Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Svět objevuje Evropu: kompaktní města omezí nutnost jízd autem

aktualizováno 
Petrolejářský gigant Shell zveřejnil rozsáhlou studii o budoucím rozvoji globálního světa v příštích zhruba padesáti letech. Zajímavým detailem je například urbanistický rozvoj měst v rozvojových zemích. Překotně se rozvíjející obří megapole jsou passé, klade se důraz na kompaktnější a promyšlenější města, která obyvatelům ušetří spoustu jízd autem.

Chytře stavěná kompaktní města mají ušetřit každému až dva tisíce kilometrů ročně, které najede autem. | foto: Reuters

Spotřebu paliva případně i dalších energií neovlivňují pouze samotné automobily a jejich technika. Důležitým známým faktorem je také řidič a jeho jízdní návyky. Jenže celková spotřeba paliva záleží nejen na tom, jak moc šlape řidič na plynový pedál. Daleko důležitější je řidičova potřeba vůbec někam jezdit.

Ve velkých evropských městech se úřady v poslední době snaží co nejvíce zpopularizovat hromadnou dopravu a další alternativní způsoby přepravy, především proto, že centra měst jsou auty přeplněná. V obřích městských aglomeracích v řadě rozvojových zemí je situace ještě problematičtější. Tamní ohromné vzdálenosti a minimální úroveň infrastruktury veřejné dopravy, která v nich navíc nemá ani tradici, znamenají větší nutnost dojíždět automobily na ještě větší vzdálenosti.

V poslední době se tak například vládní úřady v Číně snaží dotacemi podporovat rozvoj takzvaných kompaktních měst. Tedy měst, která mají více center, nejsou svou plochou a dosahem metropolitní oblasti tak veliká a ve kterých to mají obyvatelé jednoduše blíže do práce. V takových městech se samozřejmě snáze rozrůstá i veřejná doprava. Svým způsobem se tak snaží napodobit evropská města, ve kterých od průmyslové revoluce vyrostlo množství center a hromadná doprava s kvalitní infrastrukturou k nim neodmyslitelně patří.

Shell ve své studii odhaduje, že nová kompaktní města pomohou oproti dosavadním megapolím s velkými vzdálenostmi a spoustou nestrategických urbanistických řešení ročně ušetřit na člověka asi 2 000 kilometrů nutných na jízdy automobilem. Na tomto snížení mají mít podíl právě jak nižší dojezdové vzdálenosti, tak vyšší míra využití městské hromadné dopravy.

Navíc, obyvatelé takových měst budou své ostatní jízdy vykonávat menšími automobily s nižší spotřebou, častěji se objevují jak malá auta, tak hybridy, elektromobily a další vozy na alternativní pohon. Shell odhaduje, že díky tomu se v následujících desetiletích začne výrazně zvyšovat podíl alternativních paliv na celkové přepravní kapacitě.

Zatímco v roce 2020 mají mít významnější, asi sedmiprocentní, podíl plynná uhlovodíková paliva (tedy například zemní plyn), v roce 2050 už by měl být jejich podíl asi 21 %. Elektromobily, poháněné ať už z baterií nebo vodíkem z palivových článků, by se ve statistikách mohly projevit asi pěti procenty zhruba v roce 2030. A jejich podíl nadále poroste, v roce 2040 už by mohla elektřina pohánět až 20 % osobní přepravy, o deset let později už to bude necelých 40 %. Na klasická kapalná fosilní paliva bude stále zbývat zhruba 40% podíl.

V roce 2060 by pak elektřina měla mít již výrazně nadpoloviční podíl přes 61 %. Tehdy také začne klesat důležitost teď v popularitě rostoucích plynných uhlovodíkových paliv, z vrcholu asi 21 % v roce 2050 má jejich podíl klesnout asi k 15 %. Zbytek pak stále obstarají kapalná uhlovodíková paliva. V roce 2070 by pak mohla být osobní přeprava na ropě a dalších klasických palivech téměř nezávislá a ropa by se měla používat jen v dálkové nákladní přepravě a průmyslu.

