Škoda Octavia dostala poprvé v historii tříválcový motor.

Škoda Octavia dostala poprvé v historii tříválcový motor. | foto: Škoda Auto

Ojetiny nad 200 tisíc: Devět z deseti automechaniků doporučuje Octavii

  • 31
Pokud přemýšlíte nad koupí ojetého vozu a chcete do něj investovat více než 200 tisíc korun, zamiřte bez váhání pro škodovku, jsou nejspolehlivější. V unikátním průzkumu se na tom shodlo téměř 240 nezávislých automechaniků. Z prvních deseti míst jich škodovky obsadily šest.

Podrobný průzkum, který dosud v Česku chyběl, uskutečnila síť nezávislých autoservisů ProfiAuto. Na 240 automechaniků v něm známkovalo padesát nejpopulárnějších aut v Česku a na Slovensku. A v cenové kategorii nad 200 tisíc korun vítězily škodovky – absolutním vítězem je Škoda Octavia III, v těsném závěsu pak volkswageny. Dobře si naopak nevedly hyundaie.

Unikátní průzkum

Jak u českých automechaniků dopadla nejoblíbenější auta v Česku a na Slovensku?

V třetí části průzkumu si vzali fachmani z autoservisů do parády ojeté vozy, jejichž pořizovací hodnota je vyšší než 200 tisíc korun. V této kategorii porovnávali celkem devatenáct aut: Dacia Duster I, Ford Focus III, Hyundai i20 II, Hyundai i30 II, Hyundai i30 III, Hyundai iX 35 I, Hyundai ix20, Nissan Qashqai II, Seat Leon III, Škoda Fabia III, Škoda Kodiaq, Škoda Octavia III, Škoda Rapid, Škoda Superb II, Škoda Superb III, Škoda Yeti, Volkswagen Golf VII, Volkswagen Passat B8 a Volkswagen Tiguan I.

Hlavním kritériem byla u hodnotitelů stejně jako v předchozích kategoriích spolehlivost motoru, jeho zavěšení, poruchovost elektroniky a kvalita karoserie. Tato kritéria u aut mechanici známkovali pětibodovou škálou jako ve škole. Z aritmetického průměru pak vyšlo celkové hodnocení vozu, které dalo vzniknout žebříčku aut této kategorie.

Oktávku doporučuje devět z deseti mechaniků

Jasným vítězem průzkumu se v této kategorii stala Škoda Octavia III (výroba od roku 2012), ke koupi by ji doporučilo devadesát procent automechaniků. „Produkce této Octavie začala v roce 2013, faceliftu se dočkala v lednu 2017 na veletrhu ve Vídni. Mezi nejpopulárnějšími ojetými vozy, které se prohánějí po českých silnicích, je Octavia III jedničkou,“ zhodnotil ředitel projektu ProfiAuto v Česku a na Slovensku Jindřich Krejčí.

Bodové hodnocení

  • Škoda Octavia III: 2,2
  • Škoda Superb III: 2,3
  • Volkswagen Passat B8: 2,4
  • Volkswagen Golf VII: 2,4
  • Volkswagen Tiguan I: 2,5
  • Škoda Rapid: 2,5
  • Nissan Qashqai II: 2,5
  • Škoda Yeti: 2,6
  • Škoda Fabia III: 2,6
  • Škoda Kodiaq: 2,6
  • Hyundai i30 II: 2,7
  • Seat Leon III: 2,7
  • Ford Focus III: 2,8
  • Dacia Duster I: 2,8
  • Hyundai i20 II: 2,9
  • Hyundai iX20: 2,9
  • Škoda Superb II: 3,0
  • Hyundai i30 III: 3,3
  • Hyundai iX35 I: 3,7

Přesto se stane, že i s touto oktávkou zamíříte do servisu. „Profesionálové u tohoto modelu nejčastěji opravují vadnou elektroinstalaci, EGR ventil a přední silentbloky, někdy také tečou přední tlumiče,“ dodal Krejčí.

Druhé místo žebříčku obsadila Škoda Superb III (2015) a další pozice patřily volkswagenům. Známku 2,4 si vysloužil Passat B8 (2014) a Golf VII (2012-2019), známku 2,5 obdržel Tiguan I (2007-2016).

„Mladší bratr Octavie s označením Superb je držitelem titulu Auto roku 2016 a doporučila by ho naprostá většina našich mechaniků. Jedná se o první vozidlo v historii mladoboleslavské značky, které nabízí adaptivní podvozek DCC,“ vysvětlil Krejčí.

Jaké poruchy automechanici u superbů řeší nejčastěji? „Poměrně často se u něj porouchávalo tlačítko start-stop, vůz má rovněž potíže se vstřikovači, rychlejším opotřebením brzd nebo se zavěšením nápravy,“ dodal ředitel projektu.

U volkswagenů si řidiči často stěžovali na problémy se zamykáním dveří, což je podle odborníků při známé německé preciznosti u těchto aut trochu překvapením. „Řadu potíží měly volkswageny i s rozvody. U modelu B8 se rychle opotřebovávaly zejména zadní brzdy, Tiguan trápily stabilizační tyče,“ doplnil výčet poruch Krejčí.

Hyundaiům fachmani nevěří

Příznivce asijských aut to zřejmě nepotěší, ale jihokorejská automobilka s továrnou v Nošovicích dopadla v průzkumu bídně. Mezi pěti nejhoršími příčkami obsadily vozy Hyundai dokonce čtyři pozice (ještě se mezi ně vklínila Škoda Superb II). Největšími propadáky jsou podle servismanů modely i30 III (2016) a iX35 (2009-2015).

„Pokud vítězné škodovky měly problémy s elektroinstalací, tak oproti automobilům značky Hyundai byly tyto potíže téměř zanedbatelné. Například iX35 se velmi často potýká se zkraty, a to zejména u klimatizací. U modelu i30 trpí senzor TPMS,“ uvedl poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto Service Lukáš Czauderna.

Dodal, že auta značky Hyundai se také často potýkají s korozí nebo malou životností spojky i brzd.

Cílený průzkum Čechům chyběl

Cílem ankety bylo podle Krejčího zprostředkovat českým řidičům a potenciálním kupcům levnějších ojetin co nejucelenější přehled o spolehlivosti oblíbených vozidel.

Jaké auto byste doporučili vy?

Který model od 200 tisíc korun je podle vás nejlepší a proč? Napište nám do diskuze nebo na auto@idnes.cz.

„Před koupí auta si většina lidí shání co nejspolehlivější informace o vybraném modelu. Ty však často chybí. Čeští řidiči se tak většinou musí spoléhat jen na rady známých nebo internetová hodnocení. Jen velmi málo anket srovnává auta mezi sebou, navíc většinou nereflektují situaci na českém trhu,“ vysvětlil Krejčí.

Výzkum probíhal v loňském roce a hodnotil padesátku nejpopulárnějších automobilů v České republice rozdělených do tří kategorií podle pořizovací ceny. Anketa probíhala formou dotazníků. Hodnocené modely byly vytipovány na základě údajů o registracích a prodejích aut za období 2004 až 2018 podle Svazu dovozců automobilů.