Radar naměřil řidičům na D1 přes 250 km/h

  11:35aktualizováno  11:35
Dálnice z Prahy do Brna představuje pro každého pátého řidiče závodní dráhu, na níž není nutné dodržovat zákonem předepsanou rychlost. Někteří ze závodníků tu svůj vůz rozjedou i na víc než 250 kilometrů v hodině. Policisté říkají, že řidiče zpomalí až bodový systém.
Z Prahy do Brna do hodiny? Dvěstěpadesátkou žádný problém... Ilustrační foto.

Z Prahy do Brna do hodiny? Dvěstěpadesátkou žádný problém... Ilustrační foto. | foto: David Votruba, iDNES.cz

Silničáři změřili rychlost statisíců aut na dálnicích. Výsledek? Dvacet procent řidičů jezdí rychleji, než smí.

Je to nepříliš dlouhý úsek, který zakončuje zatáčka. Nevypadá nebezpečně, a snad i proto tu řidiči jezdí rychleji, než povoluje zákon. Každý pátý tu šlápne na plynový pedál víc, než by měl. Někteří tu jedou dokonce přes 250 kilometrů v hodině.

O jakém místě je řeč? O úseku dálnice z Prahy do Brna, na kterém má Ředitelství silnic a dálnic přístroj na sledování projíždějících aut.

V dubnu tu měřilo v jednom směru deset dní. Místem projelo kolem 190 tisíc aut a téměř 37 tisíc řidičů jelo víc než stotřicítkou. Přístroj však neumožňuje auta, která porušila předpisy, dohledat.

"Schválně jsem se jel na to místo podívat. Nezdá se to, ale ta zatáčka je nebezpečná. Nedovedu si představit, jak ji mohou zvládnout ti, kteří jedou rychleji, než smějí," konstatuje Jan Hoření, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Přesné místo, kde měření probíhalo, nechce prozradit. Silničáři se tu chystají v budoucnu znovu měřit a bojí se, že by se řidiči na úsek upozorňovali.

Co naměřily radary

Dálnice Praha - Brno

* projelo 190 000 aut
* povolenou rychlost porušilo 36 761 aut
* 130 - 150 km/h 25 244
* 105 - 210 km/h 11 480
* víc než 210 km/h 37
* víc než 250 km/h 2

Obchvat Olomouce (rychlostní silnice R35)

* projelo 116 000 aut
* povolenou rychlost porušilo 17 440 aut
* 130 - 150 km/h 15 070
* 150 - 210 km/h 2360
* víc než 210 km/h 10

Dálnice Brno - Bratislava (D2)

* projelo 122 000 aut
* povolenou rychlost porušilo 17 032
* 130 - 150 km/h 13 97
* 150 - 210 km/h 3918
* víc než 210 km/h 17
Poznámka: Údaje jsou za duben 2005, vždy za 10 dní. Měření bylo provedeno v jednom místě a v jednom jízdním směru.
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
Policisté: Řidiče zpomalí až bodový systém
Měření sice proběhlo už v dubnu, ale zatím nebylo zveřejněno. Kromě dálnice z Prahy do Brna se uskutečnilo i na dálnici z Brna na slovenské hranice a také na obchvatu Olomouce. Také tady pro část řidičů dopravní předpisy neplatí, rychlost tu porušil každý sedmý.

Proč řidiči tak často jezdí na dálnicích rychleji, než se smí? Policisté pro to mají jednoduché vysvětlení - "závodníci" se podle nich nebojí sankcí, které povoluje současný zákon. Podle něj může ten, kdo překročí mimo obec povolenou rychlost o víc než 50 kilometrů v hodině, dostat na místě pokutu maximálně do tří tisíc korun. U menšího prohřešku mu hrozí pokuta ještě o tisícovku menší.

"Stavět na dálnici auta, která se řítí třeba dvoustovkou, je téměř nemožné, v takové chvíli jde o život. Snažíme se řidiče v takové chvíli alespoň vyfotit a fotku poslat k vyřešení na příslušný obecní úřad," řekl šéf dálničního oddělení Bernartice Vladimír Doležal.

"Takových případů ale moc není, u nás jich je tak stovka do měsíce. Jediné, co řidiče donutí zpomalit, je zavedení bodového systému. Tam konečně nepůjde jen o peníze, ale o vlastní řidičské doklady," dodal.

Kampaň o novinkách
Od zavedení bodového systému, který začne platit příští rok v červenci, si hodně slibuje i ministerstvo dopravy.

Už nyní chystá mohutnou kampaň, která řidiče na novinky na silnicích upozorní. Řidiči se z ní například dozvědí, že o řidičský průkaz přijdou na jeden rok po nasbírání dvanácti trestných bodů. Od července příštího roku se navíc výrazně zvýší i pokuty za dopravní přestupky. S kampaní počítá i dokument, o kterém včera jednala vláda.

Čtěte: Nejnebezpečnější silnice vedou na Teplice a Hradec Králové

Dálnice, doprava

Ze dvou desítek hodnocených úseků v průzkumu Ředitelství silnic a dálnic ČR byl jako nejnebezpečnější označen úsek silnice Lovosice – Teplice, která je v současnosti alternativou úseku dálnice D8 ...VÍCE
"Čekáme, že to bude představovat zlom v nepříliš dobré situaci, která na českých silnicích stále panuje," uvedla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.
"Je to naše hlavní zbraň v boji o snížení počtu mrtvých při dopravních nehodách," dodala.

Údaje ze zahraničí dávají policistům a lidem z ministerstva za pravdu. V Itálii platí bodový systém od roku 2003, hned za prvních šest měsíců stejného roku zde klesl o osmnáct procent počet lidí, kteří přišli o život při dopravních nehodách.

I v Česku se situace v tomto ohledu pomalu zlepšuje. Letos za prvních devět měsíců zahynulo při nehodách 794 lidí, což je nejméně od roku 1990.

Ministerstvo dopravy na příští rok chystá i další kampaně. Chce se v nich zaměřit kromě jiného na používání bezpečnostních pásů a dětských autosedaček.

VŠE O BODOVÉM SYSTÉMU NAJDETE ZDE

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v japonském hlavním...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Najdete na iDNES.cz