Úterý 7. prosince 2021, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. prosince 2021 Ambrož, Benjamin

Svět objevuje Evropu: kompaktní města omezí nutnost jízd autem

Petrolejářský gigant Shell zveřejnil rozsáhlou studii o budoucím rozvoji globálního světa v příštích zhruba padesáti letech. Zajímavým detailem je například urbanistický rozvoj měst v rozvojových zemích. Překotně se rozvíjející obří megapole jsou passé, klade se důraz na kompaktnější a promyšlenější města, která obyvatelům ušetří spoustu jízd autem.

Chytře stavěná kompaktní města mají ušetřit každému až dva tisíce kilometrů ročně, které najede autem. | foto: Reuters

Spotřebu paliva případně i dalších energií neovlivňují pouze samotné automobily a jejich technika. Důležitým známým faktorem je také řidič a jeho jízdní návyky. Jenže celková spotřeba paliva záleží nejen na tom, jak moc šlape řidič na plynový pedál. Daleko důležitější je řidičova potřeba vůbec někam jezdit.

Ve velkých evropských městech se úřady v poslední době snaží co nejvíce zpopularizovat hromadnou dopravu a další alternativní způsoby přepravy, především proto, že centra měst jsou auty přeplněná. V obřích městských aglomeracích v řadě rozvojových zemí je situace ještě problematičtější. Tamní ohromné vzdálenosti a minimální úroveň infrastruktury veřejné dopravy, která v nich navíc nemá ani tradici, znamenají větší nutnost dojíždět automobily na ještě větší vzdálenosti.

V poslední době se tak například vládní úřady v Číně snaží dotacemi podporovat rozvoj takzvaných kompaktních měst. Tedy měst, která mají více center, nejsou svou plochou a dosahem metropolitní oblasti tak veliká a ve kterých to mají obyvatelé jednoduše blíže do práce. V takových městech se samozřejmě snáze rozrůstá i veřejná doprava. Svým způsobem se tak snaží napodobit evropská města, ve kterých od průmyslové revoluce vyrostlo množství center a hromadná doprava s kvalitní infrastrukturou k nim neodmyslitelně patří.

Shell ve své studii odhaduje, že nová kompaktní města pomohou oproti dosavadním megapolím s velkými vzdálenostmi a spoustou nestrategických urbanistických řešení ročně ušetřit na člověka asi 2 000 kilometrů nutných na jízdy automobilem. Na tomto snížení mají mít podíl právě jak nižší dojezdové vzdálenosti, tak vyšší míra využití městské hromadné dopravy.

Navíc, obyvatelé takových měst budou své ostatní jízdy vykonávat menšími automobily s nižší spotřebou, častěji se objevují jak malá auta, tak hybridy, elektromobily a další vozy na alternativní pohon. Shell odhaduje, že díky tomu se v následujících desetiletích začne výrazně zvyšovat podíl alternativních paliv na celkové přepravní kapacitě.

Zatímco v roce 2020 mají mít významnější, asi sedmiprocentní, podíl plynná uhlovodíková paliva (tedy například zemní plyn), v roce 2050 už by měl být jejich podíl asi 21 %. Elektromobily, poháněné ať už z baterií nebo vodíkem z palivových článků, by se ve statistikách mohly projevit asi pěti procenty zhruba v roce 2030. A jejich podíl nadále poroste, v roce 2040 už by mohla elektřina pohánět až 20 % osobní přepravy, o deset let později už to bude necelých 40 %. Na klasická kapalná fosilní paliva bude stále zbývat zhruba 40% podíl.

V roce 2060 by pak elektřina měla mít již výrazně nadpoloviční podíl přes 61 %. Tehdy také začne klesat důležitost teď v popularitě rostoucích plynných uhlovodíkových paliv, z vrcholu asi 21 % v roce 2050 má jejich podíl klesnout asi k 15 %. Zbytek pak stále obstarají kapalná uhlovodíková paliva. V roce 2070 by pak mohla být osobní přeprava na ropě a dalších klasických palivech téměř nezávislá a ropa by se měla používat jen v dálkové nákladní přepravě a průmyslu.

Mimochodem, Shell v tomto případě zcela záměrně nehovoří o fosilních palivech, jelikož se dá předpokládat, že i klasická uhlovodíková paliva budou získávána a vyráběna alternativními metodami. A i když důležitost zemního plynu jako paliva pro osobní přepravu bude zhruba po roce 2050 klesat, už v roce 2030 by se mohlo toto palivo stát nejvýznamnějším zdrojem energie na světě a ukončit tak více než sedmdesátiletou nadvládu ropy, která zhruba v roce 1960 po 50 letech vytlačila z trůnu uhlí. To ovšem neznamená, že by se měla celková spotřeba ropy dramaticky snížit: lidstvo pouze bude potřebovat tolik energie, že bude zvýšenou spotřebu nutné řešit alternativními zdroji.

Že jsou ovšem veškeré odhady pouze přibližné, ukazuje Shell dále ve studii, když se v jedné z dalších kapitol podíl energie vyrobené ze zemního plynu v grafech přes podíl energie z ropy nepřehoupne, ale těsně se k němu přiblíží.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Tříkolka Sarit

VIDEO Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět...

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Výroba Škody Scala probíhá v továrně v Mladé Boleslavi, která patří mezi vůbec...

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje...

Miliardy na úspory. Nové zelené dotace poputují i na dobíjecí stanice

Nové zelené dotace na dobíjecí stanice i byty

Lidé mohou začít žádat o další dotace na zateplení, nové kotle i dobíjecí stanice. V jednom...

Rus ztroskotal na dva dny na německé dálnici s vybitým elektromobilem

Nabíjecí hub v Lovosicích.

Problémy s nabíjením můžou být občas bizarní. Kombinace nedostatečné infrastruktury, omezeného...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

Autofotka týdne: Rolls přepne na elektro. Startuje miliony kilometrů testů

Prototyp elektrického Rolls-Royce vyráží na 2,5 milionu testovacích kilometrů....

Britský výrobce nejluxusnějších aut světa hodlá od roku 2030 vyrábět pouze elektromobily....

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Výroba baterií pro plug-in hybridy ve Škoda Auto: smontované celky míří k...

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se...

  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Deset zapomenutých SUV, která přišla moc brzy

Už víc než třetina nových aut, která se v Česku prodají, jsou „esúvéčka“. A obliba crossoverů stále roste. V minulosti...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Lekce bonvivánství: nejhezčí ferrari připomíná, jak je život s auty krásný

Exkluzivně Roma je dolce vita kupé inspirované zlatou érou Itálie padesátých a šedesátých let. Neskonale luxusní, stylové,...

Porsche naučilo Cayenne zatáčet jako 911. To monstrum překvapí všechny

Premium Odlehčená karoserie, titanový výfuk, vylepšená aerodynamika, přepracovaný podvozek, lepivější pneumatiky a stovky...

Nejslavnější filmová motorka. Velký útěk a pak dlouhé hledání

Premium Tato motorka si zahrála v nejikoničtější motocyklové scéně v dějinách filmu. Pak ovšem strávila víc než dvě dekády na...

Deset zapomenutých SUV, která přišla moc brzy

Už víc než třetina nových aut, která se v Česku prodají, jsou „esúvéčka“. A obliba crossoverů stále roste. V minulosti...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Staré panelákové jádro nahradila skvělá koupelna a ještě lepší kuchyň

Robert se narodil v Německu, ale už řadu let žije v Brně. Nyní se s manželkou rozhodli, že se přestěhují z centra na...