Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Poznáte, kde je předek? Nejulítlejší renault předpověděl MPVčka

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Velkoprostorová auta dnes frčí. Renault napadlo postavit bachraté auto pro rodinu už v padesátých letech. Exot z roku 1959 budí pozornost na veteránském autosalonu Rétromobile v Paříži.

Renault 900 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Když k němu přijdete zboku, marně hledáte volant, tohle auto je totiž postavené naopak. Velká prosvětlená kabina vypadá prostorně. Sedět ovšem úplně vpředu, s nohama za předními světly, by se asi nikomu moc nechtělo. Možná i proto futuristický renault do výroby nedoputoval. 

Renault 900

Odvahu Renaultu, dovádějícího občas do výroby velmi netradiční auta, je nutno ocenit. Hledání cest, které nikam nevedou, není ovšem manýrou posledních desetiletí. Renaulty Avantime nebo Vel Satis mají neméně zajímavého a nekonvenčního předchůdce. A protože letos francouzská automobilka slaví třicet let Renaultu Espace, vytáhla z depozitáře prototyp 900.

"Devítistovka" je však o dost bláznivější. Architekturou se nepodobá snad ničemu. K jednoprostorové kabině přidali záď s motorem. Proporcemi tak zmate diváka úplně. Řidič sedí na opačném konci, než divák čeká, a příď je to, co vypadá jako záď. Za designem stojí Sergio Sartorelli z turínské karosárny Ghia. 

Fotogalerie

Tvůrci si představovali, že by takové auto mohlo být ideálním taxíkem budoucnosti. V roce 2008 se tak Renault Projet 900, jak zní oficiální označení, dostal na pařížském autosalonu do expozice taxíků celého světa.

Pod kapotou měla devítistovka uložený unikát v podobě osmiválce objemu 1,7 litru, který vznikl spojením dvou motorů z Renaultu Dauphine. Prý s ním prototyp uměl uhánět až stočtyřicítkou.

Navíc má auto dlouhé 4,33 metru, tedy jako dnešní Renault Mégane, kraťounký rozvor. Velká kabina tak má přední dveře ještě před nápravou. Připomíná to řešení nákladních aut, autobusů nebo dodávek. 

Renault 900

Renault postavil tři prototypy. Hnědý byl prvním z nich. Druhá evoluce si oblékla zelenou a řešila nejzásadnější problém devítistovky. Zvolená koncepce totiž nabídla posádce velkou kabinu, ale žádný prostor pro zavazadla. Druhý prototyp tak měl motor posunutý víc vpřed před zadní nápravu a za něj přidali konstruktéři kufr. 

Existuje ještě bílý prototyp, který má o něco konvenčnější proporce. Kabina se totiž v zadní části protáhla a zadní okno splývavě klesá. O posledním prototypu už se dá říci, že má "jednoprostorovou" karoserii jako dnešní MPVčka.

Krabice na rodinu

V Renaultu 900 můžeme vidět předchůdce dnešních MPVček, u jejichž zrodu byl právě Renault. Krabicovitý espace, vyvinutý Matrou, byl společně s Chryslerem Voyager první sériový rodinný velkoprostorák svého druhu. O velikost menším MPV zase pomohl na svět v devadesátých letech minulého století kulatý scénic. 

Pro úplnost dodejme, že asi úplně prvním velkoprostorovým osobákem byl americký Stout Scarab. Obrovité auto s motorem vzadu za kabinou z třicátých let 20. století.

Pro labužníky ještě jedna perlička: Prototyp velkoprostorového auta pro rodinu postavil v roce 1964 také sovětský Moskvič. Jmenoval se nejprve PT, později NAMI-107 Vasilek a nechyběla mu řada progresivních řešení, jako vpředu napříč uložený motor, prostorový rám s uchycenými vnějšími plastovými panely a sedadla ze vstřikované polyuretanové pěny. Zajímavostí byly posuvné pedály. 

  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Když je za oknem koronavirus, postavte si auto v obýváku

Ikonický Fiat 500F se nemusí prohánět jen po silnicích, ale také v obýváku po koberci. Automobilka Fiat se spojila se...

Pozor, pálí. Parní zjev z Verneovky startuje 45 minut a ujede pět kilometrů

Má pět koní, dojezd na plnou nádrž pět kilometrů a maximální rychlost odhadem třicet za hodinu. A pohání jej pára....

Ztráta, nebo rána z milosti? Pařížský autosalon zrušen, prý koronavirus

Koronavirová pandemie zasahuje celý autoprůmysl. Svět aut čekají velké změny, následky výpadku výroby a pád prodejů...

Online prodej aut v Česku jen naoko. Proti jsou rizika a příšerná byrokracie

Koupit auto v e-shopu stejně jako mobil nebo potraviny v Česku nejde. Fyzicky vám auto prodejce třeba i doručí,...

Randstad s.r.o.
Manažer kvality s AJ

Randstad s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz