Seat Minimó

Seat Minimó | foto: Seat

Minimó je elektrická čtyřkolová motorka seatu s karoserií

  • 30
Španělská automobilka Seat zkombinovala motocykl s elektrickým autem a vytvořila koncept městského autonomního vozidla budoucnosti, který má snížit náklady na sdílený elektromobil o 50 procent. Automobilka koncept jménem Minimó předvedla na veletrhu Mobile World Congress, který probíhá v Barceloně.

Úzké a agilní vozidlo usnadňuje jízdu v městských oblastech, má však uzavřený interiér, je praktické a nabízí vyšší úroveň bezpečnosti, takže uspokojí požadavky širšího okruhu řidičů.

„Automobilový průmysl se přizpůsobuje změnám v pohledu zákazníků na individuální dopravu. Seat nabízí pro tyto výzvy řešení v podobě vozidla Minimó, které jsme poprvé vyvinuli specificky k tomuto účelu. Kombinací techniky pro autonomní jízdu a systému elektrického pohonu vytváříme budoucnost městské mobility,“ vysvětlil předseda představenstva společnosti Luca de Meo.

Koncepční dvoumístný vůz s vnější délkou 2,5 metru a šířkou 1,24 metru má projet i těmi nejucpanějšími městskými ulicemi a využít i ty nejmenší mezery pro zaparkování. Kompaktní rozměry navíc zmenšují plochu vozidla na pouhých 3,1 m², což je mnohem méně než u běžného městského vozu (cca 7,2 m²); půdorysná plocha je tedy jen o málo větší než u motocyklu. Interiér má uspořádání 1+1, to znamená, že spolujezdec sedí za řidičem. Seat uvádí, že vzdálenost mezi kyčelními klouby řidiče a spolujezdce vzadu je stejná jako v modelu Mii, zatímco vzdálenost mezi cestujícími a dveřmi je větší než v aktuální ibize.

Základem vozidla je tuhý skelet. Kola s průměrem 17“ jsou umístěna co nejdál od sebe.

Jedním předním světlometem připomíná motocykl.  Zavěšení asymetrických dveří umožňuje jejich otevření i v nejtěsnějších prostorech. Menší dveře řidiče na levé straně ponechávají více místa pro okna, což zlepšuje výhled z vozidla, zatímco větší dveře spolujezdce na pravé straně významně usnadňují nastupování a vystupování.

Zadní sedadlo je neoddělitelnou součástí interiéru. Pokud cestuje řidič sám, může velkorysý prostor vzadu využít pro odložení zavazadel. Toto řešení zvyšuje praktičnost vozidla a také naznačuje další možné využití vozu Minimó i pro jiné účely, než je přeprava lidí.

Akumulátory, uložené pod podlahou vozidla ve snadno přístupném rámu, lze vyměnit za zcela nabitou sadu během několika sekund a s minimálním úsilím. Vozidlo tak může pokračovat v jízdě mnohem rychleji než ostatní auta na silnicích. „Pro soukromé zákazníky se tím výrazně zkrátí doba nabíjení a provozovatelům služby sdílení městských elektromobilů se sníží provozní náklady,“ vysvětluje Filip Stoulil z českého zastoupení značky. „Minimó poskytne zákazníkům dojezd více než 100 kilometrů na jedno nabití sady akumulátorů s vysokou hustotou energie.“

Vůz má integrovaná digitální řešení pro soukromé uživatele i klienty služeb sdílení automobilů na základě digitálního klíčku a bezdrátové technologie Android Auto. Tato platforma je navíc otevřená pro další budoucí vývoj. Minimó je připraveno na budoucí techniku pro autonomní jízdu úrovně 4, která umožní vyzvednout uživatele na stanoveném místě.

,

Elektromobil