Saab ožije díky Číně. Chystají se nové modely a turecký národní vůz

aktualizováno 
Čínské konsorcium National Electric Vehicle Sweden (NEVS), které v roce 2012 převzalo aktiva zkrachovalé švédské automobilky Saab, získalo zakázku na dodání 150 000 elektromobilů. Konsorcium oznámilo, že celková hodnota kontraktu činí 12 miliard dolarů (300 miliard korun).

NEVS může používat jméno Saab, ale nemá práva na používání tradičního loga s hlavou gryfa (mytického orlo-lva) na modrém podkladu. | foto: NEVS

NEVS díky kontraktu obnoví výrobu aut v závodě Saabu ve švédském Trollhättanu, informovala agentura DPA. Mluvčí konsorcia NEVS uvedl, že zakázka od čínské leasingové firmy Panda New Energy povede k vytvoření pracovních míst pro stovky lidí. Dodal, že společnost NEVS hodlá vyrábět karoserie elektromobilů v Trollhättanu, konečnou montáž vozů však bude zajišťovat její závod v čínském Tchien-ťinu. Sériová výroba by měla začít v roce 2017. Půjde o elektrifikovaná provedení původního Saabu 9-3.

Saab 9-3 EV

Saab 9-3 EV

Po dodání 150 tisíc elektrosaabů do roku 2020 dohoda počítá s další dávkou. V té má být dalších sto tisíc elektromobilů nové generace, postavených na platformě Phoenix, kterou Saab vyvinul, ale nikdy nepoužil (čtěte zde).

Společnosti NEVS se doposud podařilo vyrobit a prodat pouze omezené množství benzinových Saabů 9-3, vyrobených po obnovení produkce před dvěma roky. Dohoda s firmou Panda je prvním kontraktem, který je v souladu s plány konsorcia NEVS zaměřit se na auta s elektrickým pohonem.

První novodobý Saab 9-3 je černý a má dvoulitrový turbobenzinový motor s...

Konsorcium obnovilo výrobu v Trollhättanu již koncem roku 2013, zhruba po půl roce ji však muselo kvůli nedostatku peněz zastavit. NEVS má práva na použití jména Saab, nemůže ale používat tradiční logo.

Automobilka díky finančnímu zajištění od čínské leasingovky může začít pracovat na nových projektech. Ještě před oznámením podpisu kontraktu už šéf značky Mattias Bergman pro švédský rozhlas prozradil, co se chystá. Na platformě Phoenix mají vyjet nové modely.

Chystané nové modely Saabu

Klasickou 9-3 nahradí auto podobné velikosti s karoserií typu fastback, typickou pro modely této kultovní švédské značky. Další tři auta mají být crossovery a SUV různých velikostí. Sluší se připomenout, že značka už auto takového typu měla. Saab 9-4X, který je podle těch, kdo v něm jeli, velmi povedený, ale ani nedostal šanci se prosadit. Krátce po premiéře a zahájení výroby značka zkrachovala.

Všechny chystané modely by měly mít primárně elektrickou verzi. První premiéra je naplánovaná na rok 2018.

Fotogalerie

Podle neoficiálních informací má s vývojem elektrických saabů pomoci další čínský výrobce Dongfeng, který má zkušenosti se stavbou elektromobilů, spolupracoval tak už s Nissanem a Renaultem, Hondou, Peugeotem a Kiou.

Turecké národní auto

Aby bylo všechno ještě zašmodrchanější, jsou do budoucnosti saabu zapleteni i Turci. Saab 9-3, který je technicky spřízněný s patnáct let starým Opelem Vectra, má tak zaděláno na nesmrtelnost. Licenci na výrobu modelu totiž koupila turecká vláda.

“Koupili jsme práva na Saab 9-3. Vyrábět se bude pod tureckým jménem protože nemáme povolení používat jméno Saab. Vývoj bude probíhat v naší zemi,“ prohlásil turecký ministr vědy a průmyslu Fikri Işık letos v půlce října. Dohoda byla uzavřena po půlročním vyjednávání letos v květnu, od té doby se ladily detaily. „Nemohu prozradit přesná čísla, ale bylo to za velmi přijatelnou cenu,“ dodal ministr.

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Na vývoji mají spolupracovat Turci s vývojáři Saabu. Po internetu už kolují fotky prototypů (jsou minimálně tři), které ukazují, že příď bude vypadat jako u Cadillacu BLS, který byl odvozený s 9-3 a vyráběl se s ním na stejné lince (znalci mu říkají „saabilak“). Turci si chtějí sami vyrábět až 85 procent dílů. Také v tomto případě se počítá s elektrickou verzí. Auto by se mělo představit do pěti let.

Turecko se ještě rozhoduje, zda celý projekt dotáhne do konce a zafinancuje samo, což by stálo asi miliardu dolarů, anebo bude spolupracovat s některým ze zavedených výrobců.

Saab 9-3 dělá v přestrojení za jiné auto už několik let kariéru v Číně. V roce 2010 se čínský výrobce BAW (Beijing Automotive Works) na autosalonu v Pekingu pochlubil dvěma vozy BAW C60 a C71. První z nich je upravený Saab 9-3, druhý Saab 9-5. Licenci na ně koupil od koncernu General Motors za pouhých 200 milionů dolarů čínský koncern BAIC a BAW je jedna z jeho značek.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Fiat-Chrysler naoko zařadí do své flotily Tesly, aby splnil emisní limity

Fiat 500e

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se dohodla s americkým výrobcem elektromobilů...

Češi jsou ochotní o provozu svého auta hodně „vyslepičit“

Ilustrační snímek

Přes šedesát procent Čechů připouští, že si koupí elektromobil. Úvahy se ale s realitou rozcházejí.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz