Čeští řidiči mají strach, u nehody zastaví jen každý desátý

aktualizováno 
Jen jeden řidič z deseti zastaví u dopravní nehody a pomůže zraněným. Policie za první polovinu letošního roku řešila sedm dopravních nehod, při nichž někdo zemřel a viník z místa ujel. Na drsné statistiky upozorňuje BESIP kampaní 1/10. Čeští řidiči jsou podle ní bezohlední a mají strach pomoci.

Do konce září tohoto roku zemřelo na českých silnicích 413 lidí. Přestože jde zatím o třetí nejlepší rok v historii dopravních statistik, je to o 43 obětí více než loni. Podle odborníků z BESIPu, Asociace záchranný kruh a Integrovaného záchranného systému by to mohlo být mnohem méně, kdyby se lidé zapojili do první pomoci.

Jenže čeští řidiči příliš obětaví nejsou, jen v první polovině letošního roku zemřelo následkem dopravní nehody, od které viník ujel, sedm lidí. U dopravní nehody navíc zastaví jen jedno z deseti projíždějících aut. „Každá dopravní nehoda je specifická a je osobní tragédií. V každé však může hrát roli někdo, kdo jede kolem a ocitne se tam,“ uvedl Tomáš Neřold z BESIPu.

BESIP proto pořádá kampaň 1/10 - číslo vyjadřuje počet projíždějících řidičů, kteří jsou ochotní u nehody zastavit a pomoci zraněným. Má velký dosah a u Čechů vzbudila pozornost. Více informací je přímo na webových stránkách kampaně, kde najdete i test nebo důležité desatero při poskytování první pomoci.

Proč lidé u nehod nezastavují? „Jednou z odpovědí může být strach, protože lidé nemají především praktické zkušenosti s podáním první pomoci,“ uvedl Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh s tím, že poskytnout první pomoc člověk ze zákona musí.

„Lidé musí u nehody jednak zastavit a jednak dbát na svou vlastní bezpečnost. Každý řidič by měl vědět o tom, jaké má v autě vybavení. Kde má u dopravní nehody zastavit, kde má záchrannou vestu, kde v autě najde výstražný trojúhelník a jak jej složí. Že pokud jde pomoci, má být zbytek jeho posádky v bezpečích za svodidly. A samozřejmě si vzít potřebné rukavice z lékárničky a po cestě ke zraněným vzít do ruky telefon a zavolat první pomoc,“ uvedl Hutta.

Poskytnutím první pomoci je už volání na záchrannou linku 155. „Je potřeba se na pár sekund zamyslet a telefon, kterým voláme záchranáře, nikdy neodkládat. Nezůstanete na pomoc sami. Pamatujte na to, že žádný dotaz operátora nepadá zbytečně,“ apeluje mluvčí pražských záchranářů a operátorka Jana Poštová s tím, že operátoři jsou pro volajícího průvodci i psychická podpora a i laika dokážou zpracovat natolik, aby byla pomoc úspěšná.

Volající, který po nehodě u zraněných pomáhá, by neměl operátorovi sdělovat své domněnky, ale přesně to, co vidí. „Operátor je profesionál. Ví, co má dělat a jak to má dělat, ale udělat to nemůže. Volající jsou jeho ruce a oči,“ doplnila Poštová. Lokalizovat místo nehody řidičům pomůže aplikace Záchranka, která může řidiče i instruovat nebo volajícího přímo propojit s operátory.

Když auto hoří, line se z něj černý dým

Při nehodě vládne stres a řidiče, který zraněným pomáhá, často může přemoci zkratkovité přemýšlení či jednání. „Často se nám stává, že nám lidé hlásí hořící auto. Pokud jde z auta bílý dým, může to být prášek z airbagů nebo voda z chladiče,“ upozornil mluvčí Hasičského záchranného sboru Martin Kavka. Dodal, že pokud volající nevidí černý dým nebo plameny, auto v devadesáti procentech případů nehoří a lidem uvnitř vozu je potřeba pomoci.

Kampaň 1/10

1/10 - číslo, které symbolizuje neveselou silniční statistiku poslední doby v České republice, podle které pouze jeden člověk z deseti zastaví u dopravní nehody.

Projekt 1/10 nadace ONEMANSHOW Foundation si klade za cíl prolomit tabu kolem dopravních nehod a ukázat široké veřejnosti, že zastavit u nehody a pomoci v případě nouze je přirozené, a především doopravdy potřeba!

Rádi bychom, aby se číslo 1/10 okamžitě vybavilo každému, kdo se objeví u dopravní nehody a přimělo ho se v těch několika kritických sekundách rozhodnout správně. Chtěli jsme ukázat realitu a emoce spojené s dopravní nehodou a dát jim příklad, jak se v takové situaci zachovat.

Zdroj: 1z10.cz

Obzvláště pro hasiče je klíčový vjezd k nehodě. Nejčastěji totiž bojují s nedostatkem místa pro těžké zásahové vozy, který prodlužuje čas příjezdu k nehodě a může zhoršit následky dopravního střetu.

Od prvního října je platná úprava pravidel, jak se tvoří záchranářská ulička. Nově se řidiči na víceproudých silnicích řadí na pravou stranu, řidiči z levého jízdního pruhu pak zcela doleva. „Vytvořit záchranářskou uličku je povinností podle zákona o silničním provozu. Je důležité ji vytvářet včas - tedy už při příjezdu do kolony. Speciálně na dálnicích je to velmi podstatné,“ apeloval Tomáš Neřold z BESIPu (více o novinkách v zákoně o silničním provozu čtěte zde).

Ministerstvo dopravy se snaží měnit pravidla silničního provozu co nejméně, protože každá změna s sebou nese nějaký čas, který řidiči potřebují, aby jí přivykli. „V tomto případě ovšem nemáme co zkazit, protože dosud řidiči neznali pořádně pravidlo vytváření záchranářské uličky, nevytvářeli ji vůbec nebo včas. Část řidičů to dělá podle našeho starého pravidla a část podle odlišných pravidel v zahraničí. Změna pravidla sjednotí,“ doplnil Neřold.

„Změna zákona přispěla k tomu, že se o záchranářské uličce začalo mluvit. Před úpravou zákona lidé často nevěděli, že se má nějaká ulička tvořit. Doufáme, že nyní se to naučí,“ dodal mluvčí hasičů.

Uličku je třeba držet i po projetí prvních vozů Integrovaného záchranného systému. „Je pravděpodobné, že budou projíždět další auta záchranářů,“ uvedl Kavka a radí zachovat klid. Zbrklé uhýbání řidičů hasičům a záchranářům nepomáhá, protože nedokážou chování řidiče odhadnout. „Vždy je dobré očima vyhledat sanitku, rozblikat světla a dát tak záchranářům najevo, že o nich víme, a pak uhnout,“ doplnila Poštová.

Červená na semaforu není zeď - není důvodem, proč se z místa nehnout a záchranářům průjezd neuvolnit. „Pokud slyšíte houkačky záchranářů nebo hasičů či policie, je potřeba velmi opatrně najet ke straně křižovatky a uvolnit průjezd,“ dodal Kavka.

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Najdete na iDNES.cz