Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

  • 309
Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho představa, že by přesedlali na větší modely, se naplnila. Slavnostní předání 538 kodiaqů a superbů v policejních barvách proběhlo v Mladé Boleslavi. Ministr vnitra převzal zapůjčený elektromobil.

Celkem do služby v uniformě policie nastoupí 500 velkých SUV a 38 kombíků, oba modely Škoda vyrábí v Kvasinách.

Slavnostního předání prvních vozů Kodiaq a Superb Combi pro potřeby Policie ČR se zúčastnili ministr vnitra a místopředseda vlády ČR Jan Hamáček, policejní prezident Jan Švejdar, člen představenstva společnosti Škoda odpovědný za prodej a marketing Martin Jahn a vedoucí českého zastoupení mladoboleslavské automobilky Jiří Maláček.

Resort vnitra pokračuje v obměně vozového parku na všech úrovních. „Policie ČR patří k největším odběratelům vozů Škoda napříč modelovými řadami. Automobily v policejních službách musejí snášet mimořádnou zátěž zejména s ohledem na extrémně náročně provozní podmínky a vysoké nájezdy kilometrů, přitom je bezpodmínečně nutné, aby za všech okolností spolehlivě fungovaly,“ zdůraznil při předání Jiří Maláček.

„Těmito SUV a superby to navíc rozhodně nekončí,“ řekl Jan Hamáček, který krátce před předáním nových policejních aut převzal od zástupců Škody zapůjčený elektrický model Enyaq v červeném lakování.

„Pro některý výkon služby je octavia už malá. Policisté dnes s sbou vozí daleko více výbavy,“ vysvětluje ministr vnitra. „Kodiaqy v tomto odvedou více práce.“

Cena pořízených aut je asi 550 tisíc korun bez DPH za kus. Celkový objem kontraktu je tedy tedy 275 milionů korun.

Vozy jsou opatřeny policejními polepy a vybaveny prostředky zvláštního určení. „Vozidla nemají žádné úpravy nad rámec sériově vyráběných specifikací a budou osazeny majáky na střechu, přípravou pro radiostanici a vybranými položkami ze sortimentu originálního příslušenství, například dělicí mříže do zavazadlového prostoru či koberce,“ vypočítává mluvčí českého zastoupení značky Pavel Jína. „Součástí přestavby bude rovněž aplikace polepů.“

Všechny kodiaqy jsou poháněny zážehovým motorem 2,0 TSI o výkonu 140 kW v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol a vycházejí z výbavového stupně Ambition. Pavel Jína upozorňuje, že policie pokračuje v nastaveném trendu nákupu vozidel vybavených automatickou převodovkou také u modelů využívaných ve službě.

Superby nově v uniformách

Superby se u policie osvědčily. „Protože s vozy panovala všeobecná spokojenost, objednali si dopravní policisté 38 kusů nové generace, jimiž dosluhující automobily se stovkami tisíc najetých kilometrů nahradí,“ říká Pavel Jína.

„Tentokrát jde o karosářské provedení Combi, výbavový stupeň Ambition a motor 2,0 TSI o výkonu 206 kW ve standardní kombinaci s převodovkou DSG a pohonem všech kol.“ Všechny vozy jsou vybaveny adaptivním podvozkem. „Tato vozidla dosahují maximální rychlosti 250 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí během 5,8 s,“ uvádí mluvčí značky. Na rozdíl od předchozích policejních superbů dostanou policejní barvy.

Kromě běžné policejní techniky, jako jsou majáky či radiostanice, budou osazeny vysokovýkonným kamerovým systémem na čtení registračních značek vpředu i vzadu jedoucích vozidel. Ten umožní okamžitou kontrolu uhrazení dálničního poplatku. Zavazadlový prostor se speciální zástavbou pro potřeby dopravní policie pak poslouží i jako mobilní kancelář.

Automobilka Škoda Auto předala 22. července 2021 před Škoda Muzeem v Mladé Boleslavi 538 nových policejních vozů za účasti ministra vnitra Jana Hamáčka (vpravo) a policejního prezidenta Jana Švejdara.

„Věřím, že nejen policisté, ale i veřejnost ocení další modernizaci našeho vozového parku, která není v letošním roce poslední,“ uvedl policejní prezident Jan Švejdar.

„Mladoboleslavská automobilka je dlouholetým dodavatelem vozů pro tuzemské bezpečnostní síly. Od roku 1993 bylo českým policistům a ministerstvu vnitra předáno více než 20 tisíc automobilů Škoda nejrůznějších modelů a specifikací – ať již speciálně upravených podle požadavků policejních sborů nebo v sériovém provedení,“ dodává Pavel Jína.

Jan Hamáček pro iDNES.cz uvedl, že aktuálně probíhá schvalovací proces rámů na příď pro oba nové policejní modely. Pevná konstrukce, která slouží pro speciální manévr vytlačování pronásledovaných aut, je známá už z policejních octavií. „Jakmile bude tento rám homologovaný i pro kodiaqa, dostanou je také,“ dodal.

Určitě i policie bude muset přejít na elektrický pohon, ovšem nasazení u policie je specifické. „Budeme muset počkat, až kapacita baterií vzroste a pak bude elektricka použitelná pro policii,“ uvedl Hamáček k otázce na elektrickou trakci.