Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škoda výrazně vylepšila Enyaq, na pohled to nepoznáte

Je to hodně neobvyklé, obzvlášť na evropskou automobilku. Škodovka už vyrábí a prodává výrazně pozměněný model Enyaq, ale na pohled to na něm vlastně nejde poznat. Technická vylepšení jsou schovaná v útrobách. Dojede dál, rychleji se nabije, ostřeji předjíždí a odolá hackerům.

Takže je otázka, jestli tomu říkat tradičně facelift, při něm se přeci obvykle mění hlavně tvář.

Kromě nových, evropských elektromotorů pohonu má Enyaq vylepšenou chemii baterie a nový centrální mozek infotainmentu – výkonnější hardware „počítá“ rychleji, a hlavně je zabezpečený, aby odolal útokům hackerů, což nově vyžadují evropské předpisy. Nově se do ceníku konečně dostává také našňořené provedení Laurin&Klement s cenovkou od 1 544 900 korun, kupé je o 60 tisíc dražší. Škodovka se s Enyaqem vůbec nepodbízí, nejlevnější je v ceníku za milion a čtvrt.

Škoda Enyaq

Suma sumárum, obvyklý čas na oprášení modelu, jeho vylepšení v podobě faceliftu Škodovka předběhla aspoň o rok. Vždyť se enyaq vyrábí až od konce roku 2020.

Od té doby připutovalo do Mladé Boleslavi, kde svůj první sériově vyráběný výhradně bateriový model sestavují na stejné lince s Octavií, 215 tisíc objednávek, 160 tisíc je vyřízených. Denně vyrobí asi 250 enyaqů v obou karosářských verzích (SUV a SUV-kupé).

Škoda se chlubí prvenstvím v dodávkách enyaqů na německém trhu za podzimní měsíce, v Česku se přetahuje o první místo s Teslou. Optimismus tlumí to, že uvedená čísla jsou takzvané registrace, tedy aut dodaných na základě objednávky na trh a přihlášených „na značky“. Většina enyaqů má totiž zákazníka, na sklad se jedna z nejdražších škodovek v nabídce moc nevyrábí. Potíž je v tom, že po Evropě razantně padají objednávky, tedy prodeje aut, na jejichž výrobu dojde za několik měsíců, u Enyaqu hrubým zprůměrováním asi za čtyři měsíce. V Česku kolabuje trh privátních zákazníků, importéři značek to neradi přiznávají, ale po prázdninách spadly objednávky o dvacet až čtyřicet procent (záleží na struktuře prodejů značky). To vysvětluje smutné povzdechnutí šéfa odborářů mladoboleslavské značky v jednom z prosincových vydání magazínu Škodovácký odborář: „Firma má nepříliš dobrou likviditu na konci roku, pochroumané cash flow, pokles zakázek (například minus osm tisíc enyaqů) a konzervativní neoptimistický výhled do roku 2024.“

O dost víc výkonu

Dost pesimismu. Zákazníci mohou být spokojeni, výroba toho nového, vylepšeného Enaqu už běží od listopadu, to znamená, že „nového“ dostane i část těch, která objednávala původní provedení, odhadem to může být deset až patnáct tisíc klientů z pětapadesátitisícové fronty.

A proč chtít toho nového? Množství změn a vylepšení na pohonu, které vedlo mimo jiné k výrazným změnám parametrů výkonu a zrychlení, potvrzuje, že elektromobily se stále vyvíjejí rychleji a překotněji, než bylo u aut po léta zvykem. Kupříkladu nárůst točivého momentu o masivních 245 Nm není jen kosmetickou změnou. Takže pak není divu, že má verze RS o sekundu lepší hodnotu zrychlení z nuly na stovku. To všechno ovšem není jen zásluha práce „ajťáků“, v tomto případě „modelová péče“, jak ve Škodovce nazývají vylepšování modelů z roku na rok, není jen hrou se softwarem, ale též opravdové fyzické vylepšení.

