Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Saab ožije díky Číně. Chystají se nové modely a turecký národní vůz

aktualizováno 
Čínské konsorcium National Electric Vehicle Sweden (NEVS), které v roce 2012 převzalo aktiva zkrachovalé švédské automobilky Saab, získalo zakázku na dodání 150 000 elektromobilů. Konsorcium oznámilo, že celková hodnota kontraktu činí 12 miliard dolarů (300 miliard korun).

NEVS může používat jméno Saab, ale nemá práva na používání tradičního loga s hlavou gryfa (mytického orlo-lva) na modrém podkladu. | foto: NEVS

NEVS díky kontraktu obnoví výrobu aut v závodě Saabu ve švédském Trollhättanu, informovala agentura DPA. Mluvčí konsorcia NEVS uvedl, že zakázka od čínské leasingové firmy Panda New Energy povede k vytvoření pracovních míst pro stovky lidí. Dodal, že společnost NEVS hodlá vyrábět karoserie elektromobilů v Trollhättanu, konečnou montáž vozů však bude zajišťovat její závod v čínském Tchien-ťinu. Sériová výroba by měla začít v roce 2017. Půjde o elektrifikovaná provedení původního Saabu 9-3.

Saab 9-3 EV

Saab 9-3 EV

Po dodání 150 tisíc elektrosaabů do roku 2020 dohoda počítá s další dávkou. V té má být dalších sto tisíc elektromobilů nové generace, postavených na platformě Phoenix, kterou Saab vyvinul, ale nikdy nepoužil (čtěte zde).

Společnosti NEVS se doposud podařilo vyrobit a prodat pouze omezené množství benzinových Saabů 9-3, vyrobených po obnovení produkce před dvěma roky. Dohoda s firmou Panda je prvním kontraktem, který je v souladu s plány konsorcia NEVS zaměřit se na auta s elektrickým pohonem.

První novodobý Saab 9-3 je černý a má dvoulitrový turbobenzinový motor s...

Konsorcium obnovilo výrobu v Trollhättanu již koncem roku 2013, zhruba po půl roce ji však muselo kvůli nedostatku peněz zastavit. NEVS má práva na použití jména Saab, nemůže ale používat tradiční logo.

Automobilka díky finančnímu zajištění od čínské leasingovky může začít pracovat na nových projektech. Ještě před oznámením podpisu kontraktu už šéf značky Mattias Bergman pro švédský rozhlas prozradil, co se chystá. Na platformě Phoenix mají vyjet nové modely.

Chystané nové modely Saabu

Klasickou 9-3 nahradí auto podobné velikosti s karoserií typu fastback, typickou pro modely této kultovní švédské značky. Další tři auta mají být crossovery a SUV různých velikostí. Sluší se připomenout, že značka už auto takového typu měla. Saab 9-4X, který je podle těch, kdo v něm jeli, velmi povedený, ale ani nedostal šanci se prosadit. Krátce po premiéře a zahájení výroby značka zkrachovala.

Všechny chystané modely by měly mít primárně elektrickou verzi. První premiéra je naplánovaná na rok 2018.

Fotogalerie

Podle neoficiálních informací má s vývojem elektrických saabů pomoci další čínský výrobce Dongfeng, který má zkušenosti se stavbou elektromobilů, spolupracoval tak už s Nissanem a Renaultem, Hondou, Peugeotem a Kiou.

Turecké národní auto

Aby bylo všechno ještě zašmodrchanější, jsou do budoucnosti saabu zapleteni i Turci. Saab 9-3, který je technicky spřízněný s patnáct let starým Opelem Vectra, má tak zaděláno na nesmrtelnost. Licenci na výrobu modelu totiž koupila turecká vláda.

“Koupili jsme práva na Saab 9-3. Vyrábět se bude pod tureckým jménem protože nemáme povolení používat jméno Saab. Vývoj bude probíhat v naší zemi,“ prohlásil turecký ministr vědy a průmyslu Fikri Işık letos v půlce října. Dohoda byla uzavřena po půlročním vyjednávání letos v květnu, od té doby se ladily detaily. „Nemohu prozradit přesná čísla, ale bylo to za velmi přijatelnou cenu,“ dodal ministr.

