Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Příprava na elektromobilitu: prodejci budují karantény a obří powerbanky

Příprava na elektromobilitu vrcholí, v servisech a u dealerů se školí personál. Prodejci Škody budují nabíjecí stanice a upravují showroomy. Některé čeká velká investice do „powerbanky“ na ukládání elektřiny.

Na začátku příštího roku má být na elektromobilitu připraveno všech 230 českých prodejních center Škody. Volit mohla ze tří různých úrovní vybavení pro elektromobilitu, od minimálního rozsahu pro prodej a servis až po nejvyšší variantu s rychlodobíjením a dalšími službami. V únoru příštího roku bude mít již čtyřicet dealerů firmy experty na vysokonapěťové operace s elektromobily.

Nabíjení plug-in hybridní Škody Superb

Součástí standardů, které musí splňovat dealeři značky, je vytvoření nabíjecí infrastruktury. Dealeři Škody se budou pro budování nabíjecích míst pokoušet využít dotační programy, v takovém případě budou muset být nabíječky veřejně přístupné.

Základním standardem bude dobíjecí stanice s minimálním výkonem 11 kW. Pokud v rámci vytvoření vlastní nabíjecí infrastruktury bude chtít mít dealer také rychlonabíječku (50 kW, ale i víc), bude pravděpodobně muset zohledňovat dostatečný příkon, tedy zda bude distribuční síť schopna dodat dostatečné množství energie.

Výkyvy odběru elektřiny mohou vyjít totiž velmi draho. Dealerství mají u svého dodavatele energie nasmlouvané rozmezí rezervovaného příkonu. Za překročení odběru nebo naopak neodčerpání rezervovaného množství energie se pak platí nemalé pokuty. Minimálně zpočátku bude ovšem pro dealera velmi těžké odhadnout poptávku po nabíjení elektroaut ze svých nabíječek. K vyrovnávání nerovnoměrností odběru slouží energetická úložiště, která budou potřebovat například dealerství, která nemají trafostanici. Samotné nabíječky tak drahé nejsou, ovšem právě zařízení pro vyrovnávání špiček jsou finančně velmi náročná. Ceny jsou do milionů korun.

Energetické úložiště slouží k vyrovnávání výkyvů  odběru elektřiny.
Rychlonabíječka elektromobilů Škoda

Řešením pro dealery a velké fleetové zákazníky, které Škoda aktuálně testuje v pražském dealerství Auto Podbabská, je takzvaná „energy storage“, která pokrývá fáze vysokého odběru buď při nabíjení elektromobilů, nebo přímo provozovny dealera a servisu. Plechový box velikosti šatní skříně ukrývá akumulátory, které se ve fázích nízkého odběru plní elektřinou, primárně z rozvodné sítě, ale třeba i ze solárních panelů na střeše, a tu uloží na později. Je to vlastně obří „powerbanka“ – třeba ta na pražské Podbabě má v 16 tisících článcích uloženo 200 kWh. Systém je ovšem modulární, takže bude možné kapacitu navýšit.

Prozatím se pro úložiště využívají nové baterie, ovšem počítá se s tím, že časem se budou používat použité baterie, u kterých je pokles kapacity takový, že pro elektromobil nebudou vhodné.

Elektřina uložená v setrvačníku

Pravděpodobně ještě teď v listopadu se má ovšem v Praze představit další systém ukládání elektrické energie. Technologii vyvinul izraelský startup Chakratec, který se v ČR představí ve spolupráci právě se Škodou Auto. „Technologie zachycuje zátěžové špičky v síti a umožňuje provozovat ultra rychlé nabíječky i v odlehlých místech, kde není dostatečná síť,“ popsal šéf Škody Auto Bernhard Maier na Smart Mobility Summit 2019 v Tel Avivu, věnovaném inovacím týkajícím se chytré mobility a alternativních pohonů.

Nová technologie využívá systém akumulace elektřiny na bázi kinetického setrvačníku a umožňuje téměř neomezený počet hlubokých nabíjecích a vybíjecích cyklů. Jelikož se jedná o mechanickou technologii bez chemických bateriových článků, je navíc mimořádně ekologická. Nová nabíječka nese název Kinetic Power Booster.

