Parkování na chodníku a přechodu

Parkování na chodníku a přechodu | foto: Jan Váca, iDNES.cz

Sloučením pokut za „výpalné“ od úřadu můžete ušetřit, ale nevyplatí se vždy

  • 17
Pokuty za parkování jsou věc nepříjemná, ale bohužel pro řidiče ve velkých městech s nedostatkem parkovacích míst může být častá. Dnes už nejde o lístečky od policie ponechané za oknem, nejčastěji přijde dopis z úřadu, pro který se mezi řidiče vžilo označení „výpalné“.

Jakmile však přijde na jedno auto takových dopisů víc, a tedy jde o víc pokut, jde to řešit takzvaným sloučením pokut. Ale vyplatí se to jen někdy.

Jen některé přestupky a jen někdy

Představme si modelovou situaci, kdy motorista nevhodně zaparkuje. Třeba na modré zóně nebo na zeleni. Za takový přestupek mu následně z úřadu, v Praze například z magistrátu, přijde dopis s pokutou. Nejde tak úplně o pokutu, spíš o potrestání a žádost o zaplacení, po němž bude na vše zapomenuto.

Většinou jde o částku pohybující se mezi třemi a pěti sty korun. Ovšem ve chvíli, kdy řidič na jednom a tom stejném místě stojí víc dní, může snadno dojít k tomu, že mu dopisů s tímto výpalným přijde několik. A to je právě chvíle, kdy je možné začít přemýšlet nad sloučením pokut, které může za určitých okolností ušetřit dost peněz.

Každý den pokuta

Dvě pokuty za dva dny, kdy nechal auto odstavené na místě, které vypadalo jako parkoviště, dorazily čtenáři iDNES.cz. „Chvátal jsem na odjezd na služební cestu, auto jsem nechal zaparkované v řadě ostatních, zádí k plotu, na vyasfaltovaném plácku,“ popisuje. „Potíž byla v tom, že před plotem bylo křoví a před ním zabahněný pruh, asi jsem stejně jako ostatní stál zadními koly na něm, mimo asfalt.“ Po několika málo dnech dorazil motoristovi dopis s modrým pruhem, a pak další. „Myslel jsem, že omylem poslali dvakrát stejnou pokutu, pak jsem dopisy prostudoval. Bylo to za oba dny, kdy jsem na ‚zeleni‘ parkoval. Podle všeho tam obecní policie jezdí na kontrolu každý den, ve stejný čas. Udaný čas na pokutách se liší asi o hodinu.“ Za každý den nedovoleného parkování zaplatil motorista úřadu tři sta korun, kdyby tam takto stál týden, už by se asi vyplatilo zažádat o sloučení pokut.

Vezměme v potaz situaci, kdy řidič zaparkuje například na městské zeleni (byť tak policisté chápou i uválený plácek, na kterém se brodíte bahnem a zeleň tam byla pravděpodobně naposledy v dobách, kdy městem jezdily bryčky) a odjede na dovolenou. Pryč bude deset dnů a za každý jeden z nich mu přijde z úřadu dopis s žádostí o zaplacení pěti set korun. V tu chvíli může mít v ruce účet na celkem pět tisíc korun. Má možnost vše zaplatit nebo s přestupkem nesouhlasit a nechat jej postoupit do správního řízení.

V něm by měl úředník automaticky pokuty sloučit, respektive by mělo dojít ke sloučení pokut ještě před zahájením správního řízení, protože jde o jeden dlouhotrvající přestupek. Pokud se tak z nějakého důvodu nestane, je možné o sloučení v rámci správního řízení požádat. Je ale potřeba, nedošlo k přerušení tohoto přestupku. Tedy například k přeparkování auta. Jakmile totiž řidič přeparkuje, má smůlu.

Sloučit pokutu jde jen o dlouhotrvajících přestupků, a to je možné snadno prokázat z fotografií buď od policie nebo kamerového auta. O dlouhotrvající přestupek, u kterého je možné pokuty sloučit ovšem nejde ve chvíli, kdy jej na místě s řidičem řeší přímo policista. Tím je přestupek ukončen. Zároveň také není možné sloučit všechny přestupky. Třeba ty týkající se rychlosti, kdy motoristu jeden a ten stejný radar vyfotí ráno a pak i večer, sloučit opravdu nejde.

V rámci sloučení pokut je potřeba pamatovat na to, že pokutovaný musí zaplatit správní poplatek a navýšení pokuty. Městská část Praha 11 k tomu před nedávnem na svém webu napsala: „Ve správním řízení je pokuta za špatné parkování většinou mezi 1 500 a 2 500 korun. V případě sloučení můžete dostat pokutu maximálně 2 500 korun, k tomu je však 50procentní navýšení a 1 000 korun správní poplatek. Pozor ovšem na sloučení pokut, kde hrozí udělení bodů. Ty se neslučují a zatím byste dostali body za každý přestupek zvlášť.“