Diskuse k článku

Svět objevuje Evropu: kompaktní města omezí nutnost jízd autem

Petrolejářský gigant Shell zveřejnil rozsáhlou studii o budoucím rozvoji globálního světa v příštích zhruba padesáti letech. Zajímavým detailem je například urbanistický rozvoj měst v rozvojových zemích. Překotně se rozvíjející obří megapole jsou passé, klade se důraz na kompaktnější a promyšlenější města, která obyvatelům ušetří spoustu jízd autem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P50e39t17r 42N15e89s23v95a97d95b48a 2874175316509

V případě že MHD v Praze bude kvalitní služba nemám důvod jí o víkendech vyžívat. V týdnu si to nemůžu k vůli práci dovolit. Včera jsem byl v Jungmance kvůli řidičáku a z Vinohrad trvala cesta z domů na metro, metrem a pak ještě dojit cca 300 metrů celkem 25)  minut i s vyřízením výměny jsem byl doma za 1h 10 minut. Být na trase byť jen jeden přestup mimo metro jel bych raději autem, intervaly o víkendu jsou šílené. Čekat někde minimálně 10 minut na tramvaj nebo bus díky ne.

0/0
3.11.2013 11:00

P32e24t40r 25N12e65s11v38a92d21b51a 2964445396479

víkendech nevyžívat

0/0
3.11.2013 18:32

M66a35t61o43u51š 22K61y96n11c53l 2238408126176

K čemu jsou proboha takový studie když se nikdy nepřevedou nikde do praxe?

+1/0
2.11.2013 19:10

L82u39k98á14š 25V26a67ň69u12r25a 1375484103233

Kdy už všichni pochopí Baťovu myšlenku, že bydlet by lidé měli v místě pracoviště a že by v místě bydliště měli mít i všechny služby. Místo toho dovolí stát stavět satelity ke kterým není dostatečná přístupová komunikace, nejsou tam služby, obchody, zdravotní středisko a nakonec ani práce.

+5/0
2.11.2013 18:56

P30e62t91r 78N65e60s39v22a36d73b79a 2384705276389

Kdy už si někteří lidé uvědomí že Baťa žil v trochu jiné době? :-/ Všichni nemůžou pracovat v místě kde žijí a to nemyslím ulici nebo část města. A to že si někdo koupí dům, byt v satelitu u kterého není ani zastávka MHD je čistě jeho problém. Na to měli myslet dřív.

0/−1
3.11.2013 10:52

T70o88m34á98š 31Z20e81m51a92n 3295228794955

Pokud nemáte jedno pracoviště, ale musíte třeba jezdit za klienty, či objíždět pobočky dle potřeby, je satelit poblíž dálnice praktičtější než byt na Praze 1.

Dělníci to budou mít zase jinak.

0/0
3.11.2013 18:08

P33e45t15r 13T21y48č76k48a 6615442739512

I pro manželku a děti?

+1/0
4.11.2013 7:06

T77o69m13á35š 33Z85e55m50a40n 3405368134485

Na mateřské bezpochyby a pak záleží na vybavenosti toho daného satelitu.

0/−1
4.11.2013 8:32

J78i12ř48í 21K97o58c53u80r42e88k 6895674765268

A pokud je v ÚP výslovně zakázáno provozovat v satelitu živnost (tj. mít tam provozovnu), tak je to chyba koho?

0/0
4.11.2013 16:23

J31i49ř89í 19K54o60c57u52r50e77k 6255694425668

Baťovy domky byly ve své době také satelitem. Jenže to by se muselo myslet v souvislostech. A nechtějte po človkěu aby opustil svůj dům (a nechal ho zbourat), jen proto, že sociální inženýr mu nalinkoval maximálně 5 km od pracoviště.

0/0
4.11.2013 16:30

H39e64l91e18n12a 63J42i45n38d37r62o84v30a 9702456792228

Tak pro nás to není nic zvláštního, třeba když si vezmeme Prahu, tak nikomu nepřijde divné mít např. řadu úřadů, praktického lékaře, obchody, malou knihovnu, veterináře, autoservis, atd. atd. všechno v tom samém městském obvodu, a když se doslechnete, že někdo jezdí za doktorem z Dejvic na Háje, tak si asi řeknete "to ten doktor musí bejt ňákej děsnej specialista nebo co". 

V Číně to neznám, ale třeba v USA "zajít do obchodu" klidně znamená pochodovat šest kilometrů, a to bez toho, že byste žili na nějaké šílené periferii. "Jít do hospody" taky moc neexistuje. "Jet do hospody", to ano.

