak stalo u zadního okna. „Dobré je, že nepronikla oknem,“ reagoval Musk. Dodal, že při předchozích testech zkoušeli na okna házet různé předměty a ta vždy odolala. „Z nějakého důvodu se tentokrát rozbilo... nevím proč,“ řekl a dodal, že je alespoň „prostor pro zlepšení“.
Nutno dodat, že obyčejné okno by se při takovém zásahu vysypalo. To, že okno nové tesly odolalo a nepropustilo předmět dovnitř, je pozitivní. I na neprůstřelných sklech při zásahu vznikne ve vrchních vrstvách „pavučina“. U oken Tesla Armor Glass větší zázraky čekat nelze.
Cybertruck má vzduchové odpružení, které umožňuje změnu světlé výšky v rozsahu deseti centimetrů až na 40,6 cm. Nájezdový úhel vpředu je 35° a vzadu 28°. Elektrický systém umožní nabíjet baterie nezveřejněné kapacity z 250kw nabíječek. Víc toho zatím Musk o nejbláznivěji tvarované autonovince posledních let neprozradil.
Reakce na nový elektromobil Tesly jsou podle médií smíšené, od nadšení po opovržení. „Lidé se pravděpodobně nedokážou přenést přes jeho vzhled,“ uvedla analytička Jessica Caldwellová z firmy Edmunds. „Vypadá jako nákladní verze DeLoreanu z filmu Návrat do budoucnosti,“ dodala. Podle Muska byl jednou z inspirací pro vzhled nového vozu automobil Lotus Esprit, jenž se v roce 1977 objevil v bondovce Agent, který mne miloval. Stojí za upřesnění, že designérem obou legendárních kupé, je Giorgetto Giugiaro, jeden z nejslavnějších automobilových designérů vůbec.
Tesla se podle analytiků bude muset s vozem Cybertruck zaměřit pouze na úzkou skupinu zákazníků, nebo vymyslet způsob, jako oslovit více potenciálních kupců. „Zejména v USA nejsou lidé kupující větší auta na takový skok připraveni, chtějí to, co je vyzkoušené,“ uvedla konzultantka Allysa Altmanová ze společnosti Publicis Sapient.