Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rallye dietářů je nová disciplína. Lechtali jsme plyn v elektrickém mustangu

Elektrický Ford Mustang Mach-e GT je aktuálně nejvýkonnějším Fordem v nabídce českého importéra. S výkonem 487 koní a točivým momentem 860 Nm překonává i pětilitrový benzínový Mustang GT Mach 1, který nabídne „jen“ 460 koní a 529 Nm. Otestovat ho na ekologické rally je tak opravdu bláznivý nápad, to přiznáváme rovnou.
Ekorally s Fordem Mustang Mach-e GT

Ekorally s Fordem Mustang Mach-e GT | foto: Ford

Jenže možná právě v tom je budoucnost motorsportu. Můžeme si o tom myslet, co chceme, ale pokud se automobilky zbláznily do elektromobility, tak i soupeřit se bude právě s těmito vozy. A prohánět se s nimi na okruhu nebo jezdit klasickou rallye ne že nejde, ale nedává to moc smysl. Stále ve větším počtu proto výrobci měří svoje síly (nebo lépe řešeno schopnosti řidičů) na tzv. ekologických rallye. My jsme si jednu takovou nanečisto vyzkoušeli s tím nejpovolanějším z povolaných. Michal Žďárský aktuálně vede český pohár v této disciplíně a je na druhém místě evropského šampionátu FIA.

„Principem ekologických rallye – ale přesnější by bylo říkat rallye pravidelnosti – je přesné dodržování organizátorem stanoveného rychlostního průměru na trase měřených testů,“ vysvětluje princip Michal Žďárský. „Až na pár výjimek se soutěž jede na komunikacích otevřených pro veřejný provoz bez uzavírek. Vůbec nezáleží na tom, kdo daným úsekem projede nejrychleji. Povinností posádky je dodržování veškerých pravidel silničního provozu a projet trať přesně podle obdrženého šipkového itineráře.“

Na trati všech rychlostních zkoušek je pro posádky neznámý počet míst, kde probíhá tajné měření času. Těch bývá na některých soutěžích až 1 000. Odchylka jedné desetiny sekundy od ideálního času v každém měřeném místě znamená penalizaci jedním trestným bodem. Kdo má v součtu na svém kontě bodů nejméně, a to včetně případných dalších penalizací, vyhrává. Přesnost posádek na nejvyšší úrovni se pohybuje kolem odchylky 0,2 s na každém tajném měřeném bodě. Délka jednotlivých zkoušek se často liší, obvykle se pohybuje od 10 do 40 km, ale výjimkou nejsou ani zkoušky dlouhé až 90 kilometrů.

Dvě speciální barvy

Nejprve si ovšem pojďme říct, jestli se pro takovou věc vůbec hodí Ford Mustang Mach-e GT? Auto na nějaké závody to na první dobrou není. Tvarem karoserie připomíná spíš větší crossover či SUV-coupé. V detailech se však k tradici benzinového mustangu hrdě hlásí. Úplně chybí logo Fordu, vpředu i vzadu se skví logo běžícího koně. Na své benzinové sourozence odkazuje i dlouhá přední kapota a třídílné zadní svítilny. Oproti standardnímu elektrickému mustangu má verze GT černou masku chladiče, speciální 20palcová dvoubarevná kola, červeně lakované brzdové třmeny Brembo a dvě vyhrazené barvy karoserie – modrou a oranžovou.

Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění

Ale nejdůležitější je u verze GT samozřejmě pohon. GT je v nabídce pouze s pohonem všech kol a baterií 98,7 kWh se základní cenou 2 119 900 Kč. Oproti sériové zadokolce o výkonu 216 kW s a zrychlením z 0 na 100 km/h za rovných sedm sekund je GT někde úplně jinde. 358 kW umožňuje zrychlení za 3,7 sekundy při tzv. letmém startu.

Napříč republikou na start

Nejdřív jsme se museli na místo naší rallye dostat. Začátek cesty byl v Praze, konec v Čeladné v Beskydech. Plánovaná trasa přes Moravskou Třebovou a Olomouc měla 388 kilometrů, udávaný dojezd auta je až 490 kilometrů, realita je vždycky nižší, navíc při jízdě po dálnici. Pokud máme jet normálně a nestresovat se pomalou, co nejekologičtější jízdou, je už toto výzva, a to rallye ještě nezačala.

Vyrážíme s baterií nabitou na 97 % a auto ukazuje dojezd 319 kilometrů. To je málo, ale zřejmě jde o nějakou anomálii danou tím, s jak těžkou nohou jezdili řidiči v autech před námi. Jiná auta, co jedou s námi, hlásí dojezd přes 400 kilometrů. Za zhruba 3 hodiny a 215 kilometrů jsme v Moravské Třebové. Zbývá nám 37 % energie. Pro jistotu proto dvacet minut dobíjíme 15 kWh na 55%. Čeká nás totiž zkouška akcelerace na místním letišti, která ukáže, jak brutální ve skutečnosti zrychlení auta je. Akcelerace vás přimáčkne do sedačky. Na uzavřené trati umožní auto na základě údajů z GPS odemknout sportovní mód Untamed Plus s omezeným výkonem ESP.