Enyaq má tedy nové výrazně výkonnější motory, pozná se to hlavně ve vyšších rychlostech. Vývojáři totiž dnes začali elektrické pohony bateriových aut ladit přívětivěji než doposud. Když před několika lety vysvětloval nijak ohromující hodnoty zrychlení jejich elektromobilu vývojář Mazdy tím, že příval točivého momentu „od nulové“ rychlosti může být řidičům nepříjemný, mohl se někdo ušklíbnout. Dnes je to nový trend. Pod plynem sice máte v enyaqu nově o desítky koní víc, ale do nějakých čtyřiceti kilometrů v hodině je rozjezd víceméně stejný, až pak se motor roztočí tak, že nabídne výkon. A to se hodí nejvíc, hlavně pro předjíždění na okresce nebo razantnější výjezdy z oblouků.

Nový elektromotor z vývoje Volkswagenu se vyrábí v Kasselu, dosud do enyaqů putovaly elektromotory ze dvou směrů, buď z Německa, nebo z Číny od externího dodavatele.

L&K

Nově je v ceníku i vrcholová verze Laurin&Klement, v „plné výbavě“, s fajnovými doplňky a ozdobami. Na až jedenadvacetipalcových kolech, s chromovými detaily a prosvětlenou maskou (je v ní 131 diod) nebo matrix světlomety. Uvnitř pak čekají kůží čalouněná sedadla s masážní funkcí v krémovém, nebo černé čalounění. Oproti sportovně laděnému vrcholu nabídky Enyaqu v podobě agresivněji pojatého RS vyznává tedy L&K luxus a eleganci.

Nová generace softwaru má přepracovanou grafiku multimediálního systému a pozměněný vzhled map, které se zobrazí přes větší plochu displeje. Fajn je funkce bezklíčového systému, která automaticky zamkne vůz, když od něj odejdete, stačí mít klíček v kapse.

Polovina objednávaných enyaqů má pohon všech kol, a tři čtvrtiny mají větší baterii. Ta dostala vylepšený management, takže s energií, kterou vozí, auto lépe hospodaří a umožňuje rychlejší nabíjení (nově nabíjení výkonem až 175 kW). Automobilka slibuje u kupé dojezd až 570 kilometrů, čtyři sta padesát při normální jízdě je reálných, v zimě tak o sto míň, když si chcete topit a neploužit se stovkou v pravém pruhu.

Novinkou je předehřev baterie. Auto ho plánuje podle zadané trasy, při jejímž plánování musí mozek auta myslet i na nabíjení. Řidič má také možnost „manuálně“ dát autu v předstihu (cca 20 minut) vědět, že míří k nabíječce. Vůz si pak akumulátor „nakondicionuje“ na ideální teplotu, aby plnění elektrony probíhalo co nejrychleji. Fakt to funguje, dva stejné enyaqy jedoucí spolu jsme připojili vedle sebe ke stejným nabíječkám. Ten s nakondicionovanou baterií naplnil ze 45 procent za nějakých 20 minut baterii do 80 procent, druhý Enyaq, který na nabíjení připravený nebyl, se ze stejné úrovně vybití za stejný čas nabil jen do 60 procent.

Základní provedení s menší baterií o kapacitě 60 kWh zůstává beze změn, ve světle množství úprav vylepšeného provedení ovšem nemá smysl na ní ani pomýšlet. Lepší verze měla dosud označení 80 a 80x (čtyřkolka), nově vozí na víku kufru číslo 85 (a 85x). Baterie se nezvětšila, stále má využitelnou kapacitu 77 kWh (celkovou 82 kWh), ovšem úpravami z ní vyždímali elektrikáři Škody více. V nikl-mangan-kobaltové baterii vývojáři upravili poměr jednotlivých komponent, jak, neprozradili. Díky tomu má enyaq mimo jiné jinou nabíjecí křivku, podle které se dokáže nabíjet baterie vysokým výkonem déle.

Nový zadní motor (synchronní s permanentními magnety) je výrazně výkonnější, přední asynchronní elektromotor je 80kilowattový. Od 80 k 85 přidal Enyaq 60 kW na konečných 210. U provedení RS je pak nárůst 30kilowattový, nově má tedy 250 kW a 545 Nm (nárůst o 235 Nm). Díky tomu se Enyaq rozjede na stovku za 6,7 sekundy, tedy o dvě sekundy dřív než doposud. RS vysprintuje na stovku za 5,5 sekundy, to je zlepšení o sekundu. Enyaq 85 také dorovnal RS v maximálce omezené na 180 km/h, dosud zasahoval u obyčejných verzí omezovač ve 160 km/h.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...