Svět objevuje Evropu: kompaktní města omezí nutnost jízd autem

aktualizováno 
Petrolejářský gigant Shell zveřejnil rozsáhlou studii o budoucím rozvoji globálního světa v příštích zhruba padesáti letech. Zajímavým detailem je například urbanistický rozvoj měst v rozvojových zemích. Překotně se rozvíjející obří megapole jsou passé, klade se důraz na kompaktnější a promyšlenější města, která obyvatelům ušetří spoustu jízd autem.

Chytře stavěná kompaktní města mají ušetřit každému až dva tisíce kilometrů ročně, které najede autem. | foto: Reuters

Spotřebu paliva případně i dalších energií neovlivňují pouze samotné automobily a jejich technika. Důležitým známým faktorem je také řidič a jeho jízdní návyky. Jenže celková spotřeba paliva záleží nejen na tom, jak moc šlape řidič na plynový pedál. Daleko důležitější je řidičova potřeba vůbec někam jezdit.

Ve velkých evropských městech se úřady v poslední době snaží co nejvíce zpopularizovat hromadnou dopravu a další alternativní způsoby přepravy, především proto, že centra měst jsou auty přeplněná. V obřích městských aglomeracích v řadě rozvojových zemí je situace ještě problematičtější. Tamní ohromné vzdálenosti a minimální úroveň infrastruktury veřejné dopravy, která v nich navíc nemá ani tradici, znamenají větší nutnost dojíždět automobily na ještě větší vzdálenosti.

V poslední době se tak například vládní úřady v Číně snaží dotacemi podporovat rozvoj takzvaných kompaktních měst. Tedy měst, která mají více center, nejsou svou plochou a dosahem metropolitní oblasti tak veliká a ve kterých to mají obyvatelé jednoduše blíže do práce. V takových městech se samozřejmě snáze rozrůstá i veřejná doprava. Svým způsobem se tak snaží napodobit evropská města, ve kterých od průmyslové revoluce vyrostlo množství center a hromadná doprava s kvalitní infrastrukturou k nim neodmyslitelně patří.

Shell ve své studii odhaduje, že nová kompaktní města pomohou oproti dosavadním megapolím s velkými vzdálenostmi a spoustou nestrategických urbanistických řešení ročně ušetřit na člověka asi 2 000 kilometrů nutných na jízdy automobilem. Na tomto snížení mají mít podíl právě jak nižší dojezdové vzdálenosti, tak vyšší míra využití městské hromadné dopravy.

Navíc, obyvatelé takových měst budou své ostatní jízdy vykonávat menšími automobily s nižší spotřebou, častěji se objevují jak malá auta, tak hybridy, elektromobily a další vozy na alternativní pohon. Shell odhaduje, že díky tomu se v následujících desetiletích začne výrazně zvyšovat podíl alternativních paliv na celkové přepravní kapacitě.

Zatímco v roce 2020 mají mít významnější, asi sedmiprocentní, podíl plynná uhlovodíková paliva (tedy například zemní plyn), v roce 2050 už by měl být jejich podíl asi 21 %. Elektromobily, poháněné ať už z baterií nebo vodíkem z palivových článků, by se ve statistikách mohly projevit asi pěti procenty zhruba v roce 2030. A jejich podíl nadále poroste, v roce 2040 už by mohla elektřina pohánět až 20 % osobní přepravy, o deset let později už to bude necelých 40 %. Na klasická kapalná fosilní paliva bude stále zbývat zhruba 40% podíl.

V roce 2060 by pak elektřina měla mít již výrazně nadpoloviční podíl přes 61 %. Tehdy také začne klesat důležitost teď v popularitě rostoucích plynných uhlovodíkových paliv, z vrcholu asi 21 % v roce 2050 má jejich podíl klesnout asi k 15 %. Zbytek pak stále obstarají kapalná uhlovodíková paliva. V roce 2070 by pak mohla být osobní přeprava na ropě a dalších klasických palivech téměř nezávislá a ropa by se měla používat jen v dálkové nákladní přepravě a průmyslu.

Mimochodem, Shell v tomto případě zcela záměrně nehovoří o fosilních palivech, jelikož se dá předpokládat, že i klasická uhlovodíková paliva budou získávána a vyráběna alternativními metodami. A i když důležitost zemního plynu jako paliva pro osobní přepravu bude zhruba po roce 2050 klesat, už v roce 2030 by se mohlo toto palivo stát nejvýznamnějším zdrojem energie na světě a ukončit tak více než sedmdesátiletou nadvládu ropy, která zhruba v roce 1960 po 50 letech vytlačila z trůnu uhlí. To ovšem neznamená, že by se měla celková spotřeba ropy dramaticky snížit: lidstvo pouze bude potřebovat tolik energie, že bude zvýšenou spotřebu nutné řešit alternativními zdroji.

Že jsou ovšem veškeré odhady pouze přibližné, ukazuje Shell dále ve studii, když se v jedné z dalších kapitol podíl energie vyrobené ze zemního plynu v grafech přes podíl energie z ropy nepřehoupne, ale těsně se k němu přiblíží.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektrická škodovka na obzoru, svezli jsme se jejím dvojčetem

Seat e-Mii

Nejmenší škodovka bude prvním sériově vyráběným elektromobilem české značky. S dvojčetem...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Dvacet let maloval Jaguary, koncem června končí. Callum ovlivnil i Teslu

Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum

Ian Callum opouští po dvaceti letech Jaguar. Čtyřiašedesátiletý designér, který je podepsán pod modely F-Type nebo...

Dálniční poplatky v Evropě: Německo zdarma, draho je v zemích s mýtem

Mýtnice na novém dálničním mostě u Svinesundu

Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně...

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Najdete na iDNES.cz