Podle zástupců Chakratecu již stejná technologie funguje například na letišti ve Vídni nebo v Itálii. Úložiště má velikost přibližně stejnou jako přepravní kontejner, k zařízení se následně napojí běžná nabíječka elektromobilů. „Mnoho dalších jich je v plánu,“ řekl Maier.

Ředitel Škody Auto pro vnější vztahy Michal Kadera řekl v říjnu na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, že by se stát měl podílet na budování dobíjecích stanic. Upozornil na to, že dobíjecích míst je nyní velmi málo, v celém Česku přibližně čtyři sta.

Karanténa

Tím ovšem přípravy na elektrickou ofenzívu v podání dealerů nekončí. Kromě proškolení personálu a připrav v servisech je další novinkou karanténní místo. Velkým problémem elektromobilů je totiž obtížná regulovatelnost procesů v trakčních bateriích. Uvnitř totiž neustále probíhají chemické procesy, pokud li-ion baterie začne hořet, je obrovský problém ji uhasit. 

Fotogalerie

Naposledy se o tom přesvědčili v Rakousku, kde padesát hasičů nabouranou teslu nejdřív složitě hasilo a pak ji tři dny máčeli ve vodě (čtěte zde). Tesla v instrukcích pro tyto situace uvádí, že se vůz po uhašení musí ještě 48 hodin sledovat – pro případ, že by baterie opětovně vzplanuly. Na vůz je třeba nasypat obrovské množství písku nebo jej doslova zaplavit vodou, Tesla hovoří o 12 tisících litrů. Výrobce navíc nedoporučuje parkovat vozidlo po nehodě v garáži, ale pouze venku. Stejný postup bude třeba dodržet u Škody. Automobilka svým dealerům nařídila, že musí vybudovat karanténní místa, kde se nabouraný elektromobil bude muset na 48 hodin odložit a monitorovat. Relativně velká venkovní plocha musí být vybudována ze speciálního „silničářského“ betonu, který je nehořlavý.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Elektrická platforma e-TNGA je společným vývojem se Subaru.

VIDEO Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu....

Přechod k elektroautům v EU ohrozí statisíce míst ve výrobě součástek

Valeo Rakovník

Přechod od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům by v Evropské unii mohl vést k zániku...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Norsko je lídrem v elektromobilitě, státu ale začíná chybět příjem z daní

Hyundai Ioniq 5

VIDEO Pokud jde o elektromobilitu na silnicích, Norsko hraje nejen v Evropě, ale i ve světě svou vlastní...

Rohlík chce ozelenit celou svou flotilu, příští rok zapojí 400 elektromobilů

Elektroauta Maxus z firemní flotily Rohlík.cz.

Největší tuzemský online supermarket Rohlík spolupracuje s dodavatelem energií E.ON na...

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Nejprodávanější Hyundai přišel o diesely, do nošovické i30 už se nevrátí

Hyundai i30 je jedničkou českého trhu u privátních zákazníků. Automobilka ovšem v průběhu podzimu z ceníku vymazala...

Ministerstvo přemýšlí o celorepublikových SPZ. Získá miliony kombinací

Ministerstvo dopravy se zabývá možností vytvoření tzv. celorepublikové státní poznávací značky, která by neměla...

Ojetiny vládnou Česku, prodá se jich třikrát víc než nových aut

Prodej ojetých aut v Česku se loni zvýšil o 4,4 procenta na 738 000 vozů. Jejich průměrná cena stoupla o 13 procent na...

Škodováci poznají nového šéfa v dubnu, tomu dnešnímu se z Boleslavi nechce

Thomas Schäfer, který vede Škodu Auto od srpna 2020, má namířeno výš. Kromě toho, že bude vládnout značce Volkswagen,...

Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021
Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021

Vánoční kolotoč se stal nedílnou součástí eMimina. Letos si už po třinácté naše uživatelky vzájemně poslaly dárečky, které opět udělaly velkou...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...