Příprava na elektromobilitu: prodejci budují karantény a obří powerbanky

Příprava na elektromobilitu vrcholí, v servisech a u dealerů se školí personál. Prodejci Škody budují nabíjecí stanice a upravují showroomy. Některé čeká velká investice do „powerbanky“ na ukládání elektřiny.

Na začátku příštího roku má být na elektromobilitu připraveno všech 230 českých prodejních center Škody. Volit mohla ze tří různých úrovní vybavení pro elektromobilitu, od minimálního rozsahu pro prodej a servis až po nejvyšší variantu s rychlodobíjením a dalšími službami. V únoru příštího roku bude mít již čtyřicet dealerů firmy experty na vysokonapěťové operace s elektromobily.

Nabíjení plug-in hybridní Škody Superb

Součástí standardů, které musí splňovat dealeři značky, je vytvoření nabíjecí infrastruktury. Dealeři Škody se budou pro budování nabíjecích míst pokoušet využít dotační programy, v takovém případě budou muset být nabíječky veřejně přístupné.

Základním standardem bude dobíjecí stanice s minimálním výkonem 11 kW. Pokud v rámci vytvoření vlastní nabíjecí infrastruktury bude chtít mít dealer také rychlonabíječku (50 kW, ale i víc), bude pravděpodobně muset zohledňovat dostatečný příkon, tedy zda bude distribuční síť schopna dodat dostatečné množství energie.

Výkyvy odběru elektřiny mohou vyjít totiž velmi draho. Dealerství mají u svého dodavatele energie nasmlouvané rozmezí rezervovaného příkonu. Za překročení odběru nebo naopak neodčerpání rezervovaného množství energie se pak platí nemalé pokuty. Minimálně zpočátku bude ovšem pro dealera velmi těžké odhadnout poptávku po nabíjení elektroaut ze svých nabíječek. K vyrovnávání nerovnoměrností odběru slouží energetická úložiště, která budou potřebovat například dealerství, která nemají trafostanici. Samotné nabíječky tak drahé nejsou, ovšem právě zařízení pro vyrovnávání špiček jsou finančně velmi náročná. Ceny jsou do milionů korun.

Energetické úložiště slouží k vyrovnávání výkyvů odběru elektřiny.
Rychlonabíječka elektromobilů Škoda

Řešením pro dealery a velké fleetové zákazníky, které Škoda aktuálně testuje v pražském dealerství Auto Podbabská, je takzvaná „energy storage“, která pokrývá fáze vysokého odběru buď při nabíjení elektromobilů, nebo přímo provozovny dealera a servisu. Plechový box velikosti šatní skříně ukrývá akumulátory, které se ve fázích nízkého odběru plní elektřinou, primárně z rozvodné sítě, ale třeba i ze solárních panelů na střeše, a tu uloží na později. Je to vlastně obří „powerbanka“ – třeba ta na pražské Podbabě má v 16 tisících článcích uloženo 200 kWh. Systém je ovšem modulární, takže bude možné kapacitu navýšit.

Prozatím se pro úložiště využívají nové baterie, ovšem počítá se s tím, že časem se budou používat použité baterie, u kterých je pokles kapacity takový, že pro elektromobil nebudou vhodné.

Elektřina uložená v setrvačníku

Pravděpodobně ještě teď v listopadu se má ovšem v Praze představit další systém ukládání elektrické energie. Technologii vyvinul izraelský startup Chakratec, který se v ČR představí ve spolupráci právě se Škodou Auto. „Technologie zachycuje zátěžové špičky v síti a umožňuje provozovat ultra rychlé nabíječky i v odlehlých místech, kde není dostatečná síť,“ popsal šéf Škody Auto Bernhard Maier na Smart Mobility Summit 2019 v Tel Avivu, věnovaném inovacím týkajícím se chytré mobility a alternativních pohonů.

Nová technologie využívá systém akumulace elektřiny na bázi kinetického setrvačníku a umožňuje téměř neomezený počet hlubokých nabíjecích a vybíjecích cyklů. Jelikož se jedná o mechanickou technologii bez chemických bateriových článků, je navíc mimořádně ekologická. Nová nabíječka nese název Kinetic Power Booster.

Podle zástupců Chakratecu již stejná technologie funguje například na letišti ve Vídni nebo v Itálii. Úložiště má velikost přibližně stejnou jako přepravní kontejner, k zařízení se následně napojí běžná nabíječka elektromobilů. „Mnoho dalších jich je v plánu,“ řekl Maier.

Ředitel Škody Auto pro vnější vztahy Michal Kadera řekl v říjnu na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, že by se stát měl podílet na budování dobíjecích stanic. Upozornil na to, že dobíjecích míst je nyní velmi málo, v celém Česku přibližně čtyři sta.

