U Tomášovy fabie to odnesl pravý bok a levé zrcátko

U Tomášovy fabie to odnesl pravý bok a levé zrcátko | foto: iDNES.cz

Nehoda, na kterou je zákon krátký. Musí pomoci zdravý rozum

  • 1183
Zákony jsou někdy slepé. A zdravý rozum jde stranou. Utvrdil se v tom Tomáš, kterého kamion vytlačil na svodidlo v jeho pruhu. Policista však trval na znění zákona, Tomáše to stálo plechy a pokutu.

"Najížděl jsem na pražskou Jižní spojku. To místo znám, vím, že tam je připojovací pruh. Nahoře jsem viděl blížící se kamion," líčí Tomáš, jak přišla jeho služební fabie ke šrámům. Nájezd je trochu do kopce, takže nejsou vidět jízdní pruhy na okruhu. Tomáš tedy neviděl, v jakém pruhu kamion jede.

Byl to tahač s prázdným velkým návěsem pro převoz nadměrných nákladů a jel odstavným pruhem. Ten v místě nájezdu končí "zebrou" šikmých čar a na několik desítek metrů ho nahrazuje "Tomášův" připojovací pruh. Šikmé rovnoběžné čáry na silnici "vyznačují plochu, do které je zakázáno vjíždět nebo nad ni nákladem zasahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci; přitom nesmějí být ohroženi ostatní účastníci provozu na pozemních komunikacích,"  píše se ve vyhlášce.

Řidič kolosu však stále pokračoval rovně. Tomáš už nestihl zabrzdit a aby předešel většímu průšvihu, opřel fabii o svodidlo.

Plánek nehody

"Když mám svůj vlastní pruh, jsem oprávněn po něm jet," myslel si Tomáš. Jenže policista, který celou situaci posuzoval a nehodu vyšetřoval, nakonec prohlásil za jednoznačného viníka Tomáše. Trval totiž na tom, že kdo jede po hlavní, má vždycky přednost. Bez ohledu na to, že porušuje předpisy a v daném místě nemá co dělat.

Ondřej Horázný, předseda asociace autoškol upřesňuje, že to, že prázdný kamion blikal oranžovými majáky, ho neopravňuje k porušování předpisů. "Kdyby jel plný a náklad na každou stranu výrazně přesahoval, mohl by odstavným pruhem jet." Paragraf 42 silničního zákona říká, že v takových případech může řidič nadměrného nákladu porušovat určité předpisy, třeba jet v protisměru. "Je však povinen dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích," píše se také ve stejném paragrafu. Prázdný kamion ovšem musí předpisy dodržovat.

Princip omezené důvěry

Zavinění obviněného ze spáchání přestupku nutno posuzovat také s ohledem na tzv. princip omezené důvěry, podle něhož po účastníkovi silničního provozu nelze spravedlivě požadovat, aby bez dalšího předpokládal veškerá možná porušení pravidel tohoto provozu jinými účastníky.

Zdroj: Nejvyšší správní soud

"Myslím, že v tomto případě za to mohl řidič náklaďáku. Když už chtěl být policista přísný, měli dostat pokutu oba," souhlasí Michal Dlabola, právník specializovaný na dopravní právo. Uznává ovšem, že úplně jednoduché k posouzení to být nemusí.

"Z hlediska textu zákona platí, že ten, kdo je na hlavní, má vždycky přednost. Zákon ovšem nepostihne každou situaci, která může nastat."

"Tyto případy soud posuzuje takzvaným principem omezené důvěry," vysvětluje právník. Tomáš jel svým pruhem a nemohl tušit, že do něj vjede kamion, který tím porušoval předpisy.

Kamion byl na hlavní, ale jel pruhem, kterým neměl.

Tomáš neměl náladu se s policisty dohadovat a pokutu zaplatil. Tím udělal chybu, shodují se Dlabola s Horázným.

"Kdyby to nezaplatil, tak by ho z toho právník v následném řízení dostal," říká Michal Dlabola. Protože s ní však Tomáš souhlasil, vzal vinu na sebe. "Takhle může nejvýš požádat o přezkum. Tam jsou však vyhlídky dosti nejisté," uzavírá právník.