Mimochodem, Shell v tomto případě zcela záměrně nehovoří o fosilních palivech, jelikož se dá předpokládat, že i klasická uhlovodíková paliva budou získávána a vyráběna alternativními metodami. A i když důležitost zemního plynu jako paliva pro osobní přepravu bude zhruba po roce 2050 klesat, už v roce 2030 by se mohlo toto palivo stát nejvýznamnějším zdrojem energie na světě a ukončit tak více než sedmdesátiletou nadvládu ropy, která zhruba v roce 1960 po 50 letech vytlačila z trůnu uhlí. To ovšem neznamená, že by se měla celková spotřeba ropy dramaticky snížit: lidstvo pouze bude potřebovat tolik energie, že bude zvýšenou spotřebu nutné řešit alternativními zdroji.

Že jsou ovšem veškeré odhady pouze přibližné, ukazuje Shell dále ve studii, když se v jedné z dalších kapitol podíl energie vyrobené ze zemního plynu v grafech přes podíl energie z ropy nepřehoupne, ale těsně se k němu přiblíží.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilní pravěk: Škoda Favorit na baterky, do které lijete benzin

Eltra 151 je Škoda Favorit přestavěná na elektromobil..

Na první pohled byste jen těžko něco poznali. Zvenčí je to klasický favorit. Uvnitř najdete známý...

Autofotka týdne: Crashtest ukazuje, na co musí myslet konstruktér elektroaut

Crashtest elektromobilu Polestar 2

Polestar je značka vydělená z automobilky Volvo, která se specializuje na elektromobily. Na...

Elektromobil Hyundai Kona jede rychleji, když jedete pomaleji

Hyundai Kona během jízdy městem

Elektromobily dokážou jezdit rychle, jenže nedojedou daleko – dojezd je pak dramaticky kratší. Do...

Hasiči chtějí přísnější pravidla pro parkování elektromobilů v podzemních garážích

Kia Soul EV

Zatímco vozidla s pohonem na CNG a LPG v podzemních garážích většinou parkovat nesmí, pro...

V Česku může za 10 let jezdit až půlmilion elektroaut. Řeší se nabíjení

Dealerství Škody se připravují na elektrickou ofenzívu.

V roce 2030 by v Česku mohlo jezdit až 523 tisíc elektromobilů. Počítá s tím studie zpracovaná pro...

Jak zrychlit nabíjení elektromobilů? Nabití z klasické zásuvky trvá i den

Nabíjení elektromobilu

U elektromobilů trvá dobíjení z běžné zásuvky pro ujetí smysluplné vzdálenosti příliš dlouho. Běžná...

Elektromobily sázejí na jednoduchost, stačí jim jednostupňová převodovka

Jednostupňová převodovka pro elektromobily Volkswagen

VIDEO Elektromobily jsou z mnoha hledisek mechanicky jednodušší než klasická auta se spalovacím motorem....

  • Nejčtenější

Kráska ze Soči varuje před nástrahami motorkaření

Angelina z ruského Soči je nejen v motorkářských kruzích velmi oblíbená. Stačí vidět její fotky a uhodnete proč....

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovoz ojetin se zastavil. Bazary připlácejí za levná auta, o která bude zájem

Výkupní ceny ojetých vozů stoupají, zastavil se totiž dovoz ze zahraničí a zdražilo euro. Bazary tak plní sklady vozy z...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Německý rozsudek o odškodnění za cinknuté diesely VW se na Česko nevztahuje

Rozhodnutí německého nejvyššího soudu o odškodnění majitelů vozů VW dotčených manipulacemi s emisemi se českých...

Suzuki Vitara přechází na hybridní pohon, umí opravdu ušetřit

Podruhé během necelých dvou let mění oblíbená Vitara nabídku motorů. Nově sází výhradně na spojení benzinového turba s...

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Nebezpečný přechod před dálnicí z Prahy nahradí tunel pro pěší

Na Strakonické vznikne podchod, a tak řidiči nebudou muset prudce zpomalovat kousek před dálnicí D4. Projekt zvítězil...

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Zrušení daně z nabytí nemovitosti budí rozpaky. Kdo na něm vydělá?

Vláda schválila zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitosti výměnou za zrušení odpočtů úroků u úvěrů na bydlení z...