Karanténa

Tím ovšem přípravy na elektrickou ofenzívu v podání dealerů nekončí. Kromě proškolení personálu a připrav v servisech je další novinkou karanténní místo. Velkým problémem elektromobilů je totiž obtížná regulovatelnost procesů v trakčních bateriích. Uvnitř totiž neustále probíhají chemické procesy, pokud li-ion baterie začne hořet, je obrovský problém ji uhasit. 

Naposledy se o tom přesvědčili v Rakousku, kde padesát hasičů nabouranou teslu nejdřív složitě hasilo a pak ji tři dny máčeli ve vodě (čtěte zde). Tesla v instrukcích pro tyto situace uvádí, že se vůz po uhašení musí ještě 48 hodin sledovat – pro případ, že by baterie opětovně vzplanuly. Na vůz je třeba nasypat obrovské množství písku nebo jej doslova zaplavit vodou, Tesla hovoří o 12 tisících litrů. Výrobce navíc nedoporučuje parkovat vozidlo po nehodě v garáži, ale pouze venku. Stejný postup bude třeba dodržet u Škody. Automobilka svým dealerům nařídila, že musí vybudovat karanténní místa, kde se nabouraný elektromobil bude muset na 48 hodin odložit a monitorovat. Relativně velká venkovní plocha musí být vybudována ze speciálního „silničářského“ betonu, který je nehořlavý.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Ilustrační snímek

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch...

Sny a realita britské elektromobility. K nabíjení není síť ani elektřina

ilustrační snímek

Velké Británie se zavázala, že do roku 2050 nahradí miliony svých benzínových a naftových vozidel...

Češi mají stále raději vůni benzinu. Proč jsou nenapravitelnými elektroskeptiky?

Češi zatím s přechodem na čistou energii nespěchají.

Dobíjení auta za pět minut a dojezd přes sedm set kilometrů. Novinky z posledního čínského...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

V kraji přibývá stanic na dobíjení elektromobilů, zájem je o kratší časy

Auto si mohou dobít řidiči i v Železném Brodě.

Nevídaný rozmach zažívá v Libereckém kraji „čerpání“ elektřiny z dobíjecích stanic do e-aut. V...

Čtyři evropské firmy vytvoří největší síť nabíječek elektroaut v Evropě

Ilustrační snímek

VIDEO Čtyři přední evropské firmy zaměřené na nabíjení elektromobilů se spojily s cílem vytvořit největší...

Nejčtenější

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Tuto perlu art deca nikdy neuvidíte. Leží v chuďoučké Severní Koreji Afriky

Čerpací stanice dnes odráží extrahovanou funkčnost. Hodnotit u nich můžeme jen čistotu toalet a přístup obsluhy. Všimneme si jich tehdy, když potřebujeme natankovat, a v paměti si obvykle zvláštní...

18. května 2025

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

18. května 2025

Jednoduchý úkol s velkým dopadem. Proč nezanedbávat kontrolu tlaku v pneumatikách

Přestože řada motoristů každoročně řeší přezouvání a nákupy pneumatik, na pravidelnou údržbu už jich velká část zapomíná. Tlak v pneumatikách vašeho vozu je ovšem vhodné ověřovat alespoň jednou za...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Manželům začal hluk vadit dodatečně, spor s autodromem Most nekončí

Manželé bydlící jen kousek od mosteckého autodromu si roky stěžují na přílišný hluk. Vše skončilo u soudu, který jim, pro některé překvapivě, dal za pravdu. Zástupci okruhu se hodlají dovolat k...

17. května 2025

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

17. května 2025

Chceme zrušit zákaz prodejů aut se spalovacím motorem, řekl Kupka

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie.

16. května 2025,  aktualizováno  20:08

Hvězdou při otevření nové Mototechny bylo Chladovo bugatti, takto burácí

Značka Mototechna se před dvěma měsíci oddělila od AAA Auto a chce se profilovat jako prodejce prémiových aut nabízejících nadstandardní služby. Na slavnostní otevření prvního showroomu dorazil také...

16. května 2025  16:10

Výměna stěračů je jednoduchá a zvládne ji téměř každý. Levným se vyhněte

Základem pro bezpečnost za volantem je dobrý výhled a čisté sklo. Nepodceňujte kondici stěračů, zabrat jim dává slunce i zima. Kvalitní výhled i za deště zajistí jen dobře fungující stěrače. Výměna u...

16. května 2025

Průkopník plug-in hybridů je zpátky. Outlander má tři motory a otravné asistenty

Mitsubishi Outlander po čtyřleté přestávce v Evropě naskakuje do rychle rozjetého vlaku kategorie SUV. Průkopník plug-in hybridního pohonu sází na to, co mu dříve přineslo úspěch. A tvrdí muziku...

16. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Přes jezero a Alpy až na Riviéru. Podívejte se na automobilové perly z Česka

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

16. května 2025

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.