Neděle 19. ledna 2020, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 19. ledna 2020 Doubravka

Škola řízení: Jak přežít smyk na silnici

  14:35aktualizováno  23. února 11:17
V okamžiku, kdy se vůz na silnici dostane do smyku, netrénovaný řidič začne nesprávně brzdit a prudce otáčet volantem. Jak se v této situaci chovat, zjistíte ve škole smyku. Zvládnout auto i v krizových situacích není jednoduché. Dostatečně se to naučit je jen otázkou praxe. Ale ta většině řidičů chybí.

I při pomalé jízdě se dá doslova vyletět ze silnice
***

Vší silou stojím na brzdě, pevně svírám volant, ale auto jede dál a já jen čekám náraz do návěsu kamionu, který nečekaně zastavil na silnici. Bum! Nedobrzdil jsem.

"Tak to je škoda nejmíň za dvě stě tisíc, pane," ozývá se z vysílačky položené na sedadle spolujezdce, zatímco s nepoškozeným autem odjíždím z kluzké rovinky mosteckého polygonu, na němž absolvuji kurz bezpečné jízdy.

Kamion samozřejmě není skutečný. Jeho zadní partie simulují gumové kužele, které instruktor vrací na své původní místo.

Druhy smyku

Nedotáčivý smyk
Ke zvládnutí smyku, kdy vůz odmítá zatočit, pomůže ubrání plynu a citlivé (ale pevné) držení volantu ve směru původní jízdy. V žádném případě nepomáhá prudké brzdění.

auta s pohonem předních kol

Přetáčivý smyk
Je nutné ubrat plyn a pokusit vybalancovat korekcí volantu, kterým točíme ve směru přetáčející se zadní části vozu. Je nutné reagovat rychle a volantem otočit na správnou stranu.

auta s pohonem zadních kol

Nejprve teorie
Má vůbec cenu absolvovat kurz bezpečné jízdy? říkal jsem si předtím, než jsem vyrážel do Mostu. Sami školitelé přiznávají, že celodenní lekce zlepší chování řidičů jen o 15 procent. Teprve další školení prý v reakcích motoristy zanechávají hlubší stopy.

Podle toho čekám, že se zachovám jako asi před čtvrt rokem. Tehdy jsem na mokré silnici dostal smyk, při kterém mi "ustřelila" zadní část auta. A přiznám se, že během asi tří sekund, kdy jsem měl možnost zareagovat, jsem neudělal takřka nic. Vůz skončil poničen mimo silnici.

Lekce začíná teoretickou částí. Kromě mne kurz absolvuje ještě osm mužů a dvě ženy, kterým ho zaplatil jejich zaměstnavatel. "Část z nás přijela dobrovolně, část povinně," přiznává moje "spolužačka" Lucie Vlčková.

Pak už nastupuje lektor, který nám vysvětluje, jak najít ideální posez za volantem, jak držet volant nebo proč mít obuty zimní pneumatiky. "Na sněhu je při rychlosti padesát kilometrů za hodinu brzdná dráha auta se zimními pneumatikami o dvacet čtyři metrů kratší než na letních gumách. To je délka dvou kamionů," vysvětluje lektor Stanislav Procházka. Pak se dozvídáme co udělat ve chvíli, kdy nastane smyk.

Problémy při slalomu
Na polygonu leží sníh a mrzne. Navodit smyk nebude složité. Vozový park kolegů je různý. Nechybí letitý Ford Escort či téměř nový Volkswagen Passat. Já usedám za volant Alfy Romeo 159.

"Nejprve si objeďte kruh. Pusťte si to tak, aby se auto dostalo do smyku, který budete korigovat ubráním plynu a mírným otáčením volantu," říká lektor do vysílačky, kterou jsme každý dostali do auta.

Všichni to zvládají bez problémů. Navíc jedeme rychlostí nejvýš 25 kilometrů za hodinu. Učitel ale zvyšuje náročnost tím, že nás donutí, abychom při objíždění kruhu absolvovali i slalom mezi kuželi. Tady už začínají problémy. Shazuji dva kužele a pár kolegů končí v hodinách. "Jel jste moc rychle a začal jste brzdit," obvykle slyší točící se nešťastník.

