Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nástupce Škody Rapid se představuje, tajné už je jen jméno

  17:43
Zatím je to Vision RS, tak Škoda označuje své koncepty poslední roky. Do měsíce však bude venku jméno finálního sériového auta, nástupce Škody Rapid. Koncept automobilka ukáže na začátku října na autosalonu v Paříži.
Skica konceptu Škoda Vision RS

Skica konceptu Škoda Vision RS | foto: Škoda Auto

Nástupce Rapidu bude parádní. Bílý, agresivně laděný koncept ukazuje v podstatě finální podobu auta, stačí si odmyslet sportovní doplňky, spojler na zádi, výrazné aerodynamické prvky, obrovská dvacetipalcová kola, filigránsky tvarovaná zrcátka a lišty a prolisy navíc na náraznících.

Nejlepší je boční pohled - silueta s klesající linkou střechy dává autu sportovní šmrnc. Pak se stočí v ladném oblouku zadního sloupku k víku kufru s výrazným prolisem napříč celou šíří zádi. Kapota motoru je obrovská, nízká, přetažená k přifouknutým blatníkům, ty bude mít sériové auto určitě méně boubelaté. A taky dostane normální kliky, ne ty zapuštěné, které elektromotorky schovají do linek boků.

Skica konceptu Škoda Vision RS

„Lak se skládá ze tří vrstev se speciálními organickými složkami, odráží teplo a snižuje tak teplotu interiéru. Výrazný kontrast k bílému laku tvoří černé karbonové díly karoserie. Jde o karbon vyrobený ze 100 % z recyklovaného polyesteru. Z tohoto hi-tech materiálu, který se často používá ve sportovních vozech, je mimo jiné vytvořena nově tvarovaná maska chladiče, přední a zadní spojler, vnější zrcátka, boční prahy, vstupy a výstupy vzduchu i zadní difuzér,“ popisuje Hermann Prax ze Škody Auto.

Že je to auto, které míří do produkce, potvrzují proporce. Dnešní mantru autodesignérů, podle které má plechová hmota boků pontonu karoserie tvořit dvě třetiny výšky a třetinu prosklení kabiny, hází Vision RS za hlavu. To pak autosalonové studie občas vypadají jako by přijely z komiksu o superhrdinech na steroidech. Kabina konceptu Škodovky má prosklení hezky velké, rámované úzkými sloupky. Působí to reálně, střízlivě a vyváženě.

Celkově auto působí mohutným dojmem, design je v porovnání s aktuálními vozy Škoda výrazně odlišný a odvážný, ostřejší; vznikal ještě pod vedením předchozího šéfdesignéra značky Jozefa Kabaně, kterého před rokem nahradil Oliver Stefani.

Skica konceptu Škoda Vision RS

Čtyřmístný interiér je vysloveně „autosalonový“, členitá výrazně tvarovaná sportovní sedadla a přístrojová deska vyrýsovaná vodorovnými liniemi a oživená skleněným dekorem, který mění barvu podle podsvícení, do sériového auta určitě nedoputují. Ale minimálně architektura přístrojovky se subtilním tabletem multimediálního centra dá představu o tom, co se chystá. Parádní je volant. Pozornost zaslouží koberečky utkané z materiálu, který se vyrábí z namletých listů ananasovníku.

Skica konceptu Škoda Vision RS
Skica konceptu Škoda Vision RS

Vision RS už svým názvem připomíná sportovní úspěchy značky a modely, které na ně odkazují. To dává naději, že by nový model mohl dorazit také v přiostřené variantě. Verze RS nyní Škoda vyrábí pro modely Octavia a nově i Kodiaq, v minulosti nabízela také Fabii RS.

Hybridní pohon

Škoda ovšem musí myslet na budoucnost, ve které hraje výraznou roli elektromobilita. Do roku 2025 chce mít ve svém portfoliu deset elektrifikovaných aut (plně elektrických a hybridů typu plug-in - s možností dobití akumulátoru ze zásuvky).