Tyto hrátky nám ovšem berou energii, proto v Olomouci děláme ještě jednu zastávku na tři čtvrtě hodiny, dobíjíme 32 kWh na 70 procent a v pohodě dojíždíme do cíle. Skoro 400 kilometrů jsme zvládli se spotřebou 24 kWh/100 km. Což není tak vzdálené od deklarované spotřeby 21,2 kWh/100 km.

Hlavně si rozumět s technikou

Druhý den nás čeká samotná rallye nanečisto. Od posádky to vyžaduje pečlivou přípravu. Aby člověk mohl jet, musí si stáhnout do mobilu nebo tabletu speciální aplikaci, do ní zadat organizátorem dané údaje o délce jednotlivých úseků a rychlostních průměrech. K tomu dostane i vytištěný itinerář trasy, který obsahuje jak úseky samotných zkoušek, tak přejezdů mezi nimi.

Udržet zadaný rychlostní průměr v běžném provozu není často úplně snadné, ale základem úspěchu je dobře si rozumět s technikou. Aplikace má ukazovat všechny potřebné údaje, především to, jak dodržujeme rychlostní limity a zda máme zrychlit nebo zpomalit.

A v disciplíně porozumění si s technikou naše posádka bohužel tápe. Nejprve nám aplikace neukazuje ujetou vzdálenost, pak v první rychlostní zkoušce nulujeme počítadlo kilometrů v průběhu zkoušky, jak se to snažíme opravit, přejedeme odbočku a úplně se ztrácíme. Bloudíme nejméně 10 minut, další čas nám bere auto se dřevem, které zablokovalo úzkou cestu, po které jedeme. V první zkoušce tak úplně propadneme, máme štěstí, že organizátoři znají dnes moderní slovo „zastropovat“ a nebojí se ho použít, takže zastropovali počet trestných bodů v etapě na 10 tisíc.

Podzimní Beskydy a krásný slunečný den nám všechno vynahrazují, můžeme se aspoň trochu kochat. V dalších zkouškách se už zlepšujeme a postupně se učíme s technikou sžít a daří se nám čím dál lépe. Na stupně vítězů to už není, ale na první pohled složitý systém soutěže, kde o řidičské umění jde až v druhé řadě, a hlavní je si rozumět s výpočetní technikou, nás baví čím dál víc.

Rallye pro každého

Na rallye pravidelnosti stejně jako na elektromobil můžou existovat dva naprosto rozdílné pohledy, a oba mají něco sebe. Elektromobily mají své místo na trhu, ale nejsou univerzálním řešením pro každého. Ford Mustang Mach E GT může někomu připadat výkonově předimenzovaný, jiný se zase nechce stresovat s nabíjením na dlouhé cestě. Pro jiného však právě toto auto může být vstupem do světa elektromobility, protože technicky funguje úžasně. Je rychlé a přitom neskutečně komfortně naladěné.

Superbu unikla medaile v rally jen o setiny. Vystačil se 3,9 litry na sto

Podobně rallye pravidelnosti bude pro někoho nesrovnatelná s klasickou rallye a bude si raději točit volantem na uzavřené trati, než aby si šmrdlal nějaká čísla v telefonu. Naopak pro řadu soutěživých lidí je právě tento formát tou nejsnazší cestou, jak závodit s autem. Člověk nepotřebuje žádné investice navíc, soutěžit se dá jen po stažení aplikace, která je zdarma, a s autem, kterým jezdíte každý den.

Příležitostí v Česku je stále víc. „Rallye regularity jsou na vzestupu,“ potvrzuje Michal Žďárský. „Zatímco v zahraničí se podobná aktivita těší poměrně velké pozornosti, účasti a oblibě, ve zdejších luzích a hájích ji jednotlivé posádky přicházejí více a více na chuť. Jde o jiné pojetí automobilového soutěžení, jinou kategorii, nemá za cíl konkurovat rychlostní rallye jako takové. A tak je třeba ji brát. Na druhé straně je ideální příležitostí, jak proniknout do světa motorsportu – může se ji zúčastnit prakticky kdokoliv, kdo má řidičský průkaz a nějaký vůz. Navíc soutěže regularity jsou často jako doplněk velké rallye, tak je možné současně nasávat i atmosféru velké soutěže, projet rampu velké rallye a porovnat svůj řidičský i navigační um s konkurenčními posádkami.“

Letos za tímto účelem vznikl první ročník domácího šampionátu Rallye pravidelnosti – PHOENIX CONTACT Česká trophy v ecoRally. Hlavní kategorie je vypsána pro elektromobily, ale účastnit se lze i s hybridy, historiky a dokonce i s jakýmkoliv vozem se spalovacím motorem. Český kalendář letos nabídl pět závodů, přičemž poslední se koná začátkem listopadu při Classic Rally Klatovy.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tesla chystá operaci Sekvoj. Malý dostupný Model 2 vyjede v červnu 2025

Průkopnický výrobní proces Tesly „Unboxed Vehicle“ má zjednodušit, zrychlit a...

VIDEO Sekvoj. Právě jméno tohoto mohutného stromu, dorůstajícího do značných výšek, nese projekt nového...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...