Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu. Většina výrobců to díky různými spolupracím v rámci koncernů technicky zvládne. Je však třeba dodat, že to bude zároveň znamenat ztrátu velkého počtu pracovních míst. Ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares podotkl, že je ohrožena i kvalita nových automobilů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Toyota

Carlos Tavares, který patří k „nejhubatějším“ z admirálů světového autoprůmyslu, uvedl, že vnější tlak na výrobce automobilů, aby urychlili přechod na elektromobily, potenciálně ohrožuje pracovní místa a kvalitu vozidel, protože náklady na výrobu takových aut jsou enormní. Tavares v rozhovoru na konferenci Reuters Next dokonce řekl, že náklady jsou „za hranicí“ toho, co může automobilový průmysl unést.

„Bylo rozhodnuto vnutit automobilovému průmyslu elektrifikaci, která přináší 50 % dodatečných nákladů proti konvenčnímu vozidlu,“ řekl. „Není možné přenést 50 % dodatečných nákladů na konečného spotřebitele, protože už většina dnešní střední třídy je nebude schopna zaplatit.“

„Výrobci automobilů by mohli účtovat vyšší ceny a prodávat méně vozů, nebo se smířit s nižšími maržemi,“ řekl Tavares. Obě tyto cesty vedou ke škrtům. Odboroví předáci v Evropě a Severní Americe už varovali, že by mohly být zrušeny desítky tisíc pracovních míst.

Šéf PSA Carlos Tavares

Carlos Tavares

Poznámka šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diesse na říjnovém zasedání dozorčí rady, že by mohlo být zrušeno až 30 000 pracovních míst, pokud nebude přechod na elektromobily dobře zvládnut, vyvolaly hněv mezi odborovými předáky (čtěte zde). Šéf dozorčí rady Hans Dieter Poetsch několikrát svolal smírčí výbor, aby rozptýlil obavy z Diessových výroků, ale k žádnému řešení nedošlo. Na dalším jednání dozorčí rady, které se konalo tento týden Diess pozici obhájil (čtěte v boxu na konci článku). 

Naproti tomu francouzská automobilka Renault už aktuálně ukončila jednání s odbory a podle deníku Les Echos společnost plánuje v příštích třech letech propustit pouze 1 700 zaměstnanců.

15. listopadu 2021

Výrobci automobilů potřebují čas na testování a zajištění funkčnosti nových technologií, popsal Tavares. Tlak na urychlení tohoto procesu „bude jen kontraproduktivní. Povede to k problémům s kvalitou. Povede to k nejrůznějším problémům,“ řekl. Stellantis se snaží omezit škrty zvyšováním produktivity, což je ve své podstatě rozumný a logický krok, ale má také své hranice a rozhodně nejde z roku na rok zvýšit produktivitu o 50 %. V automobilovém odvětví se nejlepším výrobcům dosud dařilo zvyšovat produktivitu o 2 až 3 procenta ročně.

„Budoucnost nám ukáže, kdo to bude schopen strávit a kdo ne,“ řekl Tavares. „Stavíme průmysl na hranice možností,“ dodal. Investice, které automobilky musí vynakládat na elektromobilitu, jsou obrovské. 

Společnost Stellantis, sdružující francouzský koncern PSA a značky koncernu Fiat Chrysler, vyčlenila do roku 2025 30 miliard eur na vývoj nových technologií pro elektromobily, výstavbu závodů na výrobu baterií a investice do surovin. Spolu s německou automobilkou Daimler před pár dny investovala do startupu Factorial, který vyrábí polovodičové baterie.

Na konferenci Reuters Next informoval o velké investici i koncern Volkswagen. Plánuje postavit do konce desetiletí v Evropě šest velkých závodů na výrobu bateriových článků, což představuje náklady 25 až 30 miliard eur. To je i pro Volkswagen velké sousto, vzhledem k tomu, že nejde zdaleka o jediné investice spojené s elektrickými auty. Člen představenstva Thomas Schmall, který je v největší evropské automobilce zodpovědný za technologie, na konferenci Reuters Next uvedl, že Volkswagen bude hledat externí partnery pro financování.

