VIDEO: Škoda Rapid Spaceback jezdí po Praze

  • 32
Nová karosářská verze Škody Rapid čeká na uvedení do prodeje, které je připravené na září po autosalonu ve Frankfurtu. Nový kombíkohatchback se tam dozví své ceny. Českem ovšem stále brouzdají prototypy najíždějící testovací kilometry. Redaktor iDNES.cz natočil spaceback na pražské Jižní spojce.

První obrázky nové karosářské varianty uveřejnila automobilka před měsícem. Na internetových stránkách značky už je také prezentace připravovaného prodlouženého hatchbacku. 

Na novém videu, natočeném v Praze, je k vidění provedení bez černě lakované vrchní části víka kufru, která dodává šmrncovní vzhled provedení spacebacku s prosklenou střechou.

Škoda Rapid Spaceback

Rapid Spaceback  je o 18 centimetrů kratší než liftbacková varianta, ale výbava a motory jsou s původní verzí shodné. Zkrácení ubralo místo v zavazadlovém prostoru. Oproti 550 litrů u liftbacku má u spacebacku 415 litrů. 

Ceník Škody Rapid nyní startuje na 269 900 korunách za akční verzi Fresh Active s motorem 1,2 MPI. Podle informací iDNES.cz by měl spaceback stát stejně.

Liftback, kombík, hatchback, spaceback

V Evropě patří k nejrozšířenějším tvarům karoserie hatchback (tří nebo pětidveřový, liché dveře jsou víkem kufru), tedy auto s výrazně sešikmenou zádí, kterou se vstupuje do zavazadlového prostoru; otevírá se při tom celá záď i s oknem. Je to dvouprostorová karoserie: jeden "prostor" zabírá motor, druhý kabina společně se zavazadlovým prostorem. Pro kombi platí to samé, jen prostor pro zavazadla je zvětšený protažením zadní části karoserie.

Spaceback chystaný Škodou je na pomezí kombíku a hatchbacku. Dá se popsat jako zkrácený kombík, nebo protažený hatchback. Toto označení si vymyslela Škoda.

Některé značky (Audi, Mitsubishi) zase používají termín "sportback". Což má být dynamicky střižený hatchback.

Naopak ve zbytku světa je nejoblíbenějším tvarem karoserie sedan. Tedy tříprostorové auto, u kterého je prostor pro zavazadla jasně technicky i vizuálně oddělen od kabiny. Výhodou sedanovité karoserie je to, že při nakládání zavazadel si díky oddělenému kufru nevětráte v kabině, což je v zemích, kde je velké horko nebo naopak velká zima, důležité. Karoserie sedanu mívá také větší torzní tuhost díky příčce pod zadním oknem. Sedany bývají také tišší v kabině ve srovnání s kombíky, u kterých velký prostor kufru funguje jako ozvučnice. Velkou nevýhodou sedanů je malá přístupnost zavazadlového prostoru, do kterého se také nevejdou větší věci.

Toto negativum částečně potlačuje karoserie typu liftback. Silueta je podobná jako u sedanu. Zadní partie a vstup do kufru je ale řešen velkou výklopnou zadní stěnou. Otevírá se  plechové víko i s zadním oknem. Typickým liftbackem je Škoda Octavia. Některé automobilky nabízejí u vybraných modelů variantu sedan i liftback (například Opel Insignia).

,