Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Důležitý hyundai nanovo, i20 spojuje jednoduchý grunt s moderní výbavou

S malými auty kdysi začala evropská obroda Hyundaie. To už je dvacet let. Getz zavelel k „zahranacení“ korejských oblin a padl Evropanům do oka, Čechům svou cenou a dalšími kvalitami zvlášť. Teď jsme o tři generace dál, zbrusu nová generace i20 už nebojuje jen cenou.

Malá auta to mají těžké, musí mít všechny moderní vychytávky diktované legislativou (třeba systém nouzového volání o pomoc ecall nebo sledování tlaku v pneumatikách), ale zákazníci dnes čekají, že se do něj naloží čtyři dospělí a odjedou na dovolenou. Hyundai se za poslední rok a půl vymanil z pozice značky, která bojuje cenou. Takže i přesto, že kdysi lákala i20 na cenu hluboko pod čtvrtmilionem, dnes už chtějí zákazníci v Česku víc.

A tak je právě odjíždějící typická i20 za nějakých 320 tisíc. To je na malý hatchback dnes normální cena, auta za poslední sezony zdražila a na těch malých je to vidět nejvíc.

Končící generace i20 je jedním ze tří nejdůležitějších modelů značky na českém trhu (s i30 a Tucsonem). Malý pětidveřový hatchback se do posledních chvil prodával skvěle, celkem se jich v druhé generaci od roku 2014 v Česku prodalo dvanáct a půl tisíce, za letošek 1 400, a to jen proto, že jich víc nebylo. Martin Saitz, šéf českého zastoupení značky odhaduje, že by jich prodali klidně dva tisíce, kdyby ještě nějaké měli. A dodává perličku: v podobné situaci je to dodnes s už vzpomínaným Getzem - robustní, jednoduché auto je i na trhu ojetin velmi žádaným zbožím (tip na ojetinu zde).

„i20 je dlouhodobě jedním z největších tahounů prodeje značky Hyundai v Evropě,“ potvrzuje Andreas-Christoph Hofmann, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe odpovědný za marketing a produkt.

Robustnost a jednoduchost, to byly hlavní zbraně předchůdců. Nová i20 je v tomto ohledu trochu rozpolcená - stále chce být „bezúdržbovým“ festovním pracantem, ovšem na druhou stranu musí nabídnout povinnou (a drahou výbavu) a k tomu komfortní prvky, které už dnes začali zákazníci vyžadovat. A tak se i20 cenově posunula. Martin Saitz je však klidný - cenové nastavení novinky vlastně odpovídá skladbě prodejů u předchůdce (startovací cena je stále dost pod třísettisícovou hranicí) zákazníci však stejně chodí pro vybavenější kusy. 

Hlavně i20 trochu mění své postavení - z auta, které doteď dohánělo konkurenci (technikou, výbavou, rozměry, vnímáním) je dnes alespoň podle Saitze model, který diktuje pravidla v kategorii, mimo jiné s VW Polo, Fabií, Cliem nebo Fiestou

Podle Saitze by mělo být výhodou i v očích zákazníků to, že má základní provedení i20 i nadále atmosferický motor. Je to čtyřválcová dvanáctistovka s 84 koňmi (64 kW) a pětistupňovou manuální převodovkou - robustní, dostatečně jednoduchá. Bez turba, přímého vstřikování, jen s variabilním časování ventilů.

Dalším motorem v nabídce je přeplňovaný litr se sto koňmi nebo 120 v mildhybridním provedení. Ty už mohou mít kromě šestistupňového manuálu také automatickou převodovku. Diesely v nabídce nejsou. Zato se chystá nadupaná verze N s přeplňovanou 204koňovou šestnáctistovkou. Elektrická verze se podle slov Saitze nechystá, protože by byla příliš drahá.

Nová i20 přerůstá o čtyři centimetry čtyřmetrovou hranici, rozvor se natáhl oproti předchůdci z 2 455 na 2 580 mm. O 26 litrů se zvětšil kufr na konečných 352 litrů. Pro zajímavost: první generace i30 z roku 2007 měla v hatchbackovém provedení 340litrový kufr a 2 650 milimetrů mezi nápravami. Auto je oproti předchůdci o dva a půl centimetru nižší a o tři centimetry širší.

Základ bez rádia, zato s tempomatem

„Hyundai i20 je páté nejprodávanější auto v B segmentu (malá auta - pozn. red.) v České republice s 5,4procentním podílem, ovšem v privátním segmentu drží třetí místo s 12,3procentním podílem,“ vypočítává Saitz. To ilustruje pozici na Českém trhu, kde je především značkou soukromých zákazníků, firemní klientela je v menšině.

Marek Trešl, marketingový ředitel českého zastoupení značky oznámil, že první i20 právě zavážejí k dealerům a naostro startuje prodej. Základní cena je 280 tisíc za provedení bez rádia, klimatizace a možnosti nastavení volantu. Zato má sadu bezpečnostních asistentů jako varování před čelní srážkou a autonomní nouzové brzdění, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, asistent pro rozjíždění do kopce nebo tempomat.

To nakonec zákazníky dovede k provedení za cenu od 320 tisíc výš. Nejlevnější verze s přeplňovaným litrem stojí 330 tisíc. To už je cena, na které startuje o kategorii větší nošovická i30.

Martin Saitz to vysvětluje tak, že i30 je aktuálně v polovině svého životního cyklu a dá se předpokládat, že stejně jako nová i20 se v následující generaci posune o něco výš, jak zaměřením, tak cenou. „Už se neprodávají nejlevnější verze. Prodáváme auta dražší a lépe vybavená,“ shrnuje. Podobně mluví také zástupci dalších automobilek na českém trhu.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Autoatlas Itálie. Opel, ferrari a fordy vzdaly hold známým městům a místům

22. dubna 2024

Potomci Leonarda da Vinciho dali světu skvělé těstoviny, fantastická vína, skvostný parmazán,...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...