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Na vývoji mají spolupracovat Turci s vývojáři Saabu. Po internetu už kolují fotky prototypů (jsou minimálně tři), které ukazují, že příď bude vypadat jako u Cadillacu BLS, který byl odvozený s 9-3 a vyráběl se s ním na stejné lince (znalci mu říkají „saabilak“). Turci si chtějí sami vyrábět až 85 procent dílů. Také v tomto případě se počítá s elektrickou verzí. Auto by se mělo představit do pěti let.

Turecko se ještě rozhoduje, zda celý projekt dotáhne do konce a zafinancuje samo, což by stálo asi miliardu dolarů, anebo bude spolupracovat s některým ze zavedených výrobců.

Saab 9-3 dělá v přestrojení za jiné auto už několik let kariéru v Číně. V roce 2010 se čínský výrobce BAW (Beijing Automotive Works) na autosalonu v Pekingu pochlubil dvěma vozy BAW C60 a C71. První z nich je upravený Saab 9-3, druhý Saab 9-5. Licenci na ně koupil od koncernu General Motors za pouhých 200 milionů dolarů čínský koncern BAIC a BAW je jedna z jeho značek.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Baterie elektromobilů nejvíc ničí rychlé dobíjení a horko, ukazuje analýza

Nabíjení elektromobilu

Životnost baterií je pro mnohé elektromobilisty i případné zájemce o elektrická auta velkým...

Elektroaut v kraji rok od roku přibývá, nabíjecích stanic je zatím málo

Na A8 v Irschenbergu jsme chtěli koupit rakouskou dálniční známku, na absolutně...

Nástup elektromobility je výzvou nejen pro automobilky, ale i pro firmy a jednotlivce. Hustota sítě...

Třetina úředníků pojede v elektromobilu. EU chce, aby ostatním šli příkladem

ilustrační snímek

Evropská unie chce snížit počet aut se spalovacím motorem. A veřejná sféra má jít příkladem. Od...

Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Škoda Citigoe iV

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené...

ANALÝZA: Evropě chybí baterky pro elektromobily. Továrny vznikají pomalu

Baterie pro automobil Chevrolet Bolt EV (na snímku) má kapacitu 60 kWh.

VIDEO Automobilové koncerny přicházejí na trh s jedním modelem elektromobilu za druhým. Ovšem chybí jim...

Nová pouliční autopůjčovna přišla do Prahy. Pronajímá elektrické volkswageny

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

V Praze nově jezdí 100 sdílených elektromobilů VW e-up! maďarské carsharingové služby GreenGo. Do...

VW dostane na Slovensku pobídky na výrobu součástek pro elektromobily

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská vláda schválila pobídky za 5,04 milionu eur (téměř 126 milionů korun) slovenské divizi...

  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Nejhorší pád od války: prodeje aut klesly v ČR o třetinu, Itálie minus 85 %

Koronavirus „napadl“ i registrace osobních aut v Evropě. V Česku se v březnu meziročně prodalo o 35 procent méně, v...

Autofotka týdne: Když je za oknem koronavirus, postavte si auto v obýváku

Ikonický Fiat 500F se nemusí prohánět jen po silnicích, ale také v obýváku po koberci. Automobilka Fiat se spojila se...

Pozor, pálí. Parní zjev z Verneovky startuje 45 minut a ujede pět kilometrů

Má pět koní, dojezd na plnou nádrž pět kilometrů a maximální rychlost odhadem třicet za hodinu. A pohání jej pára....

Ztráta, nebo rána z milosti? Pařížský autosalon zrušen, prý koronavirus

Koronavirová pandemie zasahuje celý autoprůmysl. Svět aut čekají velké změny, následky výpadku výroby a pád prodejů...

Advantage Consulting, s.r.o.
C++ WIN API VÝVOJÁŘ

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 60 000 - 95 000 Kč

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Před pár dny měli skvěle fungující gastropodnik, dnes bojují o přežití

Před čtyřmi lety Petra Pavičová opustila pozici manažerky v korporátu a s manželem založila FoodIN catering. Z nuly...

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...