Nástupce Škody Rapid se představuje, tajné už je jen jméno

  17:43
Zatím je to Vision RS, tak Škoda označuje své koncepty poslední roky. Do měsíce však bude venku jméno finálního sériového auta, nástupce Škody Rapid. Koncept automobilka ukáže na začátku října na autosalonu v Paříži.
Skica konceptu Škoda Vision RS

Skica konceptu Škoda Vision RS | foto: Škoda Auto

Nástupce Rapidu bude parádní. Bílý, agresivně laděný koncept ukazuje v podstatě finální podobu auta, stačí si odmyslet sportovní doplňky, spojler na zádi, výrazné aerodynamické prvky, obrovská dvacetipalcová kola, filigránsky tvarovaná zrcátka a lišty a prolisy navíc na náraznících.

Nejlepší je boční pohled - silueta s klesající linkou střechy dává autu sportovní šmrnc. Pak se stočí v ladném oblouku zadního sloupku k víku kufru s výrazným prolisem napříč celou šíří zádi. Kapota motoru je obrovská, nízká, přetažená k přifouknutým blatníkům, ty bude mít sériové auto určitě méně boubelaté. A taky dostane normální kliky, ne ty zapuštěné, které elektromotorky schovají do linek boků.

Skica konceptu Škoda Vision RS

„Lak se skládá ze tří vrstev se speciálními organickými složkami, odráží teplo a snižuje tak teplotu interiéru. Výrazný kontrast k bílému laku tvoří černé karbonové díly karoserie. Jde o karbon vyrobený ze 100 % z recyklovaného polyesteru. Z tohoto hi-tech materiálu, který se často používá ve sportovních vozech, je mimo jiné vytvořena nově tvarovaná maska chladiče, přední a zadní spojler, vnější zrcátka, boční prahy, vstupy a výstupy vzduchu i zadní difuzér,“ popisuje Hermann Prax ze Škody Auto.

Že je to auto, které míří do produkce, potvrzují proporce. Dnešní mantru autodesignérů, podle které má plechová hmota boků pontonu karoserie tvořit dvě třetiny výšky a třetinu prosklení kabiny, hází Vision RS za hlavu. To pak autosalonové studie občas vypadají jako by přijely z komiksu o superhrdinech na steroidech. Kabina konceptu Škodovky má prosklení hezky velké, rámované úzkými sloupky. Působí to reálně, střízlivě a vyváženě.

Celkově auto působí mohutným dojmem, design je v porovnání s aktuálními vozy Škoda výrazně odlišný a odvážný, ostřejší; vznikal ještě pod vedením předchozího šéfdesignéra značky Jozefa Kabaně, kterého před rokem nahradil Oliver Stefani.

Skica konceptu Škoda Vision RS

Čtyřmístný interiér je vysloveně „autosalonový“, členitá výrazně tvarovaná sportovní sedadla a přístrojová deska vyrýsovaná vodorovnými liniemi a oživená skleněným dekorem, který mění barvu podle podsvícení, do sériového auta určitě nedoputují. Ale minimálně architektura přístrojovky se subtilním tabletem multimediálního centra dá představu o tom, co se chystá. Parádní je volant. Pozornost zaslouží koberečky utkané z materiálu, který se vyrábí z namletých listů ananasovníku.

Skica konceptu Škoda Vision RS
Skica konceptu Škoda Vision RS

Vision RS už svým názvem připomíná sportovní úspěchy značky a modely, které na ně odkazují. To dává naději, že by nový model mohl dorazit také v přiostřené variantě. Verze RS nyní Škoda vyrábí pro modely Octavia a nově i Kodiaq, v minulosti nabízela také Fabii RS.

Hybridní pohon

Škoda ovšem musí myslet na budoucnost, ve které hraje výraznou roli elektromobilita. Do roku 2025 chce mít ve svém portfoliu deset elektrifikovaných aut (plně elektrických a hybridů typu plug-in - s možností dobití akumulátoru ze zásuvky).

Takže i pařížský koncept je plug-in hybrid. Kombinuje motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) s elektromotorem o výkonu 75 kW (102 k). Celkový výkon hybridní soustavy je 180 kW (245 k). Vision RS má zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,1 s, za 8,9 s pak zvládá zrychlení z 80 na 120 km/h. Kompaktní sportovní vůz emituje pouze 33 g CO2/km. 

„S čistě elektrickým, lokálně bezemisním pohonem má vůz dojezd až 70 kilometrů. Ion-lithiový akumulátor s kapacitou 13 kWh lze nabít za 2,5 hodiny. Alternativně lze vůz nabíjet z domácí zásuvky nebo při jízdě dobíjet prostřednictvím rekuperace,“ uvádí Hermann Prax. Pohonné soustrojí je pod přední kapotou, akumulátory jsou uloženy před zadní nápravou, nádrž nad ní.

Björn Kröll, marketingový specialista značky, přidává základní míry konceptu: délka 4 356 mm, výška 1 431 a šířka 1 810 milimetrů. Rozvor náprav měří
2 650 mm. Kufr je 430litrový, což je podle Krölla o padesát víc, než je průměr kategorie, do které auto patří. Auto stojí na platformě MQB v provedení pro malá auta koncernu Volkswagen, to znamená VW Polo nebo Seat Arona.

