Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho předchůdce. Podle statistik policie přispěla ostravská svodidla za posledních patnáct let jen v Moravskoslezském kraji ke snížení počtu smrtelných nehod o 38 procent a nehod s vážnými následky o 49 procent.

Silniční svodidla pomáhají snižovat počet smrtelných a vážných dopravních nehod. Jsou totiž instalována na rizikové úseky či silnice, kde se v blízkosti nachází pevná překážka, například stromy. Než se inovovaný nebo nový typ svodidla z výroby dostane na silnice, musí projít praktickým testováním a úspěšnou bariérovou zkouškou – crashtestem.

Ten v reálné situaci prověří schopnosti tohoto pasivního bezpečnostního prvku a po úspěšné zkoušce může získat potřebnou certifikaci. Při kontrolách silničních staveb specialisté huti v minulosti odhalili řadu případů padělaných součástí záchytných systémů. Proto huť jako ochranu před paděláním průběžně mění značení dílů svodidel.

„Dlouhodobě spolupracujeme se správci komunikací a snažíme se svodidla kontrolovat,“ uvádí Richard Toman, odborník z ostravské huti, podle kterého jsou problémem právě necertifikované padělky a chybná montáž. „Vyvineme a otestujeme svodidlo, ale pokud se špatně nainstaluje, má jiné parametry a může být nebezpečné. Může například dojít k jeho protržení,“ popisuje pro iDNES.cz. Pro montáž svodidel jsou předepsané výšky, utahovací momenty nebo způsob seskládání. „Často se setkáváme s improvizací, například použitím více distančních dílů,“ uvádí.

Specialisté huti proto provádějí podle zadání ŘSD a správců komunikací kontrolu staveb a také namátkové kontroly instalovaných systémů a při zjištění nebezpečnosti podávají podnět správcům příslušných pozemních komunikací a ČOI.

Crashtest

Při nejnovější bariérové zkoušce, kterou na letišti v Kameni u Pacova exkluzivně sledoval štáb iDNES.cz, provedli technici na letišti dva nárazy dálkově řízenými motorovými vozidly. Crashtesty mají různé varianty, například lehkým a těžkým osobním automobilem, lehkým nebo těžkým nákladním vozem či autobusem, v závislosti na požadované úrovni zadržení, která určuje hmotnost vozidla a jeho rychlost při nárazu.

„Především vozidlo nesmí svodidlo prorazit. Měří se průhyb svodidla, dynamický i statický, a podle něho se vypočte pracovní šířka svodidla,“ vysvětluje specialista na testy svodidel Roman Ondruška.

„Testuje se podle evropských norem, které předepisují, jak se musí svodidlo otestovat a jaké musí mít parametry. Každé svodidlo se navrhuje podle toho, k čemu je určeno, zda má zadržet osobní auto, autobus nebo kamion,“ popisuje Richard Toman.

Většina certifikovaných nárazových zkoušek probíhá v rychlostech kolem 65 až 110 km/h a úhlech nárazu od 8 až po 20 stupňů. V tomto případě, kdy se testovala svodidla s úrovní zadržení H3, byly pro náraz použity lehký osobní automobil o hmotnosti 900 kilogramů a nákladní automobil o hmotnosti 16 tun.

„Novost tohoto svodidla je v tom, že se ho snažíme vyvíjet tak, aby bylo stále lepší, lehčí, levnější a zároveň bezpečnější. Jeho předchůdce je relativně těžký a má horší parametry. Připravili jsme tedy nový design,“ vysvětluje Toman.

Při nárazu musí svodidlo zadržet a přesměrovat vozidlo a zároveň zajistit přiměřenou bezpečnost. Během nárazu vytvoří záchytný systém takzvanou kapsu, která utlumí energii nárazu a vyvede vozidlo zpět do jízdního pruhu ve směru jízdy.

„Důležitá je pracovní šířka, tedy vzdálenost za svodidlem. Je třeba, aby byla co nejmenší, protože ta definuje volný prostor, který musí za svodidlem zůstat, a teprve za ním může být pevná překážka, jako například strom nebo mostní pilíře,“ vysvětluje Toman.

Prvky záchytného systému se nesmí v těchto případech přetrhnout a žádná část nesmí vniknout do kabiny vozidla. V průběhu nárazu ani po něm nesmí vozidlo svodidlo překonat. Sledují se však také další technické parametry, jako například dynamický průhyb svodidla, pracovní šířka svodidla nebo index prudkosti nárazu, tedy míra nebezpečného zrychlení pro osoby uvnitř vozidla během nárazu, která se ověřuje pomocí figuríny na pozici řidiče.

Úspěšnost svodidel, která vyvinula huť Liberty Ostrava, se při bariérových zkouškách pohybuje kolem devadesáti procent. U každého nového či inovovaného typu svodidel se nejprve provádějí počítačové simulace nárazu. Šetří se tak čas i peníze při vývoji.

Za posledních patnáct let provedla ostravská huť na svodidlech čtyřicet bariérových zkoušek, což obnášelo asi osmdesát nárazů. Každá taková zkouška vyjde podle typu svodidla na 4,5–6,5 milionu korun.

Tisíc kilometrů svodidel za rok z Ostravy

Liberty Ostrava patří k největším výrobcům trasových ocelových svodidel. Přes čtyři desetiletí byla huť jediným výrobcem ocelových svodidel v Česku vůbec. Většina svodidel na českých silnicích vyšších tříd a dálnicích pochází z Ostravy. Každý rok vyrobí huť přibližně tisíc kilometrů ocelových silničních svodidel. Od roku 1968 jich vyrobila více než čtyřicet pět tisíc kilometrů. Přes padesát procent produkce svodidel z Ostravy se použije v Česku, ale znají je také na Slovensku nebo třeba v Litvě.

Nejrozšířenějším typem silničních svodidel na českých silnicích je typ NH4, který se v huti vyrábí od 10. července 1968. Novější typy svodidel se proto vyrábějí tak, aby je bylo možno na svodidla NH4 napojit přímo, případně se napojují pomocí přechodových dílů.

„Nejčastější jsou trasová svodidla, je po nich největší poptávka. Mostní svodidla se liší uchycením a je vyžadována větší úroveň zadržení,“ uvádí Richard Toman.

Huť, která patří do globální ocelářské a těžební skupiny Liberty Steel, vyrábí pět typů svodidel, mezi něž patří jednostranná a oboustranná trasová svodidla, mostní a zábradelní svodidla a svodidla se zvýšenou ochranou pro motorkáře. Kromě tvarování se inovuje také materiál, z něhož se svodidla vyrábějí, používá se například mikrolegovaná ocel, která má vyšší pevnost, a proto umožňuje vyrobit svodidla tenčí a až o padesát procent lehčí. Díky vyšší pevnosti je lehčí svodidlo stejně bezpečné a mnohdy dosahuje i lepších parametrů, uvádí konstruktéři.

Novinkou posledních let je „motorkářské“ svodidlo, které je vybaveno spodní pásnicí. Ta brání podjetí motocyklisty, které bývá příčinou vážných zranění, a zároveň při nehodě zmírní účinky nárazu motorkáře do svodidla pohlcením části jeho kinetické energie.

Ve spolupráci s univerzitou v Zaragoze se ostravská huť podílela na vývoji svodidla se zabudovanými senzory, které jsou schopny vyhodnotit vážnost nehody, a následně i na přípravě svodidla, které při nehodě dokáže navíc zajistit aktivaci dronu pro snímání a vysílání aktuální situace záchranným složkám.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...