Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rok po uvedení Škody Fabia na silnice: Chvála krátké verze, kombi s rozpaky

Škoda Fabia jezdí na zdejších silnicích už déle než rok a za tu dobu si vydobyla pověst jednoho z nejlepších zástupců v kategorii malých automobilů. Jejím největším handicapem je v porovnání s konkurencí líný a žíznivý motor 1.4 o výkonu 50 kilowattů, který je jedním ze čtveřice benzinových pohonů 1.4 v mladoboleslavské nabídce.

Zcela bez výhrad však dlouhodobým testem MF DNES na 40 tisíc kilometrů neprojela ani Škoda Fabia 1.4 16V o výkonu 74 kilowattů: měla řadu závad, které výrobce vysvětloval tím, že se jednalo o dětské bolesti vůbec prvního prodaného vozu nového modelu.

Před několika měsíci se objevila verze kombi, která při srovnávacím testu pořádaném MF DNES zklamala nejistými jízdními vlastnostmi. Někteří z porotců je dokonce označili za nebezpečné, zatímco Škoda Auto na dané téma obstarala názory odborníků i laiků, kteří si naopak nemohli jízdní vlastnosti Fabie kombi vynachválit.

Do neuzavřené diskuse v posledních dnech vstoupili také zákazníci, kteří při koupi Škody Fabia kombi narazili na problém: k silnějším verzím modelu výrobce nedodával podélné střešní nosiče. Prodejci škodovek tvrdili, že je to kvůli špatné aerodynamice, která má za následek horší jízdní vlastnosti vozu. Mladoboleslavská Škoda Auto to však popřela.

"Střešní ližiny jsme neměli pro verze 1.9 TDI a 2.0 vůbec v nabídce," říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. "Nyní jsme vyvinuli takové výrobky, které budeme moci nabídnout i k těmto motorům. Liší se nepatrně svými tvary. Staré ližiny měly takové fyzikální vlastnosti, jež byly určeny jen k slabším pohonným jednotkám."

Ližiny se nemění
Zájemci o Fabie kombi z různých koutů republiky se přitom v prodejnách nových automobilů Škoda mohli dozvědět: "Střešní ližiny automobilka nedodává na silnější verze, asi se bude na tyto vozy montovat zadní spoiler, který jízdní vlastnosti Fabie kombi uhlídá," znělo z úst obchodníků.

Potvrzují to nejen dopisy do MF DNES, ale také redakční telefonický průzkum v prodejnách Škody. "Mám zájem o Fabii kombi 1.9 TDI, po prostudování katalogu jsem zjistil, že na fotografiích propagované hagusy (střešní ližiny - pozn. red.) jsou k mání pouze pro motory s výkony 47, 50 a 55 kilowattů," píše například čtenář Martin Mrázek z Ostravy. "Takové propagační materiály jsou podle mne na hranici klamavé reklamy."

"O spoileru ani o horších jízdních vlastnostech Fabie kombi se silnějšími motory ani střešními ližinami nic nevíme," reaguje Evžen Krauskopf. "A není jasné, odkud to prodejci vědí."

Na otázku, zda starší provedení ližin, se kterými už řada Fabií kombi jezdí, může nějak ovlivnit jízdní vlastnosti vozu, Evžen Krauskopf odpovídá: "Ne, byly vyvinuty jen pro slabší motory a takové Fabie kombi tak nemají žádné jízdní problémy. O výměně střešních ližin na již prodaných vozech neuvažujeme."

Otazníky zůstávají
Připomeňme, že na nečekaně horší jízdní vlastnosti Fabie kombi upozornila koncem loňského listopadu jedenáctičlenná porota, která v rámci srovnávacího testu pořádaného MF DNES vyzkoušela Fabii kombi a její čtyři konkurenty - Seat Cordoba kombi, Opel Astru Classic kombi, Škodu Felicia kombi a Škodu Octavia kombi.