Následuje nájezd na rovnou plochu, kde si zkoušíme délku brzdné dráhy na mokré a zledovatělé silnici. Rozdíl je obrovský, a to jezdíme maximálně pětatřicetikilometrovou rychlostí. Zároveň se nacvičuje vyhýbací manévr. "Buďte stateční," ozývá se často z vysílačky. Obvykle to je tehdy, když projede některá z žen.

Školy smyku

High Car Trading
telefon: 417 829 495 www.skolasmyku.cz

Max Cars
telefon: 777 674 622
www.maxcars.cz

Cena kurzu: 2000 až 4000 korun

Z kopce je to těžší
Přesouváme se na uměle vybudovaný kopec a trénujeme vyhýbání při sjezdu. Při vyhýbání nebrzdit! říkám si při přibližování ke dvojici kuželů. Pak sešlápnout spojku a citlivým otočením volantu se těm gumovým potvorám vyhnout. Funguje to, oddechnu si. Je však potřeba si uvědomit, že ručička tachometru se vyhoupne maximálně k číslu 35. Lektor dovoluje i rychlejší jízdu, ale smetené kužele jasně dokazují, že tudy cesta nevede.

Vrchol přichází s takzvanou kyvnou deskou. "Je to počítačem ovládané zařízení, které při přejezdu autu navodí smyk zadní nápravy. Za deskou je pak velmi kluzká plocha, se kterou se poperete," vysvětluje Procházka. Jak zařízení skutečně funguje, zjišťujeme až po průjezdu prvního auta, které se za deskou dostává do "hodin".

"„Smyk zvládnete otočením volantu proti směru ujíždějící zadní části auta. Také musíte ubrat plyn a především nebrzdit," radí náš učitel. Řada přichází i na mě.
Najíždím na desku a cítím trhnutí s koncem auta. Pouštím plyn, rychle otáčím volantem a odjíždím. "Dva minus. S tím volantem jste to přehnal. Na silnici byste vjel do protisměru," slyším z vysílačky. V této disciplíně vedou auta s ESP, které já bohužel nemám. Naopak žena ve Fordu Escort smyk nezvládne ani do konce lekce.

Ve čtyři hodiny odpoledne je konec, čas hodnotit. Mně škola smyku dala především šanci si uvědomit, jak je těžké zvládnout smyk a bezpečně zastavit auto v rychlosti 35 kilometrů za hodinu. Jestli skutečně zvládnu v provozu vybalancovat smyk, to uvidím teprve tehdy, až se do takové situace dostanu. Ale raději bych ji zažít nechtěl.

***

POSLEDNÍ ZÁCHRANA: když vůz dostane "hodiny", pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku

Z tréninku: když vůz dostane "hodiny", pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je však nutné mít sešlápnutou

Autoři:
  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Elektroniro by bylo výborné rodinné auto, Kia ho však nestíhá vyrábět

Elektromobil Kia e-Niro má vše, co byste od elektrického SUV mohli očekávat. Je prostorný, výborně jezdí a na jedno...

Potvrzeno: Toyota bude v Kolíně vyrábět svůj nejdůležitější model Yaris

TPCA bude v kolínském závodě vyrábět model Toyota Yaris. Vyrábět se bude souběžně s modely, které zde vznikají nyní....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie převzala nová civilní auta, má je na operativní leasing

Policie převzala nová civilní auta, poprvé je pořídila na operativní leasing. Za čtyři roky zaplatí 191 milionů korun,...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky
Premium

Auto z pokračování Doktora Martina: strážmistr Topinka jezdil ladou bez značek

O tom, která auta profrčí jakým seriálem, rozhoduje většinou architekt. Hledá v autobazarech, mezi vozy vyřazenými z...

Premium

Nejlepší modely aut z kostek lega. Skvělý dárek pro všechny generace

Kostičky Lego mohou být dobrý dárek. A to i pro vás. Bez ohledu na věk. Samozřejmě nechybí jednoduché sady pro malé...

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Mistr extrémů Jacky Ickx slaví 75, Porsche mu věnovalo limitovanou edici

Belgická závodní legenda Jacky Ickx slaví 75. narozeniny. Porsche mu k nim nadělilo vlastní limitovanou edici modelu...

Najdete na iDNES.cz