Ken Block nebyl první. Tragické konce mistrů volantu byly banální i šílené

  • 1
Nedávné tragické úmrtí rallye jezdce, legendy driftingu a jednoho z nejvýraznějších popularizátorů motorsportu Kena Blocka na sněžném skútru bylo hodně nešťastné. Ale není zdaleka jediným jezdcem, který celý život čelil nebezpečím závodních drah, aby potom zahynul při nehodě někde úplně jinde.

Graham Hill (Velká Británie) – 29. listopadu 1975
Britský závodník Graham Hill byl jednou z největších hvězd formule 1 vůbec. V šedesátých letech jen stěží hledal soupeře, dvakrát se stal mistrem světa a třikrát vicemistrem. Stál za hvězdnou érou značky BRM, poté také u vzestupu legendárního Lotusu.

V seriálu pokračoval i po čtyřicítce s vlastním týmem Embassy Racing With Graham Hill. Na úspěchy s ním zatím čekal, když přišlo tragické úmrtí.

Britský závodník formule 1 Graham Hill při Velké ceně Monaka 1962

Když se Hill 29. listopadu 1975 vracel letadlem z testů na francouzském okruhu Paula Ricarda, překvapila ho hustá mlha nad Londýnem. Přestože měl na palubě i manažera týmu, mechaniky a konstruktéra, pokusil se na letišti Elstree přistát. Svůj lehký letoun Piper PA-23 Aztec měl přece pevně v ruce… Nepovedlo se. Při havárii zahynul nejen on, ale i dalších pět lidí.

Zemřela automobilová ikona Ken Block. Krále driftu zavalil sněžný skútr

Andreas Waldherr (Rakousko) – 6. července 2011
Jeden z nejlepších rakouských rallye jezdců se zaskvěl i v mnoha soubojích s českými závodníky. Závodil v poháru Seat Ibiza, poté v závodech do vrchu a motokárách, než se v roce 1998 přesunul na rallye. Stal se mistrem Rakouska, účastnil se víc než sedmdesáti velkých soutěží a tři z nich vyhrál.

Andreas Waldherr při jednom ze svých posledních závodů v roce 2011

Vrhl se také na závodění na okruzích, účastnil se několika ročníků závodu 24 hodin Nürburgringu a v roce 2006 získal nečekané druhé místo ve třídě, když sdílel Volkswagen Golf IV TDi s Kaiem Jordanem, Ralphem Bohnhorstem a Svenem Kochem.

O život přišel v roce 2011 při podivné nehodě. Ve své dílně v rakouském Anspangu pracoval na voze Volkswagen Polo Mk4 S2000, když mu auto sklouzlo ze stojanu a přimáčklo ho k zemi. Záchranáři ho našli již mrtvého, zaklíněného pod autem, resuscitace byla marná. Bylo mu čtyřicet tři let. Tisíckrát se řítil rychlostí přes 200 km/h mezi stromy, riskoval život na sněhu i šotolině, ale při žádné z havárií se vážně nezranil. Štěstí ho opustilo ve chvíli, kdy to nejméně čekal – v jeho vlastní dílně.

Nebezpečné by bylo, kdybych své kousky pokládal za bezpečné, říkával Ken Block

Colin McRae (Velká Británie) – 15. září 2007
Ačkoli čistě podle čísel není nejlepší a mistrem světa se stal „jen“ jednou, patří Colin McRae bezpochyby mezi nejslavnější jezdce rallye v historii motorsportu. Podle počtu vítězství v závodech MS je pátým nejúspěšnějším závodníkem za Carlosem Sainzem, Marcusem Gronholmem, Sébastienem Ogierem a Sébastienem Loebem. A určitě nejlepším Britem.

Colin McRae při Rallye Velké Británie (6. 11. 2003)

To, čím se však nezlomný Skot proslavil nejvíc, byla jeho bojovnost. I když se nedařilo, i když jej zbrzdila nehoda a měl poničené auto, vždy se snažil jet, co to šlo. Do poslední chvíle se rval o čas, každá sekunda pro něj byla zásadní a jeho videa z té doby to stále dokazují. Všechny eskapády přežil, aby později zahynul při nekomerčním letu a vzal s sebou i svého syna.

V polovině září 2007 pilotoval přibližně dva kilometry od svého domu vlastní vrtulník Eurocopter AS 350, když ztratil kontrolu nad řízením a zřítil se k zemi. Spolu s ním zahynuli také jeho pětiletý syn Johnny a jeho šestiletý kamarád a rodinný přítel Graeme Duncan. Velká kariéra skončila strašnou tragédií.

Zdeněk Vojtěch (Česko) – 30. listopadu 1998
Pokud vám jméno Zdeněk Vojtěch nic neříká, jen stěží se můžete označit za fanouška motorsportu. Bývá označován za nejlepšího českého okruhového jezdce historie. V roce 1982 ovládl mistrovství Evropy cestovních automobilů a měl zásadní podíl na zisku titulu mistrů Evropy v závodech cestovních vozů v klasifikaci značek (ETCC) na voze Škoda 130 RS v roce 1981.