+3/0
2.11.2013 14:56

L67u56k69á33š 10V50a30ň81u52r90a 1365614693943

Když chci specialistu doktora v mé čtvrti, tak mi řekne doktor, že už mě nemůže vzít, protože už má pacienty z druhé strany Prahy.

0/0
2.11.2013 18:59

F38i26l85i51p 77T95o80p64o23l 7831851219620

Z Shell analýzy plyne prd. Řešit jeden problém a na ostatní se nekoukat není řešením. Na konci vyřešení dílčích problémů čeká zjištění, že problém jako celek byl řešitelný pouze do okamžiku, než začalo být upřednostňováno upřednostnění řešení jednoho konkrétního problému před jiným před celkem. A z celku plyne, že větším problémem je počet velkých měst před počtem kilometrů, které v nich obyvatelé ujedou.

+1/0
2.11.2013 10:13

J56a69n 39J85o17š69t 9659577221712

Úřady se snaží zpopularizovat MHD ? A kde prosím ? Dokud se 4 členné rodině vyplatí jet do centra města autem, protože je to levnější než předražená šalina, tak si o tom můžete nechat jenom zdát !

+3/−1
2.11.2013 9:58

J43o39s24e70f 36V59a71l16a 9830673413333

no rekl bych, ze se v CR prece jenom snazi. v SRN je levnejsi jet autem do mesta uz jenom kdyz jedete sam ( pokud nemusite platit za parkovani.......)

+2/0
2.11.2013 10:02

H67e44l29e66n83a 41J12i42n85d47r87o86v73a 9222226142288

Situace "čtyřčlenná rodina jede do centra města" je spíše výjimkou, většinou člověk něco vyřizuje jako jednotlivec, případně jeden rodič doprovází jedno dítě.

Problém je v tom, že ono se to kolikrát vyplatí i jednomu člověku v autě. Finančně. Pokud má kde parkovat. Časově to může být horší, hlavně ve špičce.

+1/0
2.11.2013 14:52

P90a14v46e25l 53Š51e21d62l34b54a15u51e77r 7128521302325

To je skoro fakt, tramvají se u nás dostanu do centra za 26,- Kč, autem za 48,. Kč. Takže se to vyplatí už ve dvou lidech, akorát můžou být potíže s parkováním. Časově je auto rychlejší, nemusím na něj čekat a do centra od nás vede 4-proudovka. Výhodou je teď na podzim taky menší množství bacilů v autě a žádná sedadla, pročůraná bezdomovci. A to je právě špatně, mělo by to být naopak, že by měla být výhodnější MHD.

+1/0
2.11.2013 22:59

J11i94ř66í 49K85o33c54u78r85e95k 6505374965238

uřady se snaží popularizovat MHD a to se jim daří. Autobusy jezdí tak narvané, že 20, ale klidně i 30 lidí jde raději kilometr pěšky, protože se nevešli. Prázdninový jízdní řád na půl týdne? Fakt skvělý nápad pro linku, která obsluhuje firmy a VŠ. Ty se jaksi prázdninami pro ZŠ neřídí.

0/0
4.11.2013 16:27

T47o66m86á91š 63Z93e17m23a91n 3175148584855

Všimněte si, že v Praze se nejvíce a nejlépe rozvíjejí ty části, kam se dá dostat snadno autem i mhd - centrum jako takové se vylidňuje a firmy se stěhují do širšího centra či bližších periferií.

Prostě proto, že je lepší když se věci objednávají/dovážejí/řeší/domlouvají/vyzvědávají v době potřeby a ne v době, kdy vám to magistrátní úředník laskavě dovolí, nejlépe za tučný bakšiš.

+7/0
2.11.2013 9:05

H95e90l18e44n44a 65J50i20n27d47r77o15v79a 9912456672558

Centrum se na takové věci (sídlení firem) stejně vůbec nehodí, a potěšilo by mě, kdyby odtud v rámci možností vypadly i úřady, vysoké školy a podobně. Úzké středověké uličky které jsou zároveň turisticky atraktivní se na to nehodí, a s tím se nic nenadělá. Dostat se skrz Celetnou je problém i pěšky.

0/0
2.11.2013 14:59

J70a35n 37Z41e67l83e89n19k88a 2356256868125

Otázkou je, co by potom v tom centru mělo být. OK - úřady, firmy a kanceláře půjdou do zvláštních budov nebo kancelářských center dál od centra, takže v historickém centru ubyde pracovních míst. Takže bydlení a občanská vybavenost. Ovšem bydlení nikoliv předražené, ale za rozumnou cenu a dostupné. Ale i tak tam potřebujete dojet autem kvůli zásobování, obsluze domů a bytů atd.  Neříkám, že z každé ulice musí být magistrála, redukce zbytných jízd autem je velmi žádoucí, ale pokud u vás nezaparkuje ani řemeslník nebo někdo, kdo vám něco objednaného veze, tak je to problém.