Takže i pařížský koncept je plug-in hybrid. Kombinuje motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) s elektromotorem o výkonu 75 kW (102 k). Celkový výkon hybridní soustavy je 180 kW (245 k). Vision RS má zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,1 s, za 8,9 s pak zvládá zrychlení z 80 na 120 km/h. Kompaktní sportovní vůz emituje pouze 33 g CO2/km. 

„S čistě elektrickým, lokálně bezemisním pohonem má vůz dojezd až 70 kilometrů. Ion-lithiový akumulátor s kapacitou 13 kWh lze nabít za 2,5 hodiny. Alternativně lze vůz nabíjet z domácí zásuvky nebo při jízdě dobíjet prostřednictvím rekuperace,“ uvádí Hermann Prax. Pohonné soustrojí je pod přední kapotou, akumulátory jsou uloženy před zadní nápravou, nádrž nad ní.

Björn Kröll, marketingový specialista značky, přidává základní míry konceptu: délka 4 356 mm, výška 1 431 a šířka 1 810 milimetrů. Rozvor náprav měří
2 650 mm. Kufr je 430litrový, což je podle Krölla o padesát víc, než je průměr kategorie, do které auto patří. Auto stojí na platformě MQB v provedení pro malá auta koncernu Volkswagen, to znamená VW Polo nebo Seat Arona.

Koncept Vision RS automobilka ukáže na autosalonu v Paříži začátkem října a sériové provedení ještě před koncem letošního roku. Škoda chce nový nástupnický model posunout o kousek výš v nabídce značky.

Skica interiéru konceptu Škoda Vision RS

Nová role

Nástupce modelu Rapid dostane jiné jméno a představí se pouze v jedné karosářské variantě - prodlouženém hatchbacku, který si v Boleslavi přejmenovali na Spaceback. Karosářské provedení liftback už nedorazí. Samotné jméno Spaceback by podle neoficiálních zpráv mělo být jednou z variant označení modelu, ve hře bylo prý i jméno Felicia. Jak se bude nástupce Rapidu jmenovat, už je podle informací iDNES.cz rozhodnuto. Škoda název odhalí v půlce října.

Autosalon Paříž 2018

Alain Favey z vedení automobilky letos v červenci pro britský magazín Autocar naznačil, že Rapid úplně nesplnil očekávání a jeho nástupce má být trochu jinak zaměřený. „Naše přítomnost (v tomto segmentu - pozn. red.) je velmi skromná. Se stávajícím Rapidem Spaceback se nám nepodařilo přesvědčit lidi, že jsme v tomto segmentu silným konkurentem,“ řekl Favey. 

V roce 2017 prodala Škoda v Evropě 66,5 tisíce rapidů, v roce 2020 by měl nástupce dělat dvojnásobná prodejní čísla. Škoda by totiž ráda udělala z tohoto vozu přímého konkurenta aut typu Opel Astra, Kia Ceed nebo Renault Mégane, dosavadní Rapid mířil o půl stupně níž a stěžejní model Octavia se postupem doby posunul ve vnímání zákazníků a strukturou prodejů k hornímu okraji této kategorie.

Rapid už nyní přišel o dieselová provedení, v nabídce jsou jen benzinové tříválce a podobně by to mělo být také u jeho nástupce. Je téměř jisté, že se pod kapotu dostane také čtyřválec 1,5 TSI, a to nejen v benzinovém provedení, ale také ve verzi upravené na spalování zemního plynu (CNG). 

Přípravu provedení na zemní plyn potvrdil pro iDNES.cz letos v březnu Luboš Vlček, šéf Škoda Auto Česká republika. Možné je, že auto dostane unikátní hybridní techniku kombinující motor spalující CNG a elektromotor, kterou vyvinuli v Mladé Boleslavi.

Automobilka už několik měsíců chystá pro nový model výrobní linku v Mladé Boleslavi. „Vůz je konstruován jinak než jeho předchůdce a zaměstnanci se musí učit mnoho nového,“ psal letos v květnu týdeník Škodovácký odborář. Příprava výroby nového modelu vždy začíná mnoho měsíců dopředu. Před ostrým startem produkce se na zkoušku vyrobí ověřovací „nultá“ série na připravené lince, která slouží k vychytání much.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...