Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Strom není viníkem nehody, bývá jím řidič a někdy i stav silnice

Během podzimu vyjíždějí více než kdy jindy hasiči a záchranáři k nehodám, při kterých řidič naboural do stromu u silnice. Podle specialistů na bezpečnost hrozí riziko srážky se stromem především v podzimních a zimních dnech a nejčastěji brzy ráno. Vedle riskantní jízdy řidičů je na vině těchto nehod i poddimenzovanost vytížených cest druhé a třetí třídy.
Řidič s vozem Škoda Octavia boural do stromu v katastru obce Veliš na Jičínsku....

Řidič s vozem Škoda Octavia boural do stromu v katastru obce Veliš na Jičínsku. (2. 10. 2022) | foto: Policie ČR

Jedním z důvodů, proč řidiči bourají do stromů více právě během podzimu a zimy je i zvěř. Řidiči totiž často dělají chybu, že se srně nebo praseti na silnici snaží vyhnout, čímž se dostanou do smyku, který velmi často končí mimo silnici právě ve stromě.

Sezona nehod se zvěří je tu. Na jelena povinné ručení neplatí

Stromy jsou v tom nevinně

Dle analýzy Portálu nehod se v Česku ročně stane asi 3 600 nehod, ve kterých hraje nějakou roli právě strom. Mezi lety 2010 až 2021 šlo o 43 tisíc takových dopravních nehod. V porovnání s celkovým počtem nehod v těchto letech (přes 1,1 milionu) se to nemusí zdát mnoho, bohužel však nehody se stromy mají fatálnější následky.

„Lehkým zraněním končí nehody se stromy v 39,6 % případů (pro srovnání u všech nehod v ČR je to 18,8 %), těžkým zraněním v 7,2 % (všechny nehody 2,7 %) a smrtí 3,2 % (všechny nehody 0,7 %). Průměrná výše škody při střetu se stromem dosahuje 103 tisíc Kč, což o 70 % převyšuje průměrnou výši škody u ostatních typů dopravních nehod, kde se jedná pouze o 60 500 Kč,“ uvedl Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Je však důležité zmínit, že strom za tyto nehody nemůže. Na vině je především rizikové chování řidičů. Jde především o rychlou jízdu nebo nevěnování se řízení. Nicméně analýza Portálu nehod také ukázala, že velkým rizikem jsou i úzké silnice, které nejsou dimenzované na stále větší provoz i auta. „Navíc okolní porost těchto silnic druhé a třetí třídy není vždy udržovaný, jak by možná měl být. To nám v kombinaci s rizikovým chováním řidičů umožňuje detekovat konkrétní rizikové úseky srážek se stromy,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.

Mladí a příliš rychlí

V rámci analýzy se ukázalo, že fakticky existují dvě skupiny nehod se stromy – rizikové a ostatní. Rizikové jsou ty, kde hlavní příčinou nehody byla riziková jízda, nezvládnutí řízení a následný náraz do stromu. U ostatních je srážka sekundárním faktorem nehody, kdy je po nehodě dvou aut jedno odmrštěno na strom. Analytici při rozdělení do těchto dvou skupin vycházeli z popisu nehod policií.

Data od policie také ukázala, že nejčastěji končí ve stromech auta, která řídili mladí řidiči. Dokonce až čtvrtinu nehod zaviní mladí do 25 let, přičemž nejčastější příčinou takové nehody je rychlá jízda. S věkem naopak stoupá podíl nehod se stromem, kde se řidiči nevěnovali řízení. Věnovali se více mobilu nebo dítěti ve voze.

„Pozitivní zprávou je, že počet nehod s rizikovými stromy dlouhodobě klesá. Zatímco například v roce 2012 byl strom příčinou 942 nehod (největší počet za poslední dekádu), v loňském roce to bylo jen 617 nehod. Může za tím být kultivace prostoru kolem silnic a pravidelnější údržba. To by mohla být cesta, jak tyto nehody dál snižovat,“ uvádí Petr Jedlička z České kanceláře pojistitelů.

Roční období a čas hrají roli

Počet nehod, které končí ve stromě každoročně narůstá s nástupem podzimu. Prudký nárůst začíná vždy v říjnu a kulminuje v prosinci. Na vině je patrně tma, únava řidičů a náledí. Nejméně se v průběhu roku pak bourá s rizikovými stromy v dubnu.

„Pokud se podíváme na vývoj počtu nehod v průběhu dne, tak dominuje ranní a odpolední dopravní špička. K největšímu počtu nehod dochází kolem šesté hodiny ranní. To je z pohledu nehod se stromy nejhorší denní doba. Pak během dne klesá a vyskočí opět mezi druhou až pátou odpolední. Souvislost s cestováním za prací je nasnadě,“ komentuje Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod.

A kde si dát největší pozor? Dle Portálu nehod jsou nejrizikovějšími místy silnice druhých a třetích tříd kolem velkých měst. „Příkladem může být silnice č. 101, která funguje jako jakýsi neformální obchvat Prahy. Hustota dopravy, na níž tato a podobné silnice nejsou dimenzovány, jsou tu často úzké jednoproudé úseky, které jsou lemované stromy nebo vedou zalesněnými úseky, a někdy i podceněná údržba okolí silnic. To vše je kombinace, která z nich pro řidiče dělá velmi nebezpečná místa, kde často dochází ke střetům s nerizikovými stromy – například při předjíždění, nevěnování se řízení apod.,“ říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends.

Největší pozor si řidiči musí dát hlavně v místech lemovaných stromořadím či zalesněním, které doprovází prudká zatáčka. Právě v těchto místech řidiči často přeceňují své schopnosti a jedou rychleji, než by měli.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...