A to je právě případ "oblíbených" modrých zón. Možná i proto nastává odliv firem z předraženého a pitomými úředními regulemi svázaného centra.

0/0
2.11.2013 23:58

P59a45v37e47l 57Š86e77d60l16b70a55u12e30r 7298181862835

I v OV je to podobné, není důvod jezdit často do centra, když všechno je všude v každé čtvrti a v centru se špatně parkuje. Tramvaj je pro rodinu dražší, než jízda autem. Bohužel.

0/0
2.11.2013 23:03

J12o70s55e46f 46V77a30l54a 9380173273353

clanek jako kdyby vypadl z pera Greenpeace ......v soucasnosti je relativni nedostatek elektriny a prakticky nedostatek prevodovych soustav. Nove vodni elektrarny neni kde stavet, jaderne jsou z mody a tedy v nejblizsich letech se budou stavet elektrarny jenom na fosilni paliva. Vetrne elektrarny a fotovoltaika jsou urdzitelne jenom umele diky dotacim, samy od sebe nemaji sanci, navic vyrabeji proud pouze narazove a musi je jina elektrarna ( na fosilni paliva) jistit. V dobe vysoke specializace pracujicich jsou vyrazne naroky na flexibilitu zamestnance ( dneska tam, zitra jinde) coz hovori proti MHD. A v "kompaktnich mestech" (struktura podobna stredovekym mestum, stredy mest) nechce nikdo bydlet a centra se diky tomu naopak vylidnuji.......ale zrejme se autor nechal inspirovat stavbou cinskych mest na zelene louce a napsal k tomu uvahu :-((( P.S. zatim neni fyzikalne ucinnejsi metoda prevodu eneregie ve fosilnim palivu na pohybovou energii nez spalovaci motor, elektromotor ( v souvislosti s vyrobou el.en. v soucasnosti prakticky jenom z fosilnich paliv , ztraty vedenim el.en. a jejim skladovanim) ma mnohem horsi ucinnost

+5/−1
2.11.2013 7:21

M55a39r35e33k 24H86r42u76b41y 6437582881938

Cesky pristup je fakt zajimavy: v zahranici zpristupnuji hromadnou dopravu, Praha ji omezuje a zdrazuje. Totez se srotovnym - Evropa dotuje koupi novych aut, takze Cesko pokutuje prodej tech starych 8-o Kocourkov na n-tou :-/

+3/−4
2.11.2013 0:27

J63o64s81e38f 47V64a80l32a 9140333533413

to, co zminujete, neni az tak bezna praxe. Napriklad pro mne bylo v Mnichove levnejsi si veci vyridit ve meste pomoci auta, protoze denni listek na mestskou mne stal 7 eur = 5 l nafty = palivo na najezd asi 80 km, do centra jsem mel ale jenom 30 tam a 30 zpatky. Pokud jsem vedel, kde parkuji zadarmo ( napriklad. v obchodnich centrech 1 hod zdarma) tak jsem na tom s autem byl pohodlneji, reychleji a levneji. Srotovne v Nemecku uz davno neni - to trvalo asi jenom 6-8 mesicu v nejhlubsi krizi.

+2/0
2.11.2013 7:10

E65d23a 66D16r91á29b79e59k 7359602403307

No tak je vidět, že zlevňují, dnes už máte lístek pod 6€, cca 150Kč...U nás se k té ceně blížíme (zatím 110Kč), nevím jaké jsou průměrné platy v okolí Mnichova, jestli je to stejné jak v okolí Prahy...?

0/0
2.11.2013 13:00

H78e15l41e74n19a 51J68i22n66d51r81o23v48a 9262906512468

Pokud je mi známo, tak minimální hodinová mzda v SRN je momentálně 7,70 eur, takže v podstatě na denní lístek děláte maximálně hodinu. Nevím jaké jsou reálně platy v Mnichově, ale předpokládám že budou zpravidla vyšší, protože Mnichov je jedno z nejdražších měst.

Nicméně pořád to nic nemění na tom, že nafta vyjde levněji.

