Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Příprava na elektromobilitu: prodejci budují karantény a obří powerbanky

Příprava na elektromobilitu vrcholí, v servisech a u dealerů se školí personál. Prodejci Škody budují nabíjecí stanice a upravují showroomy. Některé čeká velká investice do „powerbanky“ na ukládání elektřiny.

Na začátku příštího roku má být na elektromobilitu připraveno všech 230 českých prodejních center Škody. Volit mohla ze tří různých úrovní vybavení pro elektromobilitu, od minimálního rozsahu pro prodej a servis až po nejvyšší variantu s rychlodobíjením a dalšími službami. V únoru příštího roku bude mít již čtyřicet dealerů firmy experty na vysokonapěťové operace s elektromobily.

Nabíjení plug-in hybridní Škody Superb

Součástí standardů, které musí splňovat dealeři značky, je vytvoření nabíjecí infrastruktury. Dealeři Škody se budou pro budování nabíjecích míst pokoušet využít dotační programy, v takovém případě budou muset být nabíječky veřejně přístupné.

Základním standardem bude dobíjecí stanice s minimálním výkonem 11 kW. Pokud v rámci vytvoření vlastní nabíjecí infrastruktury bude chtít mít dealer také rychlonabíječku (50 kW, ale i víc), bude pravděpodobně muset zohledňovat dostatečný příkon, tedy zda bude distribuční síť schopna dodat dostatečné množství energie.

Výkyvy odběru elektřiny mohou vyjít totiž velmi draho. Dealerství mají u svého dodavatele energie nasmlouvané rozmezí rezervovaného příkonu. Za překročení odběru nebo naopak neodčerpání rezervovaného množství energie se pak platí nemalé pokuty. Minimálně zpočátku bude ovšem pro dealera velmi těžké odhadnout poptávku po nabíjení elektroaut ze svých nabíječek. K vyrovnávání nerovnoměrností odběru slouží energetická úložiště, která budou potřebovat například dealerství, která nemají trafostanici. Samotné nabíječky tak drahé nejsou, ovšem právě zařízení pro vyrovnávání špiček jsou finančně velmi náročná. Ceny jsou do milionů korun.

Energetické úložiště slouží k vyrovnávání výkyvů odběru elektřiny.
Rychlonabíječka elektromobilů Škoda

Řešením pro dealery a velké fleetové zákazníky, které Škoda aktuálně testuje v pražském dealerství Auto Podbabská, je takzvaná „energy storage“, která pokrývá fáze vysokého odběru buď při nabíjení elektromobilů, nebo přímo provozovny dealera a servisu. Plechový box velikosti šatní skříně ukrývá akumulátory, které se ve fázích nízkého odběru plní elektřinou, primárně z rozvodné sítě, ale třeba i ze solárních panelů na střeše, a tu uloží na později. Je to vlastně obří „powerbanka“ – třeba ta na pražské Podbabě má v 16 tisících článcích uloženo 200 kWh. Systém je ovšem modulární, takže bude možné kapacitu navýšit.

Prozatím se pro úložiště využívají nové baterie, ovšem počítá se s tím, že časem se budou používat použité baterie, u kterých je pokles kapacity takový, že pro elektromobil nebudou vhodné.

Elektřina uložená v setrvačníku

Pravděpodobně ještě teď v listopadu se má ovšem v Praze představit další systém ukládání elektrické energie. Technologii vyvinul izraelský startup Chakratec, který se v ČR představí ve spolupráci právě se Škodou Auto. „Technologie zachycuje zátěžové špičky v síti a umožňuje provozovat ultra rychlé nabíječky i v odlehlých místech, kde není dostatečná síť,“ popsal šéf Škody Auto Bernhard Maier na Smart Mobility Summit 2019 v Tel Avivu, věnovaném inovacím týkajícím se chytré mobility a alternativních pohonů.

Nová technologie využívá systém akumulace elektřiny na bázi kinetického setrvačníku a umožňuje téměř neomezený počet hlubokých nabíjecích a vybíjecích cyklů. Jelikož se jedná o mechanickou technologii bez chemických bateriových článků, je navíc mimořádně ekologická. Nová nabíječka nese název Kinetic Power Booster.

Podle zástupců Chakratecu již stejná technologie funguje například na letišti ve Vídni nebo v Itálii. Úložiště má velikost přibližně stejnou jako přepravní kontejner, k zařízení se následně napojí běžná nabíječka elektromobilů. „Mnoho dalších jich je v plánu,“ řekl Maier.

Ředitel Škody Auto pro vnější vztahy Michal Kadera řekl v říjnu na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, že by se stát měl podílet na budování dobíjecích stanic. Upozornil na to, že dobíjecích míst je nyní velmi málo, v celém Česku přibližně čtyři sta.

Karanténa

Tím ovšem přípravy na elektrickou ofenzívu v podání dealerů nekončí. Kromě proškolení personálu a připrav v servisech je další novinkou karanténní místo. Velkým problémem elektromobilů je totiž obtížná regulovatelnost procesů v trakčních bateriích. Uvnitř totiž neustále probíhají chemické procesy, pokud li-ion baterie začne hořet, je obrovský problém ji uhasit. 

Naposledy se o tom přesvědčili v Rakousku, kde padesát hasičů nabouranou teslu nejdřív složitě hasilo a pak ji tři dny máčeli ve vodě (čtěte zde). Tesla v instrukcích pro tyto situace uvádí, že se vůz po uhašení musí ještě 48 hodin sledovat – pro případ, že by baterie opětovně vzplanuly. Na vůz je třeba nasypat obrovské množství písku nebo jej doslova zaplavit vodou, Tesla hovoří o 12 tisících litrů. Výrobce navíc nedoporučuje parkovat vozidlo po nehodě v garáži, ale pouze venku. Stejný postup bude třeba dodržet u Škody. Automobilka svým dealerům nařídila, že musí vybudovat karanténní místa, kde se nabouraný elektromobil bude muset na 48 hodin odložit a monitorovat. Relativně velká venkovní plocha musí být vybudována ze speciálního „silničářského“ betonu, který je nehořlavý.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...