Koncept Vision RS automobilka ukáže na autosalonu v Paříži začátkem října a sériové provedení ještě před koncem letošního roku. Škoda chce nový nástupnický model posunout o kousek výš v nabídce značky.

Skica interiéru konceptu Škoda Vision RS

Nová role

Nástupce modelu Rapid dostane jiné jméno a představí se pouze v jedné karosářské variantě - prodlouženém hatchbacku, který si v Boleslavi přejmenovali na Spaceback. Karosářské provedení liftback už nedorazí. Samotné jméno Spaceback by podle neoficiálních zpráv mělo být jednou z variant označení modelu, ve hře bylo prý i jméno Felicia. Jak se bude nástupce Rapidu jmenovat, už je podle informací iDNES.cz rozhodnuto. Škoda název odhalí v půlce října.

Autosalon Paříž 2018

Alain Favey z vedení automobilky letos v červenci pro britský magazín Autocar naznačil, že Rapid úplně nesplnil očekávání a jeho nástupce má být trochu jinak zaměřený. „Naše přítomnost (v tomto segmentu - pozn. red.) je velmi skromná. Se stávajícím Rapidem Spaceback se nám nepodařilo přesvědčit lidi, že jsme v tomto segmentu silným konkurentem,“ řekl Favey. 

V roce 2017 prodala Škoda v Evropě 66,5 tisíce rapidů, v roce 2020 by měl nástupce dělat dvojnásobná prodejní čísla. Škoda by totiž ráda udělala z tohoto vozu přímého konkurenta aut typu Opel Astra, Kia Ceed nebo Renault Mégane, dosavadní Rapid mířil o půl stupně níž a stěžejní model Octavia se postupem doby posunul ve vnímání zákazníků a strukturou prodejů k hornímu okraji této kategorie.

Rapid už nyní přišel o dieselová provedení, v nabídce jsou jen benzinové tříválce a podobně by to mělo být také u jeho nástupce. Je téměř jisté, že se pod kapotu dostane také čtyřválec 1,5 TSI, a to nejen v benzinovém provedení, ale také ve verzi upravené na spalování zemního plynu (CNG). 

Přípravu provedení na zemní plyn potvrdil pro iDNES.cz letos v březnu Luboš Vlček, šéf Škoda Auto Česká republika. Možné je, že auto dostane unikátní hybridní techniku kombinující motor spalující CNG a elektromotor, kterou vyvinuli v Mladé Boleslavi.

Automobilka už několik měsíců chystá pro nový model výrobní linku v Mladé Boleslavi. „Vůz je konstruován jinak než jeho předchůdce a zaměstnanci se musí učit mnoho nového,“ psal letos v květnu týdeník Škodovácký odborář. Příprava výroby nového modelu vždy začíná mnoho měsíců dopředu. Před ostrým startem produkce se na zkoušku vyrobí ověřovací „nultá“ série na připravené lince, která slouží k vychytání much.

Nejčtenější

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Tuto perlu art deca nikdy neuvidíte. Leží v chuďoučké Severní Koreji Afriky

Čerpací stanice dnes odráží extrahovanou funkčnost. Hodnotit u nich můžeme jen čistotu toalet a přístup obsluhy. Všimneme si jich tehdy, když potřebujeme natankovat, a v paměti si obvykle zvláštní...

18. května 2025

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

18. května 2025

Jednoduchý úkol s velkým dopadem. Proč nezanedbávat kontrolu tlaku v pneumatikách

Přestože řada motoristů každoročně řeší přezouvání a nákupy pneumatik, na pravidelnou údržbu už jich velká část zapomíná. Tlak v pneumatikách vašeho vozu je ovšem vhodné ověřovat alespoň jednou za...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Manželům začal hluk vadit dodatečně, spor s autodromem Most nekončí

Manželé bydlící jen kousek od mosteckého autodromu si roky stěžují na přílišný hluk. Vše skončilo u soudu, který jim, pro některé překvapivě, dal za pravdu. Zástupci okruhu se hodlají dovolat k...

17. května 2025

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

17. května 2025

Chceme zrušit zákaz prodejů aut se spalovacím motorem, řekl Kupka

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie.

16. května 2025,  aktualizováno  20:08

Hvězdou při otevření nové Mototechny bylo Chladovo bugatti, takto burácí

Značka Mototechna se před dvěma měsíci oddělila od AAA Auto a chce se profilovat jako prodejce prémiových aut nabízejících nadstandardní služby. Na slavnostní otevření prvního showroomu dorazil také...

16. května 2025  16:10

Výměna stěračů je jednoduchá a zvládne ji téměř každý. Levným se vyhněte

Základem pro bezpečnost za volantem je dobrý výhled a čisté sklo. Nepodceňujte kondici stěračů, zabrat jim dává slunce i zima. Kvalitní výhled i za deště zajistí jen dobře fungující stěrače. Výměna u...

16. května 2025

Průkopník plug-in hybridů je zpátky. Outlander má tři motory a otravné asistenty

Mitsubishi Outlander po čtyřleté přestávce v Evropě naskakuje do rychle rozjetého vlaku kategorie SUV. Průkopník plug-in hybridního pohonu sází na to, co mu dříve přineslo úspěch. A tvrdí muziku...

16. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Přes jezero a Alpy až na Riviéru. Podívejte se na automobilové perly z Česka

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

16. května 2025

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.