0/0
2.11.2013 15:02

J12o50s16e80f 90V57a72l75a 9700493233773

minimalni hodinova mzda neni zadny sociologicky ani ekonomicky ukazatel. Lze s klidem napsat, ze to je pouze ukazatel sily socalni demokracie v SRN/Bavorsku

0/0
2.11.2013 15:36

J39o67s13e33f 61V58a41l32a 9150233613633

jeste jednou musim reagovat-nemuzu jinak - vubec nevim co si pod pojmem minimalni mzda VY vlastne predstavujete. V zadnem pripade to neni plosne platny plat pro vsechny, ale ustanoveni tykajici se odborovych svazu a stalych pracovnich pomeru na plny uvazek pouze ve vybranych odvetvich a profesich. V soucasnosti treba 11% Nemcu z Bavorska nema prijem vyssi nez 400 eur= 10.000 Kc. zato najem studentskeho pokoje v Mnichove cini 1000 Kc (40 eur) /jeden m2 plochy = pokoj 8m2= 320 eur plus rozpocitane plochy koupelny, WC a vstupni haly. Spousta zamestnancu je zamestnana treba na castecny uvazek 0,5, ale musi pracovat jako 0,8 nebo 1,0 za plat odpovidajici 0,5 uvazku. Nebo zamestnanci na smlouvu o dilo, kde vubec zadne limity nejsou......

0/0
2.11.2013 17:15

J40o74s23e41f 52V66a75l38a 9370233333193

nevim, jak myslite ze zlevnuji. tenhle trend nemecke verejne sluzby urcite nemaji a jizdenka z tzv. 3. kruhu do centra a zpet je uz dneska za 7,80,-

0/0
2.11.2013 15:34

P34a48v86e57l 68K98u48r12a54l 5441374820780

Pokutování prodeje starých aut... zejména pokud jdou sešrotovat je skutečně ten absolutně nejvyšší ekologický postup který lze udělat.

1 auto které používáte 20-30 let je mnohem ekologičtější než když ho každé 4 roky bude měnit kvůli troše emisí.

NAopak měli by jsme v první řadě prosazovat aby každé vyřazení pojízdného vozidla bylo řádně zdaněno po celé Evropě aby se omezila ne spotřeba paliv, ale především spotřebova vozů a tedy nutní těžba kovů.

Plýtvání na výrobu nových aut značně překračuje veškeré úspory na emisích.

+8/0
2.11.2013 8:32

T89o86m66á58š 29Z40e88m88a52n 3505268444415

Nesmysl je to vůbec regulovat jinak než požadavkem na technickou způsobilost (bez limitu na CO2).

+3/0
2.11.2013 8:35

B32o13ř72e84k 49Ž25a44n92d98a 1220716839636

Akorát bych sjednotil emisní limity. Ne pro každý typ auta jinak, jak je to teď.

0/0
2.11.2013 9:16

T16o74m59á18š 95Z47e39m61a62n 3795198784185

Jako stejnou emisní normu pro skůtr a náklaďák?

+1/0
2.11.2013 12:20

B81o43ř30e80k 96Ž70a23n36d75a 1440396689936

Stejnou normu pro Trabanta a Fabii.

0/0
2.11.2013 14:02

J21a47k84u90b 73Š94a74f64a34n24d38a 7435537781141

To myslíte vážně? Takže přijde nová emisní norma a ty miliony aut se vyhází a nakoupí nová? A co jinde, tam byste to také zavedl? Takže třeba všechny domy budou muset splňovat aktuální normy? To by většina národa spala pod mostem.

0/0
2.11.2013 21:22

Š78á69r32k62a 16Z40e43l11i72n27k25o10v70á 1367395395303

Vždyť posíláte 75% populace, který je závislý na výrobě aut, na pracak...

+1/0
2.11.2013 8:48

B48o11ř35e90k 75Ž70a15n24d14a 1530576299906

A to je nějaký argument ? Podle této logiky je výroba aut totéž jako stavění hladové zdi.

+6/0
2.11.2013 9:17

J47o53s90e18f 56V16a21l75a 9620633763463

proc na pracak ? stejne tech 75% neni v autovyrobe zamestnano jako odbornik ( konstrukter, designer, odbornik-technolog) ale maximalne jako odborny delnik ( lakyrnik, karosar - ti se uplatni i v jinych oborech) a zbytek jako monter na pasu ( ti se uplatni kdekoli) . No a kdyz se nebudou kupovat auta, tak zbydou penize na neco jineho, a bude bud poptavka treba po elektronice nebo po stavebnich pracech nebo po aktivitach pro volny cas - ty penize se pouze budou tocit jinde

+4/0
2.11.2013 9:32

P73e58t93r 13S37v94o83b18o93d52a 5522225138971

Nojo, trvá můžeme vyrábět jaderný hlavice ;-D

0/0
2.11.2013 23:35

Š12t86ě85p80á80n 78L70i19š61k78a 3325277537852

nejde o ekologii, jde o peníze

0/0
2.11.2013 12:08

Najdete na iDNES.cz