Jízdní vlastnosti Fabie kombi byly mezi porovnávanými auty nejproblematičtější. "Poté, co jsme před necelým rokem rovněž ve srovnávacím testu MF DNES vyhodnotili krátkou fabii jako krále malé třídy v jízdních vlastnostech, bylo chování kombíku překvapující," řekl tehdy jeden z porotců, Ivan Zatyko, povoláním technik nezávislé pražské zkušebny automobilů.

Fabia kombi se na uzavřeném letišti při vyhýbacích manévrech chovala nedotáčivě. To je nedostatek, který se může projevit při složitém manévru, když se například řidič vyhýbá překážce a poté se vrací do svého pruhu.

Další z porotců - dlouholetý řidič Vladimír Petruš z Plzně, který vždy jezdil s vozy Škoda a má za sebou několikaletou praxi technického komisaře při motoristických sportovních podnicích - při hledání příčin problémů Fabie kombi mínil, že problematické jízdní vlastnosti mohou padat na konto pneumatik.

Jednalo se o výrobky Michelin, které na fabii naprosto nezávisle na testech MF DNES kritizoval jeden ze čtenářů - mimořádně zkušených motoristů. Poté, co mu Škoda Auto uznala reklamaci, odmítl zveřejnění svého dopisu, který však má redakce k dispozici.

Bolesti prý byly malé
"Rozjezd výroby fabie hodnotíme i nadále jako nejúspěšnější ze všech modelů," odpovídá Evžen Krauskopf na dotaz, jak moc podle zkušeností automobilky trpěl model Fabia ve svém prvním prodejním roce závadami. Právě první měsíce sériové výroby totiž u aut odhalí závady, které příprava na výrobu nezachytila.

Poněkud v rozporu s uvedenou zkušeností vyzněl test vůbec první prodané fabie, kterou v dražbě ve prospěch nadace Paraple získala MF DNES. Během 40 tisíc testovacích kilometrů musely servisy Škodě Fabia 1.4 16V Elegance o výkonu 74 kilowattů vyměnit nejen všechny brzdové kotouče, ale také přední sedadla a řídicí jednotku motoru. Navíc se porouchal airbag řidiče a střešní okno.

Veškeré nedostatky na testované fabii odstranily značkové servisy zdarma v rámci garance, ovšem z dlouhodobé zkoušky vozu vyplynulo pozoruhodné: závady se projevily až po ujetí 20 tisíc kilometrů, což průměrný řidič nezvládne během roku, kdy je Škoda Fabia v záruce.

Cena všech oprav a servisů, které by takový motorista zaplatil, dosáhla částky 70 tisíc korun. To ovšem technik jednoho ze servisů, které o testovaný automobil pečovaly, komentoval slovy, že při mimozáručních opravách by nebyli tak velkorysí. Většinu z porouchaných dílů by servis nevyměnil, ale opravil. Zákazník by tak v konečném účtování tolik neplatil.

Cizina fabii chválí
Škoda Fabia sklízí v testech zahraničních časopisů většinou dobrá hodnocení. V západní Evropě je však zájem o dražší verze vybavené německými motory, které netrpí neduhy českých ne zrovna střídmých a nepříliš rychlých benzinových pohonů 1.4.

Jedním z největších trumfů fabie bylo vítězství ve srovnávacím testu německého časopisu Auto Bild, v němž malá Škoda s motorem 1.9 TDI pokořila nejen Audi A2, ale také Mercedes třídy A. Fabii kombi však prestižní zahraniční časopisy, jako je Auto Motor und Sport, Auto Bild nebo britský Autocar, zatím jen krátce představily.

Do velkého redakčního testu ji dosud žádný z těchto magazínů nezařadil. Hodnocení jízdních vlastností z takového testu uspořádaného nezávislým motoristickým časopisem proto zatím chybí.

Za rok 2000 našla Škoda Fabia v Česku přes 20 tisíc zákazníků.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...