Úterý 9. srpna 2022, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 9. srpna 2022 Roman

Konec nafty u Fabie a Rapidu za rok, 1,6 TDI dostane nádrž na močovinu

Emisní šílenství je v autoprůmyslu na maximu. Automobilky homologují své novinky na poslední chvíli, musí to stihnout do září. I na pár měsíců, kdy budou moci vyrábět auta bez složitých systémů čištění výfukových plynů, se to vyplatí. Nové ekonormy znamenají také konec dieselů v malých škodovkách.

Motor 1,6 TDI se dosud u Škody obešel bez technologie SCR. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Škoda Karoq se představí ve čtvrtek 18. května, zákazníci kteří si auto objednají mezi prvními, je dostanou na přelomu září a října. Ale už teď je podle informací iDNES.cz jisté, že za půl roku se bude provedení auta měnit. Konkrétně půjde o verzi s turbodieselem 1,6 TDI. Tento motor se dosud obešel bez technologie čištění výfukových plynů od oxidů dusíku (NOX) známé jako SCR (co to je, čtěte v boxu).

SCR

Selective Catalytic Reduction = selektivní katalytická redukce snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny. Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny, vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Podle nového měřicího cyklu spotřeby WLTP (v rámci zavedení ekonormy Euro 6c) ovšem už tento motor za pár měsíců neprojde.

Tento systém je ovšem z pohledu nákladů na výrobu vozu velmi drahý, každé auto vyrobené bez něj tedy automobilce ušetří. I proto se Škodě vyplatí těch pár prvních měsíců auto vyrábět bez SCR. Podle informací ze zákulisí stojí zpřísněné požadavky emisních, ale také bezpečnostních norem (SCR, ale třeba také systém nouzového volání ecall) u auta velikosti Karoqu ve výrobě jednoho vozu asi devadesát eur (to je asi 2,5 tisíce korun), což je u auta s půlmilionovou cenovkou z pohledu výrobce opravdu hodně.

Hrdlo pro dolévání roztoku, se kterým pracuje systém SCR je obvykle umístěn vedle tankovacího hrdla nafty.

V případě nového testu emisí WLTP v rámci Euro 6c mají výrobci stejně jako v předchozích případech ještě několik měsíců přechodného období. Auta nově homologovaná od září 2017 musejí plnit novou normu, ta homologovaná podle nynějšího předpisu bude možno bez úprav vyrábět a prodávat až do září 2018.

Součástí nového předpisu je požadavek na test emisí v reálném provozu se speciálním měřicím nařízením (více čtěte zde). Tento test má ovšem mnoho zádrhelů, jen minimální vypovídací hodnotu a obrovskou chybovost. Auto jezdí s měřicím zařízením uchyceným na tažném zařízení v běžném provozu, každý model se musí otestovat ve velké škále kombinací a jednotlivých dostupných variant (motory, jejich kombinace s převodovkami atd.). Například škodováci si lámou hlavu nad tím, jak tento test provést na malinkém modelu Citigo, pro který neexistuje schválené tažné zařízení.

Přibližně v polovině roku 2018 tak bude přesně z tohoto důvodu amen s dieselovými verzemi Fabie a Rapidu, poslední dieselová provedení vyrobí Škoda před začátkem září. Pro malá a laciná auta je totiž SCR tak drahé, že by už dnes o poznání vyšší cenu v porovnání s benzinovými verzemi vyšponovalo na neúnosnou mez. Rapid je navíc aktuálně po faceliftu a má před sebou asi dva až tři roky života do představení nové generace. Upravovat tak starý model by v takovém rozsahu nemělo smysl. SCR totiž mimo jiné vyžaduje umístění nádržky a čepovacího hrdla na vodný roztok močoviny, se kterým pracuje a celý systém odlučování NOX. Nové škodovky využívající tento systém mají dolévací otvor vedle hrdla nádrže.

Celý spěch dostat v Evropě do provozu (schválit) na poslední chvíli co největší množství nových modelů má ještě jeden zajímavý rozměr v podání koncernu Volkswagen. Automobilka, která aktuálně shání peníze na zaplacení obří pokuty za aféru Dieselgate, vyplatila začátkem roku zaměstnancům abnormálně velké bonusy. Je pravda, že se značkám německého koncernu skvěle daří a prodeje rostou. Pozadí - byť nevyřčené - je ovšem prozaičtější. Volkswagen tak chce své zaměstnance popostrčit k nakupování nových aut.

Autem do Chorvatska 2022

Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Bavoráky místo uhlí. U Sokolova už BMW testuje autonomní řízení

Německá automobilka BMW zahájila testovací provoz dokončené části obřího zkušebního polygonu na Sokolovsku. Nyní má...

Autonovinky: Pohádka o supersportu z Bulharska, porsche za půl od Hyundaie

Novinek přináší letošní léto pestrou paletu. Seznamte se s těmi nejzajímavějšími. Už nemusí mít ani kola, nepotřebují...

Fiat Freemont je tajný tip. Nabízí velký prostor za malé peníze

Premium Nikdo vlastně neví, jestli je Freemont SUV, nebo kombík, nebo dodávka. Tento model, který vznikl v kooperaci s...

Dieselgate po japonsku: výrobce náklaďáků 20 let falšoval údaje o emisích

Japonský výrobce nákladních automobilů Hino Motors, který je součástí skupiny Toyota, od roku 2003 systematicky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...