Diskuze

Autofotka týdne: Premiéra Škody Favorit v Brně

Od šedesátých let minulého století vyráběla mladoboleslavská škodovka automobily s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Zastaralou koncepci udržovala při životě ještě dlouho poté, co většina automobilek přešla na řešení „všechno vpředu“. Změnu přinesla až Škoda Favorit, vyvinutá v polovině osmdesátých let v rekordně krátké době.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

Bylo to v 19 letech me prvni auto v bile barve a bez fronty.

0 0
možnosti
MZ

Jak to Hrdlička okomentoval v knize Soukolí okřídleného šípu: "Náš průmysl měl ve zvyku se zaseknout ve vývoji na desítky let: Léta se mrskala stodváca, pak se nahoře probrali, nařídili vyvinout v šibeničním termínu něco nového (Favorita) a pak by s tím zase chtěli usnout na dvacet, třicet let. Jenže problém je v tom, že za ty roky nic nedělání vám generace vývojářů, která na tom dělala, odejde do penze a nová příchozí nemá, na čem by se vyučila." To byl mimo jiné důvod, proč třeba design musel dělat někdo opravdu kvalitní (Bertone) a ne Češi, což se vůbec nelíbilo např. Václavu Královi.

2 0
možnosti

Co si budeme, je to takové dost klišé... Reálně specielně vývoj v automobilovém odvětví běžel pořád a naplno, sám Hrdlička a ÚVMV jsou toho příkladem, i samotná škodovka defacto celá 70léta pořád vyvíjela nové a nové projekty, Tatra také, to že se to nedostalo to seriové výroby je věc druhá, ale ta už vývojáře až tolik netrápí.

Ad design - využívání italských a jiných designových studií bylo zcela normální, to není ostuda české školy, tak postupovala značná část výrobců v Evropě.

0 0
možnosti
LK

Favorit by důležitý. Začátkem 90. let jasně ukázal, že i když jsou naše podniky po všech stránkách zaseklé na přelomu 60. a 70. let, tak i v takových podmínkách dokážeme vyrobit auto, které patřilo do 80. let. A právě proto se pak o naši automobilku zajímaly Renault a VW. Nakonec to byl VW, který pak už s koncernovou technikou a po modernizaci automobilky dotáhl Favorit do Felicie, která už zapadla i do těch 90. let. Plně s dobou šla až Fabia, ale to už bylo komplet koncernové auto a poměrně zdatně konkurovala "sesterskému" Polu.

Ano, Favorit v době uvedení nebyl zázrak při srovnání s konkurencí, ale byl to zázrak, když uvážíte, na jak zaostalé úrovni byl náš průmysl, že jsme byli nepolíbeni postupy v řízení kvality, logistice, procesním řízení obecně, automatizaci výroby a využití informačních technologií té doby. S takovými podmínkami jsme vyrobili hodně dobré auto a proto jsme si vysloužili tu pozornost.

0 0
možnosti
TL

Šrot za 26 průměrných platů.

3 0
možnosti
PP

Jen bych dodal, že cena 84.600,-Kčs byla bez lékárničky :)

0 0
možnosti
TL

Ano. To byla cena v základu :D

0 0
možnosti
JD

S "Fáčkem" jsem najel desetitisíce kilometrů ... vzpomínky z mládí ... sice furt vařil, ale jinak fajn auto ... ve srovnání se stodvacítkou ...

0 0
možnosti
Foto

Favorit nevařil. Stačilo mít v pořádku spínač ventilátoru.

0 0
možnosti
JK

Favorit by bylo dobré auto, pokud by bylo vyráběno o 10 let dřív. Pak to mohla být levnější obdoba třeba Golfa.

0 0
možnosti

On to byl současník golfa II, toho v některých ohledech i předčil (standardně 5st převodovka, celohliníkový motor).

2 0
možnosti
Foto

S velkou sadou nářadí v kufru se dalo říci, že vás to dopraví kamkoliv. Dokonce i s prasklým těsněním pod hlavou, kdy jsem co 5 km doléval vodu, to ujelo ještě 30km domů, a těsnění jsem vyměnil na dvorku. Menší spolehlivost byla kompenzována tím, že šlo skoro všechno jednoduše opravit a ke všemu byl dobrý přístup. A když se motor poladil, tak dával skoro 60kW a jezdilo to 170. Jo byly tam dětské nemoci, ale to zkušeného řidiče nemohlo překvapit a poradil si. Na rozdíl od dnešních aut.

3 4
možnosti
Foto

Jenže dnešní auta ujedou se základní údržbou 200 tis. km jako nic, bez potřeby vozit sebou kupu nářadí a náhradních dílů.

Sice mám vrtání se ve starších autech jako koníčka, ale pravidelné vrtání se v autech, které normálně používám by mne hodně otravovalo.

5 0
možnosti
Foto

U nás to bylo super auto v porovnání co tu bylo k mání. Ale v porovnání se západní konkunrencí to už moc sláva nebyla. A prodejní úspěch byl hlavně díky ceně.

A úplně mimo byla rozmanitost a výbava (jediný motor a vrcholem komfortu bylo centrální zamykání klíčem).

6 0
možnosti

Jde o úhel pohledu - technicky to bylo auto na západní úrovní, zaostávalo především v kvalitě zpracování a šíří konfigurace, ale jinak bylo skutečně konkurence schopné, je třeba brát v potaz že třeba takový golf II s těžkou litinovou 1.3 a 4st převodovkou nebyl o nic dál ani v té výbavě...

0 0
možnosti