Posádka (zprava) Šenkýř, Zdeněk Vojtěch a Enge na stupni vítězů - 12. ročník ME cestovních automobilů v Brně

I později navzdory slabším autům porážel konkurenty na okruzích a svým citem pro jízdu udivoval po celé Evropě. Pokud by se nenarodil v komunistickém Československu a neměl kvůli zavřeným hranicím zásadně omezené možnosti, byla by z něj dost možná hvězda Grand Prix.

Ve čtyřiceti sedmi letech stále ještě závodil – jezdil třeba český šampionát do vrchu – když tragicky zahynul. Kousek od svého domu v Liberci nepřežil dopravní nehodu, při níž se jeho vůz střetl s tramvají. To bohužel nebyla pro jeho rodinu jediná rána – o sedm let později zahynul při sprintrally Pelhřimov jeho syn Tomáš. Ani on nechybil při závodech, jeho auto bylo pouze lehce poškozené po nárazu do patníku. Dostal však za volantem infarkt.

Alan Kulwicki (USA) – 1. dubna 1993
Příběh Alana Kulwickiho není o jediné tragédii. Ale postupně. Vystudovaný inženýr po škole utekl k řízení aut, stal se hvězdou série NASCAR a v roce 1992 dokonce získal mistrovský titul. Mimochodem, jako úplně první člověk s vysokoškolským diplomem.

Alan Kulwicki

Jeho život tak hezký nebyl – matka mu zemřela, když chodil do druhé třídy, a spolu s otcem se přestěhovali k babičce. Ta však za pár let zemřela, a protože otec musel vydělávat, Kulwicki dospěl dřív, než by si přál. I proto, že o pouhý rok později zemřel jeho bratr. Rodinnou tragédii dokonal sám Kulwicki, když v pouhých třiceti osmi letech zahynul při letecké nehodě.

James Hunt (Velká Británie) – 15. června 1993
Jeho příběh díky skvělému filmu Rivalové z roku 2013 znají mnozí. Závodil jako o život a žil ještě divočeji, jeho heslem bylo „Sex, snídaně šampionů“. Podle britského tisku dokázal na jediné Velké ceně F1 dostat do postele třicet pět hostesek a za život měl přibližně pět tisíc žen. Tomu odpovídá i svědectví jeho syna Freddieho, podle nějž bylo vyobrazení jeho otce ve filmu Rivalové ještě hodně umírněné…

James Hunt se proslavil nejen jako výborný pilot, ale asi nejvíc svým životním...

Život pro něj byla nikdy nekončící party, takže nezávodil dlouho. Následovalo několik neúspěšných manželství, až začal chodit s Helen Dysonovou, která mu stála za změnu – méně pití a kouření, místo auta cyklistika… V posledních měsících svého života byl tak často vídán na kole. V červnu 1993 požádal Helen o ruku, jen aby o den později zemřel na masivní srdeční selhání. Bylo mu pouhých čtyřicet pět let.

Davey Allison (USA) – 13. července 1993
Skvělý závodník série NASCAR se může pochlubit devatenácti výhrami, je členem síně slávy série a pochází z významné závodní rodiny – za volantem zářili i jeho bratr a strýc a s otcem dokonce jednou obsadil v závodě první a druhé místo.

Davey Allison se svým speciálem Ford na floridské Daytona International Speedway.

Bohužel později otec i strýc museli kvůli važným zraněním při nehodách skončit a ještě hůře dopadl bratr, který v roce 1992 zahynul při tréninku na oválu v Michiganu. O rok později zahynul i sám David. Když přistával se svým vrtulníkem před závodem na Talladega Superspeedway v Alabamě, jeho stroj náhle vystřelil vysoko do vzduchu, aby vzápětí spadl nekontrolovaně na zem. Spolucestující přežil, ale Davey odešel do závodního nebe za bratrem.

Maria de Villotaová (Španělsko) – 11. října 2013
Nadějná španělská závodnice byla jednou z mála žen posledních let, které aspirovaly na závodní smlouvu ve formuli 1. A také vůz Grand Prix testovala. Rovněž se ukázala v nejrůznějších závodních sériích včetně mistrovství světa cestovních vozů nebo ADAC Procar Series. Za tým Atlético Madrid jezdila před pár lety populární závodní superligu a odjela i vytrvalostní závod 24 hodin v Daytoně.

Maria de Villotaová

3. července 2012 testovala na letišti v Duxfordu vůz formule 1 tehdejší stáje Marussia. Po dokončení jízdy, ještě před vystoupením z kokpitu, se jí formule nečekaně rozjela a v relativně nízké rychlosti, kolem 50 km/h, narazila do vyklopené nakládací rampy kamionu. Trefila hydraulické čelo vozu, který přivezl její monopost. Rampa byla bohužel ve vodorovné poloze, přesně ve výšce, v níž má pilot monopostu hlavu.

Měla proraženou lebku, podstoupila několik operací. Přišla o pravé oko, nehoda ji změnila i vzhledově a trpěla nesnesitelnými bolestmi hlavy. V říjnu 2013 ji našli mrtvou v jejím hotelovém pokoji, infarkt byl podle lékařů způsoben následky nehody.

Maria de Villotaová v zázemí Velké ceny Španělska formule 1