Švédský Northvolt, první závod, v němž Volkswagen vlastní pětinový podíl, zahájí výrobu článků pro německou automobilku od roku 2023. Druhý závod, který bude postaven společně s čínskou společností Gotion High-Tech v Salzgitteru, má být spuštěn v roce 2025. Do konce desetiletí budou následovat další čtyři závody, pravděpodobně ve Španělsku, ve východní Evropě a ve dvou dalších lokalitách, které zatím nebyly zveřejněny.

Diess zřejmě zůstane v čele Volkswagenu

V německém automobilovém koncernu Volkswagen se zřejmě podařilo vyřešit neshody mezi šéfem podniku Herbertem Diessem a závodní radou. Třiašedesátiletý Diess tak s největší pravděpodobností zůstane v čele koncernu. Agentuře Reuters to v pondělí řekl zdroj obeznámený se situací.

„Směřuje to k vyřešení sporu a k Diessově setrvání ve funkci,“ uvedl zdroj. Dodal, že v rámci dohody o řešení sporu se stane členem představenstva koncernu šéf hlavní značky VW Ralf Brandstätter a Diess se bude soustředit na strategické otázky.

Volkswagen nyní pracuje na rozšiřování výroby elektromobilů, jeho cílem je vystřídat v čele globálního trhu s elektromobily amerického konkurenta Teslu. Reformy v podniku však vyvolaly obavy o pracovní místa a vytvořily napětí mezi vedením a závodní radou.

Koncern Volkswagen se k informacím agentury Reuters odmítl vyjádřit. Komentář neposkytla ani holdingová společnost Porsche SE, která je hlavním akcionářem Volkswagenu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čína ruší dotace na elektromobily. Může to otřást celosvětovým trhem

Do Evropy míří i na mnichovském autosalonu představený malý elektrický retro...

Čína platí stále za největší světové odbytiště elektromobilů. Prodá se zde padesát procent všech...

Toyota a VW zbrojí k elektrickému útoku, chtějí vyzkratovat Muskovu Teslu

Studie elektromobilů značek Toyota a Lexus

Velké světové automobilky zvažují, jak zastavit amerického podnikatele Elona Muska a jeho Teslu,...

Sony zvažuje výrobu aut. Studii elektrického SUV nabila moderní technikou

Sony Vision-S 02

VIDEO V lednu 2020 šokoval japonský gigant Sony na veletrhu CES konceptem elektromobilu Vision-S. A teď...

Dotační eldorádo. Češi si pořizují autonabíječky, i když elektromobil nechtějí

ilustrační snímek

Velká část Čechů, kteří si v současnosti pořizují domácí nabíječky na elektromobily se státním...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Elektrická platforma e-TNGA je společným vývojem se Subaru.

VIDEO Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu....

Norsko je lídrem v elektromobilitě, státu ale začíná chybět příjem z daní

Hyundai Ioniq 5

VIDEO Pokud jde o elektromobilitu na silnicích, Norsko hraje nejen v Evropě, ale i ve světě svou vlastní...

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Autonovinky ze všech koutů světa: auto pro Uber postavili za půl roku

Automobilovou krabici pro Uber, bizarní tříkolku a sporťáky čerstvě se rodících značek přinesly uplynulé týdny. Nově se...

Autofotka týdne: Nové Bugatti je elektrické, jede maximálně třicítkou

Bugatti právě v uplynulém týdnu oznámilo, že kompletní produkce jeho aktuálního modelu Chiron je vyprodána. Pro ty, na...

Policisté u D1 kontrolovali placení dopravních pokut, mohou zabavovat SPZ

Několik desítek řidičů zkontrolovali ve středu celníci s policisty na Vysočině při první společné akci zaměřené na...

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun....

Víme, co se děje: Novinky v asistované reprodukci od ledna 2022
Víme, co se děje: Novinky v asistované reprodukci od ledna 2022

Od letošního roku platí nová pravidla ohledně asistované reprodukce. Prodlužuje se doba, kdy žena může podstoupit umělé oplodnění hrazené...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...