Při nákupu auta se domluvte, kdy dostanete technický průkaz

  13:19aktualizováno  13:19
K autu patří technický průkaz, je to vlastně jeho rodný list. Bez něj nejde přihlásit, prodat nebo projít technickou kontrolou. Je tedy třeba ho mít uložený na bezpečném místě. Při nákupu auta si vyjasněte, jak bude předání dokladů probíhat.

Při kontrole policisté vyžadují osvědčení o registraci vozidla, lidově "malý techničák". | foto: Policie ČR

Kvůli problému s technickými průkazy teď chodí několik naštvaných majitelů nových aut, kteří nakoupili ve zavřeném třebíčském autosalonu, pěšky.

"Za auto jsem zaplatila převodem na účet, vůz jsem převzala a sdělili mi, že mi do čtrnácti dnů přijde velký technický průkaz k vozidlu a následně si vyřídím SPZ," svěřila svůj příběh redakci MF DNES Jitka S. která koupila nový hyundai.

Vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu Ján Tinka potvrzuje, že do registru vozidel není možné bez velkého technického průkazu auto zapsat. Doporučuje proto, aby klienti při koupi nového vozu trvali na okamžitém vydání technického průkazu. "Pro další případy by si lidé měli dát větší pozor a nekupovat vůz bez velkého technického průkazu. Ten je standardně vydáván při převzetí vozu," uvedl.

"Některé autosalony nebo autobazary klientům nabízí, že vůz za ně i zaregistrují a dostanou vůz rovnou se značkami i doklady," dodává.

Že odjede majitel nového vozu z autosalonu bez "techničáku" je tedy velmi časté. "Prodejce musí zaplatit vůz dovozci, nebo výrobci automobilu, který mu na základě platby vydá technický průkaz. Prodejce vozu si s koncovým zákazníkem domluví, zda pro něj provede přihlášení vozidla, nebo mu předá technický průkaz bez přihlášení, společně s vozem," vysvětluje Radek Cizner, vedoucí správního oddělení společnosti ŠkoFIN.

Třebíčský prodejce tedy s největší pravděpodobností nezaplatil vozidlo dovozci, a ten tedy nepřevedl vlastnické právo k vozidlu. "Pokud je vozidlo předmětem zajištění vůči financování, tak je zpravidla technický průkaz uložen u financující společnosti," vysvětluje odborník ze ŠkoFINu.

"Klient by si měl s prodejcem vyjasnit, či se ptát na proces a přesnou časovou souslednost," radí pro nákup auta Cizner. Vyjasněte si tedy způsob úhrady, předání vozu a technického průkazu a přihlášení. Pokud si nejste prodejcem úplně jisti, je tedy bezpečnější chtít technický průkaz do ruky ideálně rovnou s autem a přihlášení si vyřídit sám.

Z bazaru s kupní smlouvou

Stejné je to u autobazarů. Ty mohou být přímo vlastníkem vozu, nebo zprostředkovatelem. "Vozy jsou odhlášené na nás, to zajišťujeme my na základě plné moci. Odhlášení probíhá v místě, kde je vozidlo hlášeno," popisuje Filip Kučera z autobazaru Auto ESA. "Z tohoto důvodu se může stát, že v okamžiku prodeje ještě odhlášení probíhá a nový majitel dostává smlouvu bez velkého technického průkazu. Pokud je již vozidlo odhlášeno a dostali jsme průkaz, je předán novému majiteli spolu s kupní smlouvou," vysvětluje.

Pokud bazar k autu techničák nemá, zasílá ho poštou. Do té doby jezdí nový majitel s kupní smlouvou. Je to trochu krkolomné, ale jiné řešení není. "Zákon s touto variantou nepočítá. Je to na vstřícnosti policisty," říká pro iDNES.cz odborník na dopravní právo Michal Dlabola. "Koupi vozu doložíte smlouvou. Nemělo by to tedy dělat problémy," dodává právník. "Na druhou stranu se při policejní kontrole nemůžete prokázat dokladem, který máte mít, tedy takzvaným malým techničákem (přesně "Osvědčení o registraci vozidla" - pozn. red.)." Za jízdu bez něj může policie udělit až dvoutisícovou pokutu.

Pražští dopravní policisté si nevzpomínají na případ, kdy by někomu s kupní smlouvou k autu při kontrole dali za chybějící malý techničák pokutu. Pokud je to v rozumném časovém horizontu, policisté pochopí, že jiná cesta než jezdit se smlouvou místo techničáku neexistuje.

Někteří vozí namísto smlouvy kopii velkého techničáku. Smlouva je však v těchto případech určitě lepší.

Malý techničák v autě

S sebou v peněžence vozíme takzvaný "malý techničák", přesně "Osvědčení o registraci vozidla". Stále více automobilistů si zvyklo nechávat doklady ve voze. Nehrozí riziko, že je ztratíte a když se v autě střídáte s dalšími řidiči, máte ušetřenu starost o to, kde je kdo nechal, kdo si je nepředal a podobně. Ale v některých zemích (například v Maďarsku) hrozí, že když auto ukradnou i s doklady, pojišťovna odmítne proplatit škodu. V Česku záleží na přístupu pojišťovny. "Pro pojišťovnu to problém není. Řeší se to jako standardní případ. Pro posuzování likvidátorem to nemá vliv," ujišťuje Václav Bálek, mluvčí pojišťovny Allianz. Některé jiné pojišťovny ale v takovém případě pojistné plnění krátí.

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Elektrická Honda E je miláček publika, do Česka přibzučí za dva roky

Honda e

Honda konečně dotáhla do sériové podoby svůj první elektromobil. Malý hatchback s jednoduchým pojmenováním E má...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Avia oslaví století koncem naftových náklaďáků, přejde na elektropohon

Avia D120 EURO 5

Avia Motors končí na podzim se sériovou výrobou nákladních aut se spalovacími motory. V Přelouči se chtějí do budoucna...

Najdete na iDNES.cz