(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V Rakousku budou testovat na dálnici 140 km/h

  • 129
Rakouský ministr pro infrastrukturu Norbert Hofer je pro, aby se vyzkoušela možnost navýšení maximální rychlosti a po roce se rozhodlo, zda je to dobré řešení. Zvýšení dálničního limitu o deset kilometru v hodině se má testovat na autostrádě A1 mezi Vídní a Salcburkem.

„Rakousko o něčem takovém uvažovalo už v letech 2006 a 2007 a na některých úsecích zkoušelo maximálku 160 km/h. Byť žádné negativní výsledky test nepřinesl, v tichosti se přešlo opět na tradiční dálniční rychlost,“ uvádí Igor Sirota z ÚAMK.

„Na testovaném úseku tehdy nedošlo k žádným vážným nehodám. Ale přesto byli všichni v Rakousku rádi, že celá věc skončila. V době, kdy se bavíme o ochraně klimatu a životního prostředí, je téma jako zvýšení rychlosti na dálnicích kontraproduktivní,“ komentovala test v roce 2008 zástupkyně rakouského autoklubu ÖAMTC (více čtěte zde).

„Podle celé řady výzkumů nehodovost a emise rostou společně s nezbytností brždění a zrychlování, nikoliv při plynulé vysoké rychlosti. Německo je toho dokladem. Na zhruba 60 % dálniční sítě tam není omezena maximální rychlost, přesto to nemá žádný vliv na vyšší počet dopravních nehod,“ komentuje Sirota.

Maximální povolená rychlost na rakouských dálnicích je nyní 130 km/h. Rakouskou specialitou jsou ovšem takzvané IG-L (Immissionsschutzgesetz-Luft) zóny. Jsou to úseky se sníženou rychlostí na 100, případně až na 80 km/h kvůli omezení zátěže z emisí a hluku. Pokud v nich pojedete rychleji, kromě pokuty za překročení rychlosti hrozí ještě další pokuta za znečišťování životního prostředí, která je až dva tisíce eur. Rakousko postupně zóny IG-L rozšiřuje. Policii se prý tento systém osvědčuje a nehodovost se podle sledování